معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد سیاست‌های آمریکا، مناسب بودنِ استفاده از دلار را به عنوان ارز اصلی در تعاملات اقتصادی زیر سوال می‌برد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «الکساندر پانکین»، معاون وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که سیاست‌های آمریکا موجب زیر سوال رفتن استفاده از دلار به عنوان ارز اصلی در تعاملات اقتصادی می‌شود.

او گفت: کاهش یافتن امکان پیش بینی سیاست‌های آمریکا و اعمال محدودیت‌های بی اساس آن، قابلیت اطمینان و مناسب بودن استفاده از دلار در معاملات متقابل را زیر سوال می‌برد.

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: تمایل به کاهش استفاده از دلار در پرداخت‌های متقابل در تبادلات تجارت، واکنش عینی به واقعیت ژئوپلیتیک موجود است.

او تأکید کرد:در چنین شرایطی شرکت‌ها و کشور‌ها مجبور به اتخاذ تدابیری برای کاهش خسارات اقتصادی و خطرات معاملاتی هستند.

پانکین افزود: با توجه به اینکه گسترش استفاده از ارز‌های ملی در تبادلات تجاری با سایر کشور‌ها اهمیت فزاینده‌ای یافته، به یک حوزه مهم در دستور کار فعلی اقتصاد خارجی تبدیل شده است.

در همین چازچوب، روسیه از طریق مجموعه اقداماتی که به تدریج اعمال می‌کند، در مسیر درست پیش می‌رود تا اقتصاد خود را از تاثیر وابستگی به دلار آمریکا خارج کند.

به گفته رئیس دومای روسیه ۷۴ درصد از پرداخت‌های حاصل از مبادلات تجاری با کشور‌های اتحادیه اروپا با ارز‌های محلی تسویه می‌شود.

«والنتینا ماتویینکو»، رئیس سنای روسیه (فدرال)، نیز بر کاهش سهم واحد پول آمریکا در ارز خارجی روسیه و ذخایر طلا و همچنین کاهش وابستگی اقتصاد روسیه به واحد پول آمریکا تأکید کرد.

روسیه با گسترش استفاده از ارز‌های محلی برای پرداخت‌های حاصل از مبادلات تجاری با بسیاری از کشور‌ها، پیوند اقتصادی خود را با دلار آمریکا قطع خواهد کرد.

روسیه با کاهش سهم دلار آمریکا در ذخایر ارزی خود، از وابستگی به اقتصاد ایالات متحده نیز خلاص می‌شود. به عنوان مثال سهم دلار آمریکا و یورو اروپا در صندوق رفاه ملی از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار