ساخت خودروهای جذاب با قابلیت های روز دنیا در کشور یکی از کابوس های برخی ازمافیای خودرو در کشور است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که خبر ساخت برخی از خودروهای لوکس در کشور خبر ساز شده و به دنبال آن بازخوردهای زیادی هم داشت. در شهر تبریز 5 جوان ایرانی با استفاده از مهندسی معکوس، مشابه سازی موفق به طراحی و ساخت خودروی «لامبورگینی مورسیه لاگو اس وی» شدند و البته این نوع طراحی ها کم هم نیستند.


بیشتر بخوانید


گزارش- خودروهای دست ساز، مجوز پلاک شدن ندارند؟/ رقیبان جدید برای 2 خودروساز بزرگ در کشور

باید برای خودروهای جدید کد جدید تعریف شود

معمار باشی مدیر دفتر خودرو وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت خودروهای لوکس ایرانی، گفت: این خودرو‌های دست ساز یا شخصی ساز که اغلب به تعداد محدود هستند، نیاز دارند تا hs کد جدیدی برای آن‌ها تعریف شود، به عبارتی باید این تولیدات به عنوان محصول در وزارت صمت ثبت شوند.

این مقام مسئول تشریح کرد: اگر بنا به ثبت یک کالا به عنوان یک محصول تولیدی باشد، در ضوابط صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای واحد‌های تولیدی، حداقل ظرفیت تولید خودرو مشخص شده و نمی‌توان تولید یک یا تعداد کمی محصول را تولید صنعتی در نظر گرفت.

او گفت: برای این اقلام و محصولات خاص رویه‌ای تعریف نشده است، تا کسی که خودرو شخصی سازی داشت یا خودرو خاص داشته باشد بتواند آن را ثبت و وارد فرایند اخذ استاندارد شود. خودرو‌های دست ساز هم باید تابع استاندارد‌هایی باشند و پلیس هم آن را برای ارائه جواز سیر مد نظر خواهد داشت، اما از طرفی نمی‌توان انتظار داشت تمامی بررسی‌هایی که برای تولید یک خودروسازی انجام شده برای این تک محصول انجام شود.

معمارباشی گفت: اقدامات لازم برای فراهم شدن شرایط تردد این خودرو‌ها از مدتی قبل آغاز شده، اما هنوز امکان ثبت آن‌ها وجود ندارد. پیگیری‌ها در حال انجام است و شرایط ثبت این خودرو‌ها، دو ماه آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

این موضوع را از سازمان استاندارد نیز پیگیری کردیم که یک منبع آگاه در این سازمان گفت برای بررسی استاندارد محصول باید از طرف ارگانی مثل وزارت صمت ارجاع داده شود.

خودرو دستاز ایرانی، خودرویی کپی است 

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت لامبورگینی ایرانی، گفت: این لامبورگینی که ساخته شده، اصطلاحا به آن لامبورگینی رپلیکا کارس می گویند، کپی از خودروهای دیگر است. در خیلی از کشورها این کار قانونی و در برخی نیز قانونی نیست. 

او بیان کرد: اصل موضوع این است که بحث قانونی و غیرقانونی به کپی رایت اشاره دارد، چون مالکیت معنوی متعلق به یک سازنده است و قانونی بودن آن به کپی کاری آن بر می گردد. در بسیاری از کشورها مانند آمریکا و اروپا، قوانینی برای پلاک شدن خودرو وجود دارد که به میزان تولید و تیراژ خودروها اشاره دارد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: یعنی خودروهایی که تیراژ تولید محدود با قیافه های عجیب و غریب دارند تا ماشین هایی که معروف هستند مانند بوگاتی یا استون مارتین و لامبورگینی هم دارند، شرایط پلاک شدن متفاوتی دارند. 

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: به بازاری که هدف گذاری برای تولید 500 هزار خودرو کرده است و در کل 3 هزار خودرو می فروشند،  لیمیتد پروداکشن می گویند. در این بازار بحث استانداردی ساده است مثلا خودروهای این بازار تست تصادف ندارند، اما همه آنها برای شماره گذاری باید پروژه استانداردی را طی کنند. بخشی از پروژه استانداردی به قطعات باز می گردد که مثلا چراغ، بوق، صندلی و ... است که باید از استحکام و شدت نور برخوردار باشد و بخشی هم به خود خودرو بر می گردد که شامل قفل و لولا است.

گزارش- خودروهای دست ساز، مجوز پلاک شدن ندارند؟/ رقیبان جدید برای 2 خودروساز بزرگ در کشور

زاوه تشریح کرد: تست تصادف از جلو، بغل و تست ترمز و ... بسته به کلاس خودرو متفاوت است. به هر شکل هر خودرویی الزام به این است که مدارک استاندارد را تحویل دهد و مجوز پلاک بگیرد. در ایران استاندارد لیمیتد پروداکشن نداریم و حتی اگر خودرو دست ساز را بیاروید، باید با استانداردهای مست پروداکشن انجام دهید.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: زاگاتو ایتالیا یکی از موارد است که چند نمونه خاص را می سازد ، دست ساز است و پلاک هم می شوند. برخی از این خودروها در کشورهای خارجی می توانند برای تردد در جاده های خصوصی طراحی شده است اما در ایران جاده خصوصی نداریم اما پیست اتومبیل رانی داریم. 

او گفت: یا به طور نمونه می توان گفت خودروهای آفرود، اجازه تردد موقت دارند و باید پلاک آفرود بگیرند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: بحث دیگر این است آیا این ماجرا یک دست آورد صنعتی محسوب می شود یا خیر؟. باید گفت این خودروها دست آورد نیست و یک کاردستی به شمار می رود و نمی توان گفت که خودرویی خاص ساخته شده است، که در حد کار دستی بسیار خوب است. در مورد تیونرها هم این موضوع را داریم که تیونر ها فعالیت قانونی ندارند و بسیاری از کاربران فاقد استاندارد هستند و به صورت غیر مجاز کار می کنند. 

زاوه در خصوص ساخت تیونر ها در ایران گفت: در ایران یک خودرویی را آمبولانس یا وی آی پی می کنند که پروتکل به خصوصی ندارند و در مقابل برخوردی هم با آنها نمی شود. این موارد باید مشمول یک سری قوانین باشد که در امریکا نیز قوانین خاص خود را دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: واقعیت این موضوع به صنعت خودرو بر می گردد. اگر لامبورگینی را کپی کنیم، معنی این را ندارد که سازنده لامبورگینی شدیم. این یک کپی است مانند کارهای دیگری که در کشور انجام می شود. هیچ کدام از این خبرها جلوی فعالیت ایران خودرو و سایپا را نمی گیرد و اینکه اگر سازمان ملی استاندارد به آن استاندارد بدهد، مردم از خرید خودروهای دیگر دست بر نمی دارند. 

زاوه گفت: در اصل ساخت این چنین خودروها باعث رشد و توسعه صنعت خودرو نمی شودو هیچ خودروسازی اینگونه بازار خود را از دست نخواهد داد. 

با تمام این اوصاف، چیزی که انتظار داریم، حمایت از جوانان ایرانی است تا بتوانند این صنعت را متحول کنند و شاهد پیشرفت در صنعت خودرو باشیم.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۲
در انتظار بررسی: ۰
France
محسن
۱۴:۱۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
در خصوص صحبت کارشناس و طرفدارهای کامنت هایی که میگن بقیه خودرو ها اجازه از شرکت مادر دارد ، باید عرض کنم . خودرو ۲۰۷تولید شده در ایران . بدون مجوز شرکت مادر ساخته شده و کلا فیس لیفت خودرو ۲۰۶ هستش ، با یه سرچ در گوگل متوجه میشوید که ساخت این خودرو ۲۰۷ در فرانسه اصلا به این شکل نیست . که البته این حتی کپی هم نیست چون موتور ۲۰۶ بر روی ۲۰۷ و به اسم ۲۰۷ ، منبع اطلاعات ویکی پدیا ،
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۱۴:۱۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
پنج نفر جوان تونستند همچین خودرویی بسازند،دوتا کارخونه با آنچنان عظمتهایی وآنچنان ثروتی پراید وتیبا و سمند میسازن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
در بقیه موارد قوانین ساخت و حقوق کارگری ومشتری مداری آمریکا بحث نمیکنن
فقط چرا گیر دادین ب مجوز تردد خودرو دست ساز؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقای کارشناس متولد امریکا هستن؟ یکم بکارگیری از مغز برای مقایسه لازمه..‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ماشالله به جوونای ایرانی اماای کاش بالاییها هم قدرشونوبدونن .خداکنه این مغزها دیگه ازکشورنرن
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۱:۴۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
افرین به جوانان تبریزی دست مریزاد ان شاالله به زودی شاهد یک خودروساز خصوصی با معیارهای استاندار باشیم تا بلکه در این شرکت فرغون سازی که مافیای خودرو هستن به زودی تخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
م ن
۱۵:۲۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر پیام شخصی را دستکاری و سانسور میکنید لطفا کل پیام رو منتشر نکنید نه اینکه قسمتی رو که حقیقته سانسور میکنید و بقیشو نشر میدید با این کار حق الناس که همان آزادی بیان هست رو پایمال میکنید و حق رو خفه میکنید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این کارشناس کلا ضد خودکفایی است
Iran (Islamic Republic of)
م ن
۱۱:۵۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
جالب است کارشناس محترم دائما قوانین آمریکا را متذکر میشود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایشون خودش مافیای خودرو هستش باید بزنه تو سر این نخبه هه جالبه میگه ملت بازم بازار خود وشون رو ول نمیکنن برن از این محصول بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آخه یکی بیاد، به این مثلا کار شناس بگه، پیچ سایپا و ایرانخودرو خودشون با این همه تولیدات فکستنی کدوم معیار دارن رعایت میکنن،.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی که میسازند اجازه تولید میگیرند پس باید جای رفت که بشود ساخت و تولید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت ما که همیشه در خواب غفلت و لذت رانت و انفعاله اینجور استعدادهایی هم زیر پتک انحصار له میشن
Iran (Islamic Republic of)
آدم
۲۱:۴۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این کارشناس همش میگه آمریکا مگر چه چیز خودرو سازی ما مثل آمریکا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگر پرایدوسایر خودروهای استاندارهای لازم اخذ کردند
Iran (Islamic Republic of)
قاسم پور
۲۱:۱۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر ساخت این خودرو مهندسی معکوس و کپی محسوب میشه ساخت پراید و پژویی که ۳۰ سال پیش کپی شده حاصل خلاقیت این دو خودرو ساز بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۵۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این 2 تا فرق میکنه اینا کپی نیست چونکه از شرکت اصلی و مادر اجازه تولید گرفته شده ، براش هزینه شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا بجای اینکه بیان اینا رو تشویق کنن آیه ی یاس می خونن
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۱:۰۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بخاطر منافع و سود زودگذر جلوی پیشرفت ایران و‌جوان ایرانی رو نگیرید.اینکار در ادامه باعث سربلندی ایران و سود چندبرابری برای کشور میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه خودرو سازی شبیه شعبده بازی باشه میشه اینجور خبرهارو باور کرد. ولی اگه شخصی یه دفعه ای و بدون هیچ تجربه قبلی بتونه مثلا آلیاژ بدنه خودرویی در کلاس لامبورگینی و یا موتور ۶۵۰۰ سی سی ۱۲ سیلندر تولید کنه و بدون هیچ مشکلی کار کنه کاملا غیر منطقی و غیر واقعیه.
Iran (Islamic Republic of)
قاسمی
۱۹:۱۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه این دوتا خودروساز میذارن کسی خودرو سازی خصوصی راه بندازه. انحصار دست اینا هست فقط. یادتونه رایتل تا چندین سال انحصار اینترنت تری جی رو داشت و چقدر کند بود؟ ولی انحصار ک از بین رفت همه ایران اینترنت پر شد و رایتل هنوزم همونه ک بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
گناه داره اگه به غیر از پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادم هست ایران خودرو در روز رونمایی از خودرو تارا بود که خودرو روشن نشد و نام ایران را برای تولید اولین خودرو غیر متحرک در جهان ثبت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
از این دست نبوغ و نو اوری باز هم بود مثلا فرستادن یک میمون به فضا که در برگشت تبدیل به میمون دیگری شد و ایران بعنوان اولین تغییر دهنده چهره در فضا یا فیس لیفت
ثبت شد ه
Iran (Islamic Republic of)
Iran (Islamic Republic of)رایش سوم
۱۷:۰۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودروهای خورشیدی و مغناطیس آهنربایی به راحتی قابل ساخت و بهره برداری کلان در ابعاد زیاد هست که با سرعت ها و خیابان های ایران کاملا سازگار و با حداقال فوتی تصادفی هست ولی مافیای که میلایاردها دلار نفع می برد جان و مال ادم ها برایش پشیزی نمی ارزد و هیچ وقت این کار را نمی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باسلام.مگرمهندسی معکوس چه اشکالی داردکه ساخت خودروسازی جوانان ایرانی راکه دراین عرصه واردعمل شدندزیرسوال میبریم زیرسوال بردن هرکاری اگربه پیشرفت اون محصول شودبسیارهم خوب است امانبایدخدای نکرده باعث شودکه دلسردی رابه این عزیزان تزریق کند.مهندسی معکوس سالهاست درایران شکل گرفته وخداراشکرباعث پیشرفت کشورهم شده.الان این مهندسی واردخودروسازی شده بایدازاین جوانان حمایت بی چون چراشودمطمعن باشیدسالهای آینده شاهدبهترشدن وبروزشدن این خودروهادرایران عزیزخواهیم شدهمانطوراین مهندسی معکوس الان مارادرقدرت هوای مثل پهبادها،وسایل پزشکی،توپ خانه ای،دریائی وغیره صاحب طرحهای جدید وحرفهای نو وساختن کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
رایش سوم
۱۶:۵۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این افرادی که خودرو های
لوکس می سازند اگه وارد سیستم
این دو خودروساز کشورشوند
شکی نیست
و آلوده به رانت می شوند
امیدوارم نظر بنده ثبت
کنید
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۳۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
Kiyasha
۱۶:۲۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام چرا ننوشتین این مهندس معکوس از بهترین مهندسان کلانشهر تبریز است فک کنم زورشون نیاد این لامبورگینی در ماشین سازی تبریز با تلاش چندین مهندس تبریزی ساخته شده است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید مردم خودشان متکی به خودشان باشند تا دکان تمام سودجویان رو بست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام. "حمایت از خودروسازی" باید جایگزین "حمایت از خودروساز" شود تا پیشرفت در حوزه خودروسازی شکل بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
قدرت طهماسبی
۱۵:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودروساز های داخلی به این افراد نگاه کنند و از آنها استفاده کنند والله اگر به جوانان و نخبگان و صنعتگران و اساتید دانشگاه توجه بشود و به آنها امکانات بدهند برای دولت و کشور کار می کنند ولی افسوس ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوری میگن باید استاندارد باشه انگار ماشین های ایران خودرو و سایپا استاندارده!!!! حداقل اینا قیافه و آپشن دارن. سایپا و ایران خودرو خیلی سو استفاده کردند امیدوارم یکی دمشون رو قیچی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کسی که خودرو لوکس میسازه انحصار را نه می شکند و نه به مردم عادی خدمت می کند.
اینکار برای مرفهان و سرمایه داران و تنوع طلبان سودمند است.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۵:۰۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
انشاالله که با حمایت مسئولین محترم از جوانان خلاق و با استعداد کشور شاهد پیشرفت در تمام زمینه ها نه تنها صنعت خودرو سازی باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر آهن کهنه هم باشه بهتر از محصولات خودروسازهای به اصطلاح ایرانیه که چوب توی آتیش دشمن میندازند(مثل جناب پراید) و با قیمتهایی به سبک جوامع امپریالیستی گند زدند به تفکرات مردم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۴:۱۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودروهای دست ساز کپی نیست،دزدیه.اگه قانون جهانی در ایران اجرا بشه تمام صنایعی که به قول خودشون مهندسی معکوس کردند باید پلمپ بشن.چون تکنولوژی را دزدیدند.
بارها شنیدیم که شرکت های معتبر جهانی مثل سامسونگ و اپل و ....بخاطر دزدی ثبت اختراعی،دادگاه شرکت متخلف را تا چند صد میلیون دلار جریمه کرد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه کپی برداری جرمه پس چرا چین رو جریمه نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کی گفته جریمه نمیکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۵۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ماشاالله هزار ماشاالله آفرین به غیرتتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه خبر از فلسطین و افغانستان؟!!!
چقدر خبر ردگم کنی تا کی؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید از حمایت قوه قضاییه در روند تولیداتشون برخوردار بشوند،وگرنه کی زورش به ایران خودرو و سایپا میرسه که از دولتی ها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
انحصار را بشکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مساله اصلی تیتریه که زدین. مشکل ما تو ایران اینه که دوست داریم همه چیزهای اختراع شده رو دوباره اختراع کنیم و اصلا واسمون مهم نیست که دیگرانی از سالها قبل کلی وقت و پولشونو هزینه کردن و اونو ساختن و فقط لازمه که از تجربه اونا استفاده کنیم. مسیر پیشرفت اصولی تو خودرو سازی روشنه. نمونه اش ترکیه. سالهاست که مونتاژ کار شرکتهای بزرگ خودرو سازیه دنیاست و حالا چند وقتیه تصمیم گرفته از این تجربه بزرگش استفاده کنه و خودرو ملی خودشو تولید کنه. چون راه درست و اصولی رو انتخاب کرده حتما موفق میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ازشون حمایت نمی کنن فقط می خوان یه مشت خودروی اشغال خودشون اونم با منت و با قیمت گزاف به ملت بدبخت بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
طراحی موتور ماشین اصله و این که چرا کپی کاری محض یک ماشین خارجی؟ وقتی میتونید قطعات رو سر هم کنید خوب کلا یه ماشین جدید و با ظاهری جدید و منحصر به فرد طراحی کنید، اصول رو باید یاد گرفت و با توجه به اون دانش طراحی ، یک موتور جدید طراحی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
طراحی موتور ماشین اصله و این که چرا کپی کاری محض یک ماشین خارجی؟ وقتی میتونید قطعات رو سر هم کنید خوب کلا یه ماشین جدید و با ظاهری جدید و منحصر به فرد طراحی کنید، اصول رو باید یاد گرفت و با توجه به اون دانش طراحی ، یک موتور جدید طراحی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
طراحی موتور ماشین اصله و این که چرا کپی کاری محض یک ماشین خارجی؟ وقتی میتونید قطعات رو سر هم کنید خوب کلا یه ماشین جدید و با ظاهری جدید و منحصر به فرد طراحی کنید، اصول رو باید یاد گرفت و با توجه به اون دانش طراحی ، یک موتور جدید طراحی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خب این که خیلی خوبه و فرصت استثنایی هست تا صنعت خودروسازی را از انحصار در آورد. پس معلوم می سه که ظرفیت تولیدخودروی با کیفیت در ایران وجود دارد ولی برخی ها ظاهراً از این ظرفیت خوششان نمیاد و سودشان در ساخت ماشین بی کیفیت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خب حالا ساختن تشویقشون کنید برن برن خودروهایی بسازن ک ففط مال خودشون باشه کپی نباشه ...ن اینکه بزنید تو ذوقشون چقد نخبه ازین مملکت رفته بخاطر کارای شما ...بس کنید لطفا یکم بها بدین ب این جوونای نخبه
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۳:۱۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا به جوانا میدون بدن خودرو های بهتر و ارزون تر و با کیفیت تری درست میکن تا این دوتا آشغال ساز داخلی این دوتا کارخونه برن آفتابه لگن درست کنن بهتر تا این آشغالا که تو پاچه ملت مکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک جوری میگن کپی اگار پراید و پژو رو خودشون ساختن اونم کپی فرانسه و کره هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا چند سال دیگه مثل چینیا به صادرکننده جنس بنجل معروف میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودرو سازی حمایت میخاد نه مثل ایران.وقتی اراده نباشه آینده متصور نیست،درجا زدیم،به زور یه ملیون تولید داریم،صادرات نداریم،قیمت ۴برابر تمام شده هست.گریه گریه گریه.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۴۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کاش میشد با حمایت از این جوانان و احداث کارخانه و تولید انبوه محصولات مذکور هم اشتغال زائی کرد و هم رقابت در عرصه کمیت و کیفیت و قیمت ایجاد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۳۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کپی لامبورگینی ، با موتور پراید ؟ نمیتونه احداث کارخونه کنه چون حق کپی رایت رعایت نمیشه، شرکت لامبورگینی در صورت تولید به صورت گسترده میتونه شکایت کنه.
ولی اگه بتونن با طراحی جدید تولید کنن میشه امیدوار بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی از دلایل موفقیت خودروهاییی مثل لامبورگینی تجربه زیاد این خودرو سازه که این تجربه باعث شده به مرور و پله پله راه موفقیت طی بشه. این چیزی که تو ایران ساخته شده به احتمال زیاد فقط یه کپی از روکش و طرح بدنه لامبورگینی باشه وگرنه تکنولوژی و دانش طراحی موتور و حتی جنس بدنه این نوع خودروها تو ایران اصلا وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا هیچکس از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چیزی مطالبه نمیکند به نظر می‌رسد ایران خودرو و سایپا ظاهر قضیه هست و اصل سازمان گسترش هست که تصمیم گیری میکند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرچی باشه اگه موتورشم پراید باشه از پراید بهتره من حاضرم سوار یه لامبورگینی موتور پراید بشم عوض پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این کارشناسا مضخرف میگن معمولا . این ماشین نشون میده ما میتونیم ضمنا بهتر از پراید هست که اینقدر پروداکشن پروداکشن میکنه این کارشناس. همینا مانع پیشرغفت صنعت کشور هستن.
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۱۲:۲۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اي ول برو بچ تبريز ياشاسين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
كپي باشه من مي خوام
از تيبا و پرايد كه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه پراید را کپی کاری کنیم اگه پژو را کپی کاری کنیم معنی این را میده که ما تولید کننده هستیم؟
تو کشور ما قانون کپی رایت اجرا میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خلایق هر چ لایق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
از باشگاه خبرنگاران خواهش میکنم تا یک گزارش واقعا جنجالی از این موضوع تهیه و در تلویزیون پخش کنید تا برخی از مسئولان با منفعت طلیب های خاص،نتوانند این جوانان با استعداد را ناامید و خانه نشین کنند و در مقابل افکار عمومی رو در رو شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
به این خبر فقط باید خندید :))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نظر کارشناسه عشقه: ماکت. کپی.به در نخور.در شان خودرو ساز نیست به این طرحها نگاه کنه.
و در اخر :باید از جوانان حمایت کرد
خخخخخ اینم کارشناس باشگاه خبرنگاران
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۱۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت و شرکتهای خودروسازی و همچنین شورای رقابت : که اصلی ترین مافیای بازار خودرو هستند هیچ وقت اجازه ظهور رقیب جدید و مشتری مدار را نمدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودش هنری نداره دستش هم به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کارشناس قطع بود اینو اوردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعد درایران خودروسازان، خودروهای طرح قدیمی شده رابا فیمت خون باباشون به مردم فقر شده می فروشند!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نیازی نیست که از ساخته دیگر کشورها تقلید کنیم ،با کمی تلاش و همت مضاعف و خلاقیت میشه بهتر از اون هم ساخت ،این نه تنها به خودرو سازی که در تمامی صنایع ،مخصوصا هواپیماهای مسافربری میتونیم به جایی برسیم که جای بزرگترین شرکت های هواپیماسازی رو در کل دنیا بگیریم ،فقط نباید خودمونو دست کم بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این آقا و یا برادرش جز یکی ازین دو خودروساز بوده ، حتی موقع مصاحبه با شما ام میترسه که نکنه اگه من این مورد رو تشویق کنم یه روز جای اون دوتا مونتاژ کار رو بگیره و‌مردم از ما نخرن حتی با احتمال نیم درصد و اون ترسه از رقیب موج میزنه ، چه بترسی و چه نترسی چه به این بگین کپی چه نگین یروز درست میشه ، رانا کپی ۲۰۶ نیست یا محصولات سایپا جمعی کپی پراید نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این انحصار هر جا باشه اون بخش رو نابود می کنه اصلا مبناش بر پایه بی اخلاقی هست که طرف از ترس محصول بهتر و رقیبی که نمی تونه باهاش رقابت کن دست به این کار کثیف می زنه باید بساط انحصار طلبی از این کشور جمع بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
عمرا اگر این دو خودروساز بگذارند رقیبی به میدون بیاد چون این دو مافیای خودرو در کشورند که در همه جا نفوذ دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کاش ایران خودرو و سایپا هم لامبورگینی و بنز و بی ام و .... گپی میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این تست تصادف تون آدم رو میکشه
مثلا پراید رو تست تصادف انجام دادین
نگو.....
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۰:۵۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مافیای خودرو در ایران به هر نحوی طی این چند سال در تلاش هستند ک استعدادهایی چون این جوانان رو از مدار خارج کنند و متاسفانه کارشناسان ک توسط همین مراکز قدرت اظهار نظر هایی عجیب ارائه می‌دهند چنانکه ما در ایران زندگی نمی‌کنیم و همگی سوار بر بهترین برندهای جهان هستیم ک حرف از استاندارد میزنند گویی ک ارابه های مرگی ک به قیمت های نجومی و فاقد هر گونه ایمنی به مردم تحویل میدند قطعا هر گونه تلاشی برای از بین بردن انحصار و ایجاد بازار رقابتی به سود مردم خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۰:۳۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تمام صحبت های این ب اصطلاح کارشناسان این بود ک آقا ساختی ک ساختی خب چکار کنیم
ن حمایتت میکنیم ن میزاریم ک خودت ی کاری کنی
از من میشنوین تو ایران ب جایی نمیرسین برید خارج از ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر من این مافیای دو خودروساز داخلی رو دیدم، هرگز نمیزارن این پروژه ساخت خودروی جدید به ثمر برسه. وقتی از پراید و تیبا و ساینا وغیره 95درصد سود به جیب میزنن چرا بخاطر مردم بیان از نصف سود بگذرن و کیفت بالا ببرن
United States of America
احمد
۱۰:۲۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
پراید ما هم تست تصادف از جلو و بغل و سایر تست ها را پشت سر گذاشته و استانداردهای لازم را طی کرده یا .... یه هوی شده معاون و دستیار ویژه حضرت قابض الارواح .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اول اینکه این ماشین چه کپی چه غیر کپی به تمام ماشین های ایران خودرو و سایپا و به کل صنعت خودروسازی ایران می ارزه دوم اینکه آدم هایی مثل شما دوس ندارند این جوانان پیشرفت کنند و پیشرفت آنها به ﺽرر جیب شماشست سوم کسانی که خودرو را با کمترین امکانات تونستن بسازن مطمئنا اگر تشویق بشن و امکانات بهشون داده بشه بهترین ازین را خواهند ساخت چهارم آقای به اصطلاح کارشناس در بیشتر کشورها اکثر خودروهای لوکس و گران قیمت رو مثل سایپا و ایرانخودرو فله ایی نمیفروشن بلکه ثبت سفارش میکنن و یا تعداد کم در یک سال تولید میکنن. تا زمانی که آدم هایی مثل شما در ایران هست این کشور پیشرفت نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودروهای دست ساز نامطمئن ترین و خطرناکترین خودروهای دنیان مگه اینکه تمام تستهای کارایی و ایمنی رو بگذرونن که اونم دهها میلیارد هزینه داره
Iran (Islamic Republic of)
Amin
۱۰:۱۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه سوال، ایشون که انقدر آمریکا آمریکا میکنند ازشون میپرسیدین پراید کجای استاندارد آمریکاست ...!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلومه معصومه ابتکار نمیزازه
Iran (Islamic Republic of)
من علی
۱۰:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باسلام از بیانات کارشناس معلوم است که از ساخت این کاردستی ها خیلی ناراحت شده در ایران قانون کپی رایت در هیچ چیزی اجرا نمیشه ولی حالا دارن از کپی رایت حرف میزنن میدونی چرا چون شاید روزی برسه که این جوانان کاردستی ساز روزی بشن رقیب این صنعت ها مافیایی خودرو تو ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت که تونستی با چند جمله جلوی خورشید رو بگیری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
توروخدا به گزارشگرای تلویزیون بگین برن یک گزارش تلویزیونی درست بگیرند و در تلویزیون ملی پخش کنین تا این جوونای خلاق انرژی بگیرند و تشویق بشن و مجلس هم باید از این جوونا تقدیر کنه ...باید به این افراد صدها جایزه داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای کارشناس صنعت با این نظر بی پایه اش و همه کسانی که سنگ می اندازند جلوی پای جوانان رو باید اعدام کرد
اگر این پنج جوان تو امریکا یا اروپا بودند از همه امکانات بهره مند می شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دعا کنید در آینده بجای حمایت چوب لای چرخ این جوانان خلاق نگذارند که عطای اینکار و به لقایش ببخشند و از این کشور که دوست دارند به این آب و خاک خدمت کنند برای همیشه مهاجرت کنند و استعدادهاشون بسوزه ... و باز دوباره ما بمونیم و ایران‌خودرو و سایپای خسته کننده و تولیدات آزاردهنده و قدیمی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این خودروها واقعا م تونن یک رقیب خیلی جدی برای خودرو سازهای داخلی ما باشن ، خدا به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۳۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کارشناسان تا وقتی که حرفی و چیزی به سود و منافعشان نباشه که حرفه دقیقی نمیزنن گذشته از اون مگه این مفت خورا و انحصار طلبا اجازه میدن کسی کاری رو بکنه که پیشرفت جامعه توش باشه اونا اصن نمیخان جز این دو محصول مزخرف چیزی دیگه تو کشور تولید بشه
چنتا جوون اومدن انحصار شکنی کنن که از حالا به بعد همه عالم دست به دست هم میدن تا پیشرفت و ثبت نشه این اتفاق و ایدشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مرگ بر مسعولین سایپا
و شورای رفاقت......
Iran (Islamic Republic of)
نعمت الله
۰۹:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
در آن کارخانه خود رو سازی با تیراژ تولید بالای صدهزار را باید گل گرفت اگر از تولید صدتا ماشین دست ساز بترسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
قبلا اتوبوس ومینی بوس ها را بصورت شاسی از ایران خودرو تحویل میگرفت یک شرکت و با اتوبوس خاص تولید میکرد ومردم میگفتند اطاق ایران پیمائی و استحکام و راحتی بیشتری نسبت به اتوبوسهای ایران خودرو داشت وهم ظاهر زیباتری داشت حتی یخچال هم درون آن تعبیه میکردند و نوشابه و یا آب خنک به مسافران میدادند وبه همین خاطر طرفداران زیادی داشت ولی کسی حرف از استاندارد نمیزد ویا ساخت ماشین های آتش نشان آنهم. شرکتهای جدا از ایران خودرو میساختند
خوب کاری ندارد این ماشین را آزمایش فنی و استاندارد از آن بگیرند و ظاهر آن را از لامبورگینی تغییر دهند تا شرکت مذکور مدعی نشود
الان شرکتهای خودرو سازی از طرحهای کشورهای دیگر کپی برداری میکنند ودر بازار دنیا بفروش میرسانند کسی کاری ندارد ولی آن ماشین اصل یک ابوهت خاص خود را دارد چون اصل است
الان در کشورهای دیگر فرش ایرانی و زعفران ایران حتی صنایع دستی ایران را کپی میکنند و د. بازار دنیا بفروش میرسانند مهم این ابتکار وذوق این جوانان است
الان در صنایع نظامی انواع سلاح ها هم مهندسی معکوس میشود و هم ابتکار از آن خلق میشود حالا دولت ایران بگوید پهباد فقط باید از کشور سازنده بخریم وهمه آنها با کیفیت خوبتر از کشور سازنده ساخته شده وبرای کاربر هیچ خطری ندارد
کمی سنگ جلوی پای جوانان نگذاریم تا آنها طرح خود را به دیگران نفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایشالا ساخت اینجور خودرو ها زیاد بشه تا کمر ایران خوردرو و سایپا بشکنه . ایشالا این همه پول از مردم میگیرن و جنس بی کیفیت تحویل میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه جای دنیا اين کار میشه باید به جوان ها و افراد میدان داد هر خودرو برندی یک روز یک ایده بوده
-
بنده خدا
۰۹:۱۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوان ایرانی با اتکا به خدا و دانش خودش خودرو دست ساز تولید میکنه
اونوقت مسئولان وزارت صمت در راستای حفظ منافع مافیای مونتاژ خودرو عمدا مقدمات ثبت این نوع تولیدات را فراهم نکردن
تا همچنان رویه انحصار خودرو بدون هیچ تهدیدی به سودآوری خود پرداخته و دائما بدروغ سنگ کارگران دوخودروساز را به سینه می زنند که اگر از سایپا و ایران خودرو حمایت نکنیم کارگرانش بکار می شوند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
به جای لیمیتد پروداکشن از واژه تولید محدود استفاده کنید لطفا. در ضمن واژه تولید انبوه مس پروداکشن است که به اشتباه در متن مست پروداکشن نوشته شده. اصلاح بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنظرم ترورشون کنید تا درس عبرتی بشه برای بقیه که بخوان جلوی چپاول مملکت رو بگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما بتونید یه ماشین استاندارد تولید کنید

نمیخواد خودروی لوکس تولید کنید یعنی موندم تجعیزات الکترونیکی این ماشین رو از کجا ساختید که ما حتی تو آزمایشگاه دانشگاهمون شریف هم نداریم

یکم خجالت خوب چیزی هستش
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۰۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: بحث دیگر این است آیا این ماجرا یک دست آورد صنعتی محسوب می شود یا خیر؟. باید گفت این خودروها دست آورد نیست و یک کاردستی به شمار می رود و نمی توان گفت که خودرویی خاص ساخته شده است، که در حد کار دستی بسیار خوب است.

به آقای کارشناس میگفتید اگه یه کاردستی حداقل کار دستی یه آدم باسواده .ماشین های تولید ایران خودرو و سایپا کاردستی یه پیش دبستانی.خاک بر سر کارشناسی که اینجوری فکر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بدنه بوگاتی رو هم می شه هر جایی ساخت. مهم موتور هست عزیز من. شما موتور خوب بساز اصلا بگذار روی پرشیا!
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۰۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
شماها هرچیزی که به سود خودتون نباشه میگوید صرفه اقتصادی نداره
بی چاره ما مردم که باید پراید بخریم قیمت تویوتا
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۸:۵۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ،

چرا وقتی بر روی لینک آبی رنگ فائزه شعبانی اصل می زنم ،
صفحه ای باز نمی شود ، مثلا عکس و مشخصات .
۱۲
آخرین اخبار