مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس ارتش در منطقه غرب کشور گفت: عملیات اچ۳ یکی از پیچیده‌ترین و موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ جنگ‌های هوایی در دنیا است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  سرهنگ فریبرز شهبازی در نشست خبری برگزاری مراسم تجلیل از امیر سرافراز خلبان فرج الله برات پور و افتتاح یادمان ۱۷ خلبان شهید کرمانشاهی نیرو هوایی، اظهار کرد: عملیات اچ سه، یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بود.

او افزود: ارتش عراق برای در امان بودن هواپیما‌های جنگی خود، آن‌ها را به مرز مشترک با کشور اردن که فاصله مسافتی طولانی با ایران داشت منتقل کرد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس ارتش در منطقه غرب کشور ادامه داد: در آن زمان شهید فکوری مأموریت نابودی این هواپیما‌های عراقی را به چند خلبان زبده نیروی هوایی را می‌دهد.

شهبازی با بیان اینکه امیر خلبان برات پور طراح و لیدر عملیات نابودی هواپیما‌های جنگی نیروی دشمن بوده، ادامه داد: برنامه ریزی برای پرواز بلندمدت مستلزم سوخت گیری است که در این عملیات هواپیمای سوخت رسان در مسیر رفت در آسمان ایران و عراق در ۲ نوبت و در مسیر برگشت در یک نوبت اقدام به سوخت رسانی به هواپیما‌های جنگی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی کرد.

او گفت: از این عملیات به عنوان پیچیده‌ترین و نیز از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا یاد می‌شود که طی این عملیات، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ پایگاه‌های هوایی اچ سه عراق را در غربی‌ترین نقطه این کشور، در مرز مشترک با اردن بمباران کردند و آن‌ها را منهدم ساختند.

شهبازی افزود: در این عملیات، به نیرو‌های ایرانی هیچ خسارتی وارد نشد، اما در مقابل بیش از ۴۸ هواپیمای عراقی که بیشتر آن‌ها بمب‌افکن‌های روسی بودند از بین رفتند از این رو، از عملیات اچ سه به عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ جنگ‌های هوایی نام برده می‌شود.

به گفته او ، ۱۲ فروند از هواپیما‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با فرماندهی امیر برات پور عملیات اچ سه را با موفقیت به انجام رساندند.

او  با بیان اینکه کرمانشاه شهدای زیادی را در طی دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرده است، تاکید کرد: این استان بیشترین آمار شهدای خلبان نیروی هوایی را در سطح کشور دارد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس ارتش در منطقه غرب کشور با تاکید بر اینکه تا امیر برات پور در قید حیات است باید از وی تجلیل به عمل آید، بیان کرد: اراده مجموعه استان کرمانشاه بر برگزاری یک مراسم نکوهداشت در خور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به دلیل شرایط حاکم ویروس کرونا است.

شهبازی افزود: قرار است این مراسم به صورت زنده از یکی از شبکه‌های سراسری پخش شود.
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.