مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: در حال حاضر با میزان عرضه بیش از نیاز از سوی واحد‌های مرغداری استان مواجه هستیم و مصرف کننده‌ای برای مرغ وجود ندارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، زینالی مدیر کل دامپزشکی استان در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: براساس سامانه‌های آماری، به طور متوسط در روز‌های معمولی مصرف روزانه استان، ۵۰ تا ۶۰ تن است، اما در سه چهار ماه باقیمانده به عید این مصرف به ۱۲۰ تن رسید و در دو ماه گذشته هم، مصرف ما از ۷۰ تن در روز شروع شد و به ۲۰۰ تن در روز هم رسید.
وی افزود: با اینکه ۲۰۰ تن در روز توزیع می‌شد، بعد دو ساعت مرغی در بازار نبود؛ در حقیقت یک انبارخانگی اتفاق افتاده بود.
مدیر کل دامپزشکی استان گفت: میزان کشتار و توزیع براساس مستندات سازمان دامپزشکی، جهاد کشاورزی و استانداری همه نشان داد که کمبودی از بابت مرغ در استان وجود ندارد.

زینالی افزود: از شنبه هفته گذشته، روزانه ۱۰۰ تن مرغ در استان توزیع می‌شود و مشکلی که داریم الان با میزان عرضه بیش از نیاز از سوی واحد‌ها مواجه هستیم و مصرف کننده‌ای برایش وجود ندارد. در مرغ فروشی‌ها مرغ تاریخ گذشته وجود دارد.

وی گفت: در مورد تخم مرغ هم ما این را اعلام کردیم و ظرف مدت کوتاهی به آرامش رسید.

مدیر کل دامپزشکی استان اعلام کرد: در ماه رمضان، هیچ کمبودی در زمینه عرضه مرغ و تخم‌مرغ نداریم.

زینالی تاکید کرد: در چرخه تولید مرغ، ما واحد‌های منحصر به فردی داریم که این مسئله جایگاه استان قزوین را متمایز کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید مرغ در استان گفت: حدود ۲ تا ۲ میلیون و چهارصد هزار قطعه، جوجه‌ریزی واحد‌های استان در ماه است.
به گفته مدیر کل دامپزشکی استان؛ یک سوم تولید مرغ در داخل استان مصرف می‌شود و درنهایت در شرایط پیک چیزی حدود ۵۰ درصد آن مورد نیاز استان است و ۵۰درصد دیگر را ما باید به سایر استان‌ها، برای توزیع صادر کنیم.

زینالی تاکید کرد: در زمینه تولید مرغ، ما استان معین استان البرز و پایتخت هستیم و این سیستمی است که در چرخه تولید کشور دیده شده است.

وی گفت: دلالان برای سود بیشتر مرغ را از مرغداران می‌خرند و در سایر استان‌ها با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند و تلاش می‌کنند مرغ از چرخه توزیع خارج شود.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه به سامانه قرنطینه دامپزشکی اشاره و بیان کرد: هر نوع فرآورده‌ای که می‌خواهد از استان به استان دیگر حمل شود باید از دامپزشکی مجوز بهداشتی بگیرد.

زینالی افزود: افرادی که به دنبال توزیع مرغ خارج از سیستم تعریف شده هستند؛ به چرخه خروج غیرمجاز رومی‌آورند.

وی گفت: ما برای جلوگیری از این پدیده با همکاری نیروی انتظامی، قرنطینه سیار دایر می‌کنیم و در دو ماه گذشته ۷ قرنطینه سیار در استان برقرار و بیش از ۴۰ کامیون حمل غیرمجاز را متوقف و به کشتارگاه‌های استان ارسال کردیم و این مرغ ها، به قیمت مصوب توزیع شد.

مدیر کل دامپزشکی استان بیان کرد: اگر خروجی نهایی مرغداری با مقدار اولیه جوجه‌ریزی مطابقت نداشته باشد؛ واحد مربوطه پس از تشکیل پرونده به تعزیرات معرفی خواهد شد.

زینالی در باره طرح ملی ارتقای کیفیت بهداشت گوشت مرغ گفت: این طرح اجرا شده، گرید بی با رنگ نارنجی، گرید اِی با رنگ آبی و اِی پلاس با رنگ سبز است و این طرح با مرغ سبز اشتباه نشود؛ ما چیزی به اسم مرغ سبز نداریم.

وی گفت: دوتا از کشتارگاه‌های توانایی تولید مرغ اِی را دارند و به دستور رییس سازمان دامپزشکی، و بحث فشار قیمتی، فعلا این طرح اجرایی نشده، همه با قیمت یکسان عرضه می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد: گرید بی، تخلیه محتویات داخل مرغ اتوماتیک نیست؛ چینه دان و مقعد و بخشی از ریه باقی می‌ماند. مردم می‌توانند این مسئله را در پاک کردن مرغ ببینند و در گرید اِی همه این مواد زاید از مرغ خارج می‌شود و مرغ هم بار میکروبی کمتری دارد و هم دور ریز کمتری در منزل خواهد داشت و این ضایعات در کشتارگاه تبدیل و به صورت ماده دیگر قابل استفاده خواهد بود. در واقع در پسماندمان هم صرفه جویی خواهد شد.

زینالی در زمینه کمک به واحد‌های تولید مرغ گفت: اولین کاری که واحد‌های تولید انجام می‌دهیم این است که طبق استاندارد‌های بین‌المللی و ملی، واحد‌های تولید مرغ را به آن سطح برسانیم که یک محصول استاندارد و بهداشتی را به دست مصرف کننده برسانیم و بتوانیم بار بیماری‌ها را دراین واحد‌ها کاهش دهیم.

بگفته زینالی، آموزش و تهیه واکسن از موارد مهمی است که کنترل بیماری‌های واگیر پرندگان منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری‌های واگیردار خطرناک، نیاز به آزمایشگاه پیشرفته دارد که سرعت تشخیص بالا داشته باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان تاکید کرد: آزمایشگاه مرجع ما به عنوان یک آزمایشگاه هایتک همه خدمات را به ما و هم استان‌های همجوار ارایه می‌کند؛ در زمینه بعضی بیماری‌های تشخیصی ما این آزمایش‌ها را برای استان‌های مثل البرز و زنجان انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.