در مورد قوانین و حقوق آپارتمان نشینی بیشتر بدانیم

کارشناس ارشد حقوق جزا در مورد قوانین و حقوق آپارتمان نشینی طبق قانون تملک آپارتمان‌ها توضیحاتی داد.

محمود منصوری کارشناس ارشد حقوق جزا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: اولین حقوق آپارتمان نشینی این است که شما حق دخالت در زندگی ساکنان سایر واحد‌ها را نداشته و تنها اختیار واحدی را دارید که مالک آن هستید بنابراین حق سرک کشیدن در زندگی همسایگان را نخواهید داشت.

او ادامه داد: اگر مستاجر هستید به هیچ وجه حق تعمیرات و تغییرات داخلی و خارجی را که سبب صدمه به اسکلت ساختمان می‌شود را ندارید و تعمیرات وتغییرات آپارتمان و بخش اختصاصی مانند انبار با اجازه مدیریت ساختمان و مالک به صورت کتبی انجام می‌شود.

او افزود: پیش از اینکه در آپارتمان ساکن شوید درمورد حق استفاده از پارکینگ و انباری مطلع شوید و جای دیگران را نگیرید.

منصوری افزود: به یاد داشته باشید از شروط ابتدایی داشتن رابطه سالم با همسایه‌ها این است که نه به حق دیگران تجاوز کنید و نه اجازه دهید کسی به حق قانونی شما تجاوز کند.

او گفت: کفش، گلدان و … را در راه پله که بین ساکنین مشترک است نگذارید و در مورد اجسامی که برای تزئین و زیبایی ظاهر آپارتمان در فضای مشاع آپارتمان قرار می‌گیرد، همه اعضا در جلسات ساختمان تصمیم می‌گیرند.

کارشناس ارشد حقوق جزا گفت: حفظ نظافت آپارتمان از قوانین آپارتمان نشینی است و در مکان‌های مشترک مانند حیاط، راهرو و آسانسور آشغال نریزید.

او در مورد هزینه‌های مشترک ساختمان گفت: مالکین آپارتمان‌ها موظفند هزینه‌های مشترک ساختمان که برای قسمت‌های مشترک ساختمان کاملا ضروری است مانند آب، برق، گاز و ... پرداخت کنند.

منصوری گفت: هزینه‌های قابل پرداخت دیگری مانند هزینه تاسیسات، سرایدار، دربان، دستمزد هیئت مدیره و ... نیز وجود دارد.

او گفت :پرداخت هزینه آپارتمان از طریق مالک یا مستاجر، بستگی به قرار داد تنظیم شده میان افراد دارد اگر مستاجر از پرداخت هزینه امتناع کند، هیئت مدیره می‌تواند برای دریافت آن به مالک مراجعه کند.

کارشناس حقوق افزود:در مرحله بعد به درخواست هیئت مدیران برای وصول وجه طبق اظهارنامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد دادگاه‌ها وظیفه دارند به شکایت سریعا رسیدگی کرده و واحد بدهکار را از دریافتی خدمات دولتی محروم و تا ۲ برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه کنند.

او افزود:ماده ۱۳ قانون تملک آپارتمان‌ها می‌گوید اگر اکثر اعضای مجمع عمومی به منظور باز‌سازی ساختمان توافق کردند، این افراد مسئولیت انتخاب ۳ کارشناس رسمی دادگستری را برای تأیید پایان عمر مفید ساختمان یا فرسودگی کلی آن برای بازسازی به‌عهده دارند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.