به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد آذریجهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کلابهاوس اظهار داشت: استراتژی ما برای توسعه بازار در بیش از سه سال گذشته، مبتنی بر تثبیت قیمت بوده است. در ابتدای وزارت من از مالیات ۲۸ درصدی که به دولت پرداخت میشد، سه درصد برای توسعه روستایی در نظر گرفته شد که ما سه درصد را به خود اپراتورها بازگرداندیم و به این صورت پرداخت را به تعهد تبدیل کردیم.
آذریجهرمی افزود: چهار درصد نیز از سال ۹۹ کم کردیم و دولت بهطور تقریبی هفت درصد سهم درآمد را به عنوان سهمش در توسعه مناطق کمتر برخوردار آورد.
وی گفت: مجموعه اتفاقهایی که افتاد و سیاستگذاریهایی که در عرصه توسعه اقتصادی انجام شد، موجب افزایش این بازار از ۳۰ میلیون مشترک به ۷۰ میلیون مشترک شد و RPO مشترکان (متوسط درآمد اپراتور به ازاء هر مشترک) هم با توجه به رشد حوزه آی. سی. تی، رشد قابل توجهای پیدا کردند.
وی تاکید کرد: متوسط درآمد مخابرات بهازای هر مشترک ADSL نزدیک به ۱۱ هزار تومان بود که اکنون این عدد چیزی در حدود ۲۶ هزار تومان است.
بیشتر بخوانید
وی اضافهکرد: با کاهش تعرفههای بخش دولتی، در سه مرحله هزینه اپراتورها را مدیریت کردیم و در کنار آن با تثبیت قیمت در بخش مدیریت هزینه تلاش کردیم با ترویج اقتصاد اشتراکی بین اپراتورها و به اشتراکگذاری منابع کاری کنیم که هزینههایشان کاهش پیدا کند.
وزیر ارتباطات افزود: در شرایط کنونی اپراتورها به سمت توسعه ۵G رفتهاند و اپراتورهای ثابت به فکر توسعه VDSL و FTTH (اتصال شبکه فیبر نوری به منازل مسکونی) هستند، بحث بر این است که در این سرویسها بتوانیم تعرفه بالاتری بگیریم که سرمایهگذاری و برگشت سرمایه ما توجیه داشته باشد.
وی بیانداشت: سیاست ما در همه این سالها تثبیت قیمت برای رشد بازار بوده است، اکنون نیز بازار رشد و به بلوغ خوبی رسیده است و ارزش آن در این مدت هم به لحاظ اشتراک و هم درآمدی حدود دو برابر شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ارائه تسهیلات به شبکه استارتاپی کشور، گفت: سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان بهصورت وجوه اداره شده به بخشهای مختلف پرداخت شد.
او درباره آمار صندوق نوآوری مبنی بر تخصیص سرمایه ۳ هزار میلیارد تومانی به بازار استارتاپی کشور، گفت: بخشی از چیزی که دولت بهعنوان سرمایه میآورد نوع نگاهی است که معاونت علمی ریاست جمهوری دارد که جنس آن مشخص است و ترجیح میدهند از کسبوکارهای بزرگ حمایت کنند و بیشتر منابعی که میآورند در همین مسیر در اختیار شرکتهای بزرگ قرار میگیرد.
وی افزود: اما رویکردی که ما در وزارت ارتباطات داریم یک مقداری متفاوتتر از کاری بود که معاونت علمی انجام دادهاند. ما سراغ کسبوکارهایی رفتیم که در مرحله ابتدایی خود قرار دارند و بیشتر نیاز به پولهایی شبیه حمایت های اولیه (seed money) مدنظرشان است؛ بنابراین «طرح نوآفرین» ما مبتنی بر هستههای کوچک اولیه برای شکلگیری کسبوکار است.
وزیر ارتباطات اشاره کرد: ما در وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات با طرح نوآفرین مرحلهای از حمایت گذاشتیم که تا سه سال شرکتها را به درآمد ۵۰۰ میلیون تومانی برسانیم؛ یعنی شرکتهای کوچکی که کارشان را آغاز میکنند به درآمد ۵۰۰ میلیون تومانی در سال برسند بنابراین معافیتها و امتیازهای ویژهای (مانند بستههایی از دل اکوسیستم) برای آنها در نظر گرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: این اقدامی بود که بر اساس آن ۶ هزار گروه کوچک، استارتآپ و شرکت نوپا در آن ثبت نام کردند و از امکاناتی که وجود داشت بهره گرفتند. در مرحله بعدی چارچوبی برای راهاندازی پارکهای اقتصاد دیجیتال در مناطقی که ظرفیت داشت تنظیم کردیم. اکنون یک مجموعه ۹ طبقه در مشهد که قبلا متعلق به پستبانک بود به عنوان پارک اقتصاد دیجیتال کار خود را آغاز کرده است. در سمنان، مازندران و شیراز نیز پارکها در حال فعالیت هستند. استراتژی پارکهای اقتصاد دیجیتال این است که شرکتها از درآمد ۵۰۰ میلیون تومان در سال به درآمد ۵ میلیارد تومان برسند و از ظرفیتهایی که وجود دارد برای رشد خود استفاده کنند.
جهرمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات برای رشد کسب وکارها صندوق نوآفرین را با ارزش سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان راهاندازی کرده است، گفت: ۲۰ درصد از این اعتبار را از وزارت ارتباطات آوردیم و بخشی از آن نیز با مشارکت بخش خصوصی و ستاد اجرایی امام (ره) تامین شده است.
وی افزود: ذهنیت من از آماری که مدیران دولتی میدهند این است که وقتی تصمیم می گیرند یک ردیف اعتباری تعریف میکنند، همین درخواست را در اخبار این طور انتشار داده میدهند که مثلا ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری شد. در حالی که در واقعیت این تصمیم صرفا روی کاغذ آمده و عملیاتی نشده است.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی بخشی است که سرمایهگذاریهای خوبی در این زمینه انجام داده است؛ اما طبیعتاً این کار جذب سرمایه نیست و بیشتر بهصورت ارائه وام فعالیت میکنند. مدلهایی که بیشتر مطلوب دوستان در اکوسیستم استارتاپی است جذب سرمایه و شراکت است.
وی تصریح کرد: البته من فکر نمیکنم دولت شریک خوبی برای استارتاپها باشد یا توان اجرای آن را داشته باشد. چراکه ریسک این کار بالاست و دولت چون از منابع عمومی استفاده میکند شاید درست نباشد در این عرصه ورود کند.
جهرمی گفت: در وزارت ارتباطات و با راهاندازی صندوق نوآفرین به سمتی رفتیم که به VC ها (شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر) وام کمبهره بدهیم و آنها را تقویت کنیم.
بنابراین به نظر میرسد این آمارهایی که در حوزه ارائه تسهیلات به کسب و کارها اعلام میشود بیشتر «عزم» برای انجام کاری باشد تا واقعیت. نوع نگاه دولت برای حمایت از کسبوکارها این است که بیشتر منابع مالی را بهصورت وام در اختیار آنها قرار بدهد. تنها صندوقی که برای شراکت شکلگرفته، صندوق نوآفرین است که کار خود را بهتازگی آغاز کرده است.
او درباره بیشترین سرمایهای که دولت وارد حوزه استارتاپها کرده است، گفت: این صندوق البته ۱۰۰ درصد دولتی نیست و با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه و مشارکت دولت راهاندازی شده است. دولت بهجز آن سهمی که در صندوق نوآفرین دارد، سرمایهگذاری خطرپذیر مستقیم دیگری انجام نداده است. این صندوق کار خود را تازه آغاز کرده و چهار پروژه را در طی ۴ ماه فعالیت رسمی خود پیش برده است.
وزیر ارتباطات گفت: دولت به اکوسیستم استارتاپی کشور بیشتر وام داده است. در وزارت ارتباطات سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان بهصورت وجوه اداره شده به بخشهای مختلف پرداخت کردیم. سال ۹۶ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت داشتیم. مجموعاً چیزی که بهعنوان وام برای رشد و تقویت اکوسیستم پرداخت کردیم بیشترین میزان به همان ۱۴۰ میلیارد تومان سال قبل برمیگردد. در سال ۹۴ نیز بودجه وزارت ارتباطات برای این کار ۶۰ میلیارد تومان رسید.
وی تأکید کرد: امروز سرویس ژئولوکیشن تبلیغاتی را برای ما پرزنت کردند و از ۱۰ روز دیگر جزو سرویسهای عمومی است که در دسترس سایتها و مجموعههایی که قصد تبلیغات دارند قرار خواهد گرفت. به این وسیله میتوان بر اساس شهرها تبلیغات را بهصورت متنوع ارائه بدهند. پیشبینی ما این است که این خدمت میتواند بازار تبلیغات آنلاین را دو برابر کند.
انتهای پیام/