رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: معضل واگن‌های صادراتی خراسان رضوی ۱۵ساله شد و هیچ امکاناتی در زمینه حمل کالا از داخل کشور و صادرات آن نداریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدحسین روشنک  رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: در سالی که گذشت شاهد بودیم قانونی خلق‌الساعه ابلاغ شد که به تبع آن صادرات مواد شوینده ممنوع شد در حالی که صادارت مواد اولیه آن آزاد بود؛ این مثالی از ناهماهنگی‌های مدیریتی است که مانع از رونق صادرات و ارز آوری به کشور می‌شود.


او افزود : هنگامی که محصول تولید شده در کشور ما، بازار خودش را در کشور هدف صادراتی پیدا می‌کند و یک‌شبه قانون ممنوعیت صادرات آن ابلاغ می‌گردد، طبیعی است که آن کشور محصولی دیگر را جایگزین تولیدات ما می‌کند.


رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عدم وجود ساز و کار مناسب در زمینه حمل و نقل به کشور‌های هدف صادرات را یکی از مهمترین موانع این حوزه قلمداد کرد و ادامه داد: مشکلات واگن‌های صادراتی ما پس از گذشت ۱۵ سال، با بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی مواجه است و هیچ پیشرفتی در آن حاصل نشده است؛ چند سال پیش تذکر دادم که ما در زمینه حمل و نقل ریلی، مستاجر کشور‌های آسیای میانه هستیم و هیچ امکاناتی در زمینه حمل کالا از داخل کشور و صادرات آن نداریم.

روشنک بیان کرد: در گذشته کالا‌هایی مانند نهاده‌های دامی را از طریق مسیر ریلی وارد می‌کردیم و ما پس از تخلیه بار، ظرفیت خالی واگن‌ها را با کالای صادراتی تکمیل می‌کردیم؛ اما با توجه به عدم گشایش اعتبار برای بازرگانان خراسان رضوی، این راه نیز دیگر ممکن نیست.

او  با بیان اینکه حل این معضلات صادرکنندگان برعهده وزارت راه و شهرسازی است، افزود: عملکرد این وزارتخانه جای بحث دارد چراکه ما نمی‌دانیم در کدام یک از وظایف محوله‌شان موفق بوده‌اند؛ تنها اقدام خوب سالیان اخیر وزارت راه و شهرسازی، همان ساخت واحد‌های مسکن مهر بود که البته آن هم مربوط به دولت قبلی است.

روشنک بیان کرد: امروزه شاهد افرادی هستیم که به طور شخصی واگن می‌آورند و در قبال دریافت هزینه‌های گزاف ارزی از صادرکنندکان و در حالی که هیچ‌کجا ثبت نمی‌شود، آن را در اختیارشان می‌گذارند؛ و ریسک این کار تماماً بر دوش صادرکنندگان است.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی ادامه داد: اکثر افرادی که به طور غیررسمی، اقدام به فروش این واگن‌ها به صادرکنندگان می‌کنند، شرکتی است که متعلق به بازنشستگان راه‌آهن است.

انتهای پیام// ف.غ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.