محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس گفت: تاکنون عارضه‌ای در دریافت‌کنندگان واکسن کووپارس مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، سعید کلانتری، محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس گفت: از میان داوطلبان واجد شرایط تا کنون ۹۴ داوطلب واکسینه شده اند که از این تعداد ۱۸ نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده اند و تا پایان این فاز ۳۹ داوطلب دیگر باید واکسینه شوند.

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس افزود: تا این مرحله هیچ گونه عارضه مهمی که نیاز به مداخله یا متوقف کننده مطالعه باشد، مشاهده نشده است.

کلانتری گفت: نتایج مطالعه تا این جا نشان می‌دهد واکسن کم عارضه یا بی عارضه‌ای است و داوطلبان حتی با علائمی مانند تب و بدن درد، اذیت نخواهند شد.

او افزود: در این مطالعه، چون به صورت دوسوکور است، تعدادی از افراد ادجوانت (واکسن نما) و تعدادی هم واکسن با دوز‌های ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در میکرولیتر دریافت کرده اند که در این مرحله قابل تشخیص نیست و در پایان فاز مطالعاتی پس از جمع آوری کامل اطلاعات می‌توان تعداد دقیق دریافت کنندگان واکسن را مشخص کرد.

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس در مورد زمان پایان فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس هم گفت: پیش بینی می‌شود واکسیناسیون ۱۳۳ داوطلب فاز اول تا هفته آتی پایان یابد، اما تجزیه و تحلیل داده‌های این فاز، ۳۵ روز پس از آخرین داوطلبی که واکسن اول را دریافت می‌کند، انجام می‌شود بنابراین اواخر اردیبهشت ماه، فاز اول به طور کامل به پایان می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.