۴۷ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری در چند سال اخیر دچار خشکیدگی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیش از ۳۲۸ هزار هکتار از وسعت استان را جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهند، افزود: ۴۷ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس در استان در چند سال اخیر دچار خشکیدگی شده است و  این جنگل‌ها در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، اردل، کیار و کوهرنگ قرار دارند.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد: ۹۶ درصد سهم جنگل‌های استان بلوط و مابقی شامل گونه‌های از جمله بنه، بادام، داغداغان و زالزالک و افرا و ارس است.

او ادامه داد: منطقه جنگلی زاگرس شش میلیون هکتار وسعت دارد که در یک دهه گذشته به دلیل شیوع آفات و بیماری، تغییرات اقلیمی که باعث افزایش درجه حرارت شده، بهره‌برداری ناپایدار که انسان در این جنگل داشته از نظر کیفی و کمی کاهش پیدا کرده و یا دچار تغییرات شده است.

صالحی گفت: هم‌اکنون از این میزان جنگل زاگرس یک میلیون و ۴۵۰ هکتار به بیماری خشکیدگی بلوط با درجه پنج تا ۱۰۰ درصد مبتلا است.

او با اشاره به اهمیت بحث حفاظت و حراست از جنگل‌های زاگرس و جلوگیری از خشکی این گونه در زاگرس افزود: پیش‌نویس سند راهبردی حفاظت و مدیریت پایدار بوم‌سازگان زاگرس در سطح ملی به منظور کنترل، درمان و پیشگیری از این بیماری تهیه و به ۱۱ استان زاگرس‌نشین کشور ارسال شده است.

صالحی به تشکیل کمیته ملی راهبری حمایت به جنگل‌های زاگرس در سطح ملی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری در نیمه دوم پارسال اشاره و اضافه کرد: در این کمیته مقرر شده که سازمان جنگل‌ها برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در خصوص زیست‌بوم زاگرس را در قالب یک سند با کسب نظر محققان، دانشگاهیان، صاحب‌نظران و مطالعه اسناد و اطلاعات موجود تهیه کند.

او ادامه داد: این سند تهیه و به ۱۱ استان زاگرش نشین کشور ارسال شده است تا اعضای کمیته راهبری استان نیز پس از بررسی پیش‌نویس سند، اظهار نظر و کاستی‌ها، مزیت‌ها، راهکار‌های اصلاحی و پیشنهادی را تا ۲۵ فروردین‌ماه به کمیته ملی ارسال کنند.

صالحی با اشاره به اینکه پیش‌نویس این سند شامل ۱۳ بند، چهار تبصره ۶ راهبرد است گفت: این سند در خصوص ارزش بوم‌سازگان زاگرس از نظر تنظیمی، زیستگاهی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به مسائل و مشکلات ناحیه زاگرسی راهبرد‌ها تعریف شده است.

او به افزایش مشارکت پایدار جوامع محلی و مردم در حفاظت و حراست از این عرصه تاکید کرد و افزود: دستیابی به انسجام سازمانی و مدیریت جامع در بوم‌سازگان زاگرس، سالم سازی و افزایش تاب‌آوری، بهبود معیشت جوامع محلی و حذف بهره‌برداری‌های ناپایدار با مشارکت مردم، سازگاری طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی با بوم سازگان زاگرس، تحقیقات آموزشی و ترویج دانش بومی و آشکارسازی تغییرات و پایش بوم‌سازگان از راهبرد‌های این سند است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.