مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در حال پایش مزارع گندم و جو استان برای شناسایی بیماری "زنگ زرد" هستیم، هرچند مزارع علائم زنگ‌زدگی را ندارند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فرهاد شریفی با اشاره به پایش مزارع استان برای مقابله با شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو، اظهار کرد: اگرچه به دلیل کم بودن بارندگی‌ها و رطوبت مزارع، امسال شیوع این آفت را در مزارع استان نداشته ایم، اما برای مقابله با شیوع بیماری همچنان پایش‌ها را ادامه خواهیم داد.

شریفی با بیان اینکه هم اکنون دستگاه اسپورتراپ برای ردیابی بیماری زنگ زرد در مزارع مناطق گرمسیری استان فعال است، گفت: این دستگاه با شکار اسپورهای زنگ زرد یک هفته قبل از اینکه بیماری در مزرعه دیده شود، هشدارهای لازم را در مورد شیوع بیماری می دهد و با اطلاع رسانی به‌موقع به کشاورزان برای کانون کوبی، از گسترش بیماری جلوگیری می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه در سال زراعی جاری تاکنون کار مبارزه با آفت زنگ زرد در مزارع استان در سطح دو هکتار انجام شده، گفت: امسال تنها یک مزرعه دو هکتاری در شهرستان قصرشیرین درگیر این آفت شده بود که با کانون کوبی به موقع از انتشار آفت جلوگیری شد.

او گفت: سال زراعی گذشته کار مقابله با آفت زنگ زرد غلات در سطح بیش از 60 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شد که امسال هم برای مبارزه با این آفت در هر سطحی که بیماری شایع شود آمادگی داشتیم، با این حال دیگر احتمال شیوع بیماری در مزارع استان تقریبا وجود ندارد.

شریفی اشاره ای هم به آفت زنگ زرد غلات داشت و گفت: زنگ زرد یک بیماری قارچی است که علائم آن به صورت نوارهای زرد رنگی روی برگ‌های گیاه گندم و جو دیده می‌شود که اگر به موقع با این آفت مبارزه نشود، احتمال درگیر شدن کل مزارع گندم و جو به این آفت وجود دارد.

شریفی اضافه کرد: زنگ زرد باعث پوک شدن گندم و جو شده و عملکرد مزارع را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، به نحوی که در پی شیوع زنگ زرد در مزارع گندم و جو، بیماری به سرعت در همه مزارع اپیدمی شده و خسارت بین ۸۰ تا ۹۰ درصدی را در مزارع غلات در پی خواهد داشت.
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.