معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: ویروس غالب در استان ویروس نوع جهش یافته انگلیسی است که سرایت پذیری وسیر بیماری خیلی سریع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، کادر بهداشت و درمان حدود ۱۴ ماه سخت را پشت سرگذشته و درگیر درمان مبتلایان به کرونا هستند اظهار داشت: استان از ۲۵ اسفندماه ۹۹ در آستانه خیز چهارم بیماری کرونا قرار گرفت و این هفته و هفته آینده هفته‌های بسیار حساسی برای کادر بهداشت و درمان است و توصیه وانتظارخادمان سلامت این است که مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را با حساسیت بیشتر رعایت کنند.

او افزود: ویروس غالب در استان ویروس نوع جهش یافته انگلیسی است که سرایت پذیری وسیر بیماری خیلی سریع است.


بیشتر بخوانید


جزایری اضافه کرد: در حال حاضر تعداد موارد ابتلای بیماران سرپایی کرونایی ۴ تا ۵ برابر، موارد بستری ۲.۵تا ۳ برابر و فوتی‌های ناشی از کرونا نیز ۲ برابر شده است.

او ادامه داد: روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ مراجعه کننده با علائم بالینی محتمل به کرونا به مراکز بهداشتی درمانی ومراکز منتخب مراجعه می‌نمایند و طبیعتا با افزایش مراجعات سرپایی، بعد از یک تا دوهفته موارد بستری افزایش می‌یابد.

جزایری گفت: پیش از شیوع ویروس جهش یافته موسوم به نوع انگلیسی، حدود یک درصد از مراجعات سرپایی در هفته دوم سیر بیماری نیازمند بستری می‌شدند، ولی هم اکنون حدود ۱۰ درصد موارد سرپایی در هفته دوم در نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

او با ابراز تاسف از اینکه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۸۵ درصد در اسفند ماه به حدود ۵۵ درصد رسیده و وضعیت دو شهرستان استان قرمز و پنج شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گرفته است افزود: طبق تحلیل نتایج آماری توسط کارشناسان سیر شیوع بیماری از بیست و پنجم اسفند ماه همه روزه وبا شیب تند صعودی است و ممکن است، یکی دو شهرستان دیگر نیز در وضعیت قرمز و هشدار قرار بگیرند.

جزایری اضافه کرد: استراتژی کنونی تقویت درمان سرپایی در سطح مراکز منتخب ۱۶ و ۲۴ ساعته استان است.

او در ادامه، از اضافه نمودن، ۱۲ مرکز منتخب به مراکز سطح استان در خیز چهارم خبر داد و افزود: از این تعداد ۴ مرکز در شهرستان شهرکرد، ۳ مرکز در شهرستان لردگان، ۲ مرکز در شهرستان بروجن و ۲ مرکز در شهرستان فارسان و یک مرکز در شهرستان کیار راه اندازی تا با درمان موارد سرپایی در سطح مراکز منتخب بار مراجعات ومیزان بستری در بیمارستان‌ها را کاهش دهیم.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار