فوتبالیست‌هایی که بیش از دو دهه به پیراهن یک تیم وفادار بمانند بسیار ارزشمند، قابل احترام و نماد تعصب هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بازیکنان بسیار اندکی وجود دارند که بیش از دو دهه به تنها یک تیم و هوادارانش وفادار بمانند، قاسم حدادی‌فر یکی از این ستاره‌های انگشت‌شمار و متعصب است، مرد سال فوتبال ایران در سال ۹۴ که هواداران و جامعه فوتبالی، لقب الماس را برازنده‌اش دانسته‌اند. با او در محل تمرینات ذوب‌آهن گفتگو کردیم.

فوتبالت را از کجا شروع کردی؟

در هفت‌سالگی با تاسیس اولین مدرسه فوتبال باشگاه ذوب آهن و فراخوان آن‌ها ثبت‌نام کردم؛ از همان زمان این راه آغاز شد و پله‌پله به جلو حرکت کردم.

چه کسی مشوقت بود؟
برادر بزرگتر من محمدرضا در تیم جوانان ذوب آهن بود، تاثیر بسزایی در پیشرفت من داشت و بسیار راهنمایی‌ام می‌کرد.

توصیه‌ات به جوانانی که می‌خواهند فوتبالیست حرفه‌ای شوند؟
امکانات خیلی از گذشته بهتر شده، باید مراحل را پشت‌سرهم طی کنند و پشتکار داشته باشند؛ فوتبال به عشق نیاز دارد و می‌تواند باعث تحمل سختی‌ها شود.

چرا اینقدر کم‌حاشیه و آرامی؟
به‌گونه‌ای بزرگ شده‌ام که بسیار کم‌صحبت هستم و بیشتر دوست‌دارم روی هدف و راهم تمرکز کنم؛ اما برای یک فوتبالیست خوب امروزی مقداری حاشیه هم نیاز است.

فوتبالیست‌های مورد علاقه‌ات؟
در بین بازیکنان خارجی همیشه عاشق بازی مارادونا و زیدان بودم. در بین ایرانی‌ها نیز علاقه‌مند به سبک بازی علی کریمی، محرم نویدکیا و خداداد عزیزی هستم، فن و سبک بازی‌شان را می‌پسندم.

دوست‌داشتی جای کدام بازیکن بودی؟
رویاپرداز نیستم، دوست‌داشتم خودم باشم، آرزو‌های زیادی هم داشته‌ام؛ هرچند به تمام چیز‌هایی که می‌خواستم نرسیدم، اما بازهم از شرایطم راضی هستم.

طرفدار کدام تیم اروپایی هستی؟ و سبک کدام مربی را می‌پسندی؟
عاشق بارسلونا هستم و آن تیم استثنایی بارسای پپ گواردیولا و سبک بازی‌اش را بیشتر از همه می‌پسندم.

بهترین بازیکنانی که کنارشان بازی کردی؟
کنار بازیکنان بزرگ زیادی حضور داشته‌ام که می‌توانم به محمدرضا خلعتبری، اسماعیل فرهادی، محمد صلصالی و مهدی رجب‌زاده اشاره کنم.

بهترین رفقای فوتبالی‌ات چه کسانی هستند؟
سینا عشوری، خلعتبری، صلصالی، بهادرانی به‌همراه یک دوست صمیمی که درحال حاضر سرمربی تیم همشهری‌ست یعنی محرم نویدکیا بهترین رفقای فوتبالی من بوده و هستند؛

و درباره لقب الماس؟
هواداران همیشه به من لطف داشته‌اند، من روز‌های سختی را پشت‌سر گذاشته‌ام، خیلی به من محبت داشتند، این لقب بزرگی‌ست، من برازنده آن نیستم، زیرا بازیکنان بهتر از من نیز وجود دارند.
خیلی نتوانستم برای هواداران جام به‌دست بیاورم؛ اما به‌عنوان یک بازیکن تنها کاری که می‌توانستم انجام بدهم وفادار ماندن به آن‌ها بوده است.

نظرت درخصوص زنده‌یاد محمود یاوری؟
محمود خان یاوری بزرگ‌مرد فوتبال اصفهان و ایران بود، من شاگرد ایشان بوده‌ام و چیز‌های زیادی از آن مرد یادگرفته‌ام. امیدوارم تا زمانی‌که این بزرگان هستند از آن‌ها استفاده کنیم و قدرشان را بدانیم، انشالله روحشان در آرامش باشد.

اشتباهات داوری در دو فصل اخیر چقدر روی شرایط تیم اثر گذاشت؟
این اتفاقات از نیم‌فصل سال گذشته رقم خورد، خیلی تیم مارا اذیت کرد و ادامه‌دار بود، در مقام قضاوت نیستم، اما بسیار روی تیم ما تاثیر گذاشت، جوی‌که ما را از تاثیر داور در نتیجه بازی‌مان مطمئن کرده بود.

دلیل ناکامی‌های اخیر ذوب آهن؟
ناکامی‌های ذوب آهن در یکی دو فصل اخیر دلایل زیادی دارد، اما دوست ندارم خیلی درموردش صحبت کنم، زیرا از حیطه مسئولیت من خارج است.
تمام ما مقصریم و امیدوارم هرچه زودتر این مسائل حل شود، خداراشکر به‌مرور در حال رفع شدن هستند.

درباره جدایی ستاره‌ها از ذوب آهن چه نظری داری؟
یکی از عمده‌ترین دلایل ناکامی، جدایی بهترین بازیکنان تیم بوده و تیم برای شکل‌گیری مجدد، نیاز به زمان دارد. بزرگ‌ترین مزیت یک تیم این است که بتواند بازیکنان کلیدی‌اش را حفظ کند که این اتفاق در دوسال اخیر در باشگاه رخ نداد و بازیکنان خیلی‌خوبی از باشگاه جدا شدند.

نظرت درباره شرایط کنونی ذوب آهن و نگاهت به این باشگاه؟
امیدوارم ذوب آهن را در بهترین جایگاه‌ها ببینم، چه‌باشم و چه‌نباشم همیشه طرفدار ذوب آهن هستم. خیلی ناراحت می‌شوم که می‌بینم ذوب آهن برای بقا می‌جنگد، این تیم باریشه و بازیکن‌ساز است و خیلی زیاد می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند.

فکر می‌کنی فصل را در چه جایگاهی به اتمام برسانید؟
ابتدا باید خودمان را از انتهای جدول جدا ویک حاشیه‌امنیت ایجاد کنیم، اگر فصل را در میانه‌های جدول به‌اتمام برسانیم برای این سال پرنوسان و سخت خوب است.

ذوب آهن چه‌زمانی بالاخره قهرمان لیگ برتر می‌شود؟
با یک برنامه‌ریزی و سازماندهی خوب می‌توانیم به این هدف برسیم، از لحاظ سخت‌افزاری در وضع مناسبی هستیم، در یک یا دوسال آینده نمی‌توان امیدوار بود، اما با تلاش می‌توانیم در سال‌های آینده به قهرمانی لیگ برتر برسیم.
رقیبان نیز بسیار هزینه می‌کنند و ماهم اگر می‌خواهیم در آن جایگاه قرار بگیریم باید همه مسائل حرفه‌ای را مدنظر قرار دهیم.

کدام تیم قهرمان این فصل لیگ می‌شود؟
با تمام احترامی که برای تیم‌های دیگر قائلم، فکر می‌کنم سپاهان و پرسپولیس خیلی خوب بازی می‌کنند و، چون سازماندهی بهتری دارند، می‌توانند به قهرمانی برسند.

چرا باوجود پیشنهاد‌های متعدد هیچ‌گاه به پرسپولیس و استقلال نرفتی؟
خیلی سال‌ها پیشنهادات جدی از پرسپولیس و استقلال داشته‌ام؛ اما اولویت اول و آخر من ذوب آهن بوده است. من اینجا بزرگ شده‌ام و مدیون ذوب آهن هستم، پدرم نیز کارگر کارخانه ذوب آهن است، زندگی‌مان از ذوب آهن است و تا زمانی‌که به من نیاز داشته باشند وظیفه دارم اینجا بمانم. با عشق می‌مانم و هیچ منتی نیست.

چرا به دلار‌های عرب‌ها بله نگفتی؟
سالی که نایب قهرمان آسیا شدیم از تیم‌های عربی هم پیشنهاد داشتم، اما بازهم ماندم، به ذوب آهن علاقه دارم و نمی‌توانم خودم را در پیراهن تیم دیگری تصور کنم.

بزرگ‌ترین حسرت‌های فوتبالی‌ات؟
خیلی دوست‌داشتم در جام‌جهانی بازی کنم، ولی قسمت نشد، همیشه دلم می‌خواست با ذوب آهن به قهرمانی لیگ برتر برسم که هنوز این اتفاق نیفتاده است. تا یک‌قدمی قهرمانی آسیا هم با ذوب آهن پیش رفتیم، اما بازهم قهرمان نشدیم.

به نظرت چرا در لحظه‌های پایانی دستتان از رسیدن به جام کوتاه مانده؟
دو، سه مرتبه تا حد زیادی به جام قهرمانی لیگ نزدیک شدیم، اما آن تمرکز لازم را نداشتیم و از دستش دادیم. حریف‌مان در فینال لیگ قهرمانان آسیا از تیم‌های دیگر ضعیف‌تر بود، ولی نمی‌دانم چرا جریان بازی از دستمان خارج شد و شاید نبودِ دقت کافی باعث شکست در لحظات آخر شده است.

شیرین‌ترین لحظه‌ات در مستطیل‌سبز؟
دیدار نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۰ برابر "الهلال" یکی از شیرین‌ترین اتفاق‌های فوتبالی‌ام است که توانستیم رفت‌وبرگشت پیروز شویم و به فینال برسیم.

چه لحظات دیگری در فوتبال برایت خاطره‌انگیز است؟
تعدادی دیگر از شیرین‌ترین لحظاتم در فوتبال، انتخاب شدن به‌عنوان مردسال فوتبال ایران، رفتن به جام‌جهانی و یکی از بهترین‌ها هم بازگشتم به مستطیل‌سبز بعد از ۲بار مصدومیت بوده است.

فکر می‌کردی روزی به‌عنوان مرد سال فوتبال ایران انتخاب شوی؟
در عنوان مرد سال فوتبال ایران کم‌ترین شانس را برای خودم در میان نامزد‌ها قائل بودم، از کسانی‌که در آن برهه زمانی به من لطف داشتند و رای دادند تشکر می‌کنم، این عنوان افتخار بزرگی برای من و باشگاه بوده و هست.

بیش از ۴۰۰ بازی انجام داده‌ای، نظرت درباره محیط فوتبال ایران؟
ما از فوتبال دنیا عقب مانده‌ایم، مهم‌ترین سخت‌افزاری هم که به‌شدت موردنیاز بوده سیستم کمک‌داور ویدیویی است که همه‌جای دنیا از آن استفاده می‌کنند. خواهشم این است که مسئولان هرچه سریع‌تر این سیستم را وارد فوتبال ایران کنند.

رابطه مردم با فوتبال را چطور می‌بینی؟
مردم با فوتبال خوشحال‌اند و لحظات شادآوری را تجربه کرده‌اند، باوجود فشار اقتصادی و بیماری کرونا، زمان دیدن بازی تیم‌ملی و تیم محبوبشان بسیار شاد می‌شوند.

چطور می‌شود به پیشرفت بازیکنان و فضای فوتبال ایران کمک کرد؟
امیدوارم مسئولان بتوانند به باشگاه‌ها کمک کنند تا از بدهی‌های سنگین فاصله بگیرند. هر باشگاه باید یک کمپ اختصاصی داشته باشد، زیبا نیست که تیمی در چمن مصنوعی فوتبال بازی کند. استعداد‌های خوبی داریم که باید باشگاه‌ها تجهیز شوند، امکانات مناسب برای آنان فراهم کنند و یک بستر مناسب برای جوانان فراهم کنند تا از آسیب‌های اجتماعی دور بمانند.

هواداران ذوب آهن را چطور توصیف می‌کنی؟
هواداران بی‌نظیرند، شرمنده همه آن‌ها هستم، با اینکه این مدت شرایط مناسبی نداشتیم، اما همیشه حمایت کردند و امیدوارم آخر فصل اتفاق خوبی بیفتد و در سال‌های آینده بار دیگر ذوب آهن در بین تیم‌های مدعی لیگ و آسیا قرار بگیرد تا دل هواداران شاد شود.

از حسِ بدِ مصدومیت بگو؟
در یک فصل ۲بار رباط‌صلیبی عمل کردم، کابوس من بود و حتی دفعه دوم کسی فکر نمی‌کرد من برگردم.

چه‌کسانی کمک کردند که بعد از مصدومیت پرقدرت، برگردی؟
جمشید رشیدی که از کودکی در آکادمی ذوب آهن مربی من بود و برای رشد من تلاش می‌کرد بسیار هوایم را داشته، امیر قلعه‌نویی نیز در مرتبه دوم به من اعتماد کرد، از ایشان نیز تشکر می‌کنمکه باعث شد من در سطح اول فوتبال بمانم.

همیشه گفتی تا زمانی‌که ذوب آهن به تو نیاز داشته باشد در این تیم می‌مانی، باتوجه به اینکه ذوب آهن هنوز هم به تو احتیاج دارد، از تصمیم خداحافظی صرف‌نظر نمی‌کنی.

همیشه گفتی تا زمانی‌که ذوب آهن به تو نیاز داشته باشد در این تیم می‌مانی، باتوجه به اینکه ذوب آهن هنوز هم به تو احتیاج دارد، از تصمیم خداحافظی صرف‌نظر نمی‌کنی؟
صحبت‌های خیلی‌خوبی با مدیرعامل و سرمربی تیم شده، آن‌ها لطف زیادی به من دارند. می‌خواهم تا زمانی‌که بتوانم به تیمم کمک کنم بمانم، اصلا دوست ندارم که فقط نامم باشد. اگر از من کمکی بربیاید دریغ نمی‌کنم و با کمال و اشتیاق به عشق ذوب آهن و هواداران در خدمتشان هستم.

پس قول ماندن برای فصل‌های آینده را به هواداران می‌دهی؟
هیچ‌کس از آینده خبر ندارد، اما امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

بعد از پایان دوران بازیکنی، وارد دنیای مربیگری می‌شوی؟
برای آینده فوتبالی‌ام برنامه‌ریزی زیادی نکرده‌ام، علاقه خاصی به مربیگری ندارم، ولی باتوجه به غیرقابل پیشبینی‌بودن فوتبال نمی‌توان درخصوص موضوعی نظر قطعی داد.

روزی روی نیمکت سرمربی‌گری ذوب آهن می‌نشینی؟
شاید این اتفاق نیز بیفتد و اگر در سنگر مربیگری هم بتوانم به تیم کمک کنم باکمال میل تلاش می‌کنم.
از آب‌دادن چمن تا کار مربیگری و حتی مدیریتی اگر بتوانم به پیشرفت ذوب آهن کمک کنم آن را انجام می‌دهم.

قاسم حدادی‌فر را در یک جمله توصیف کن؟
من نباید خودم را توصیف کنم مردم باید نظر بدهند، ولی می‌توانم در یک جمله بگویم که زندگی من فوتبال است و عاشق آن هستم. همچنین صمیمانه از کسانی‌که همیشه حمایتم کردند تشکر می‌کنم و تا ابد مدیونشان هستم؛

و سخنت با هواداران ذوب آهن؟
از هوادارن تشکر می‌کنم بیشتر از ۲۰سال است با آن‌ها زندگی می‌کنم. از ابتدا تا به‌اینجا که روز‌های آخر فوتبالم است به من لطف داشتند امیدوارم بتوانم قدردان زحماتشان باشم و جبران کنم.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
بنازم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
شماره هشت باشخصیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
گفت‌وگوی جذابی بود
چقدر خوبه که به اسطوره‌های شهر توجه بشه
Iran (Islamic Republic of)
علیتور
۰۹:۴۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
قاسم حدادی‌فر باید همچنان بازی کنه و با ذوب‌آهن قهرمانی به‌دست بیاره
France
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
همیشه بدرخشی وفادار
Sweden
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
الماسی در نگین سبز
France
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
الماسی در نگین‌سبز
Iran (Islamic Republic of)
فاتح
۱۲:۳۲ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
سلطان حدادی‌فر