آشفتگی بازار مرغ در خراسان جنوبی/مشکل از عدم نظارت‌ها آب می‌خورد

حکایت کمبود مرغ از سال گذشته در خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید این کالا آغاز شده و در سال جدید ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، حکایت کمبود مرغ در خراسان جنوبی از نیمه دوم سال ۹۹ در خراسان جنوبی آغاز شد.

استانی که از دیرباز آوازه قطب تولید مرغ و تخم مرغ را به خود داده بود، امروز شهروندانش برای تهیه این کالا‌ها صف می‌بندند.

کلاف این ماجرا در کنار عدم حمایت‌ها و نظارت‌ها هر روز گره جدیدی می‌خورد بی آنکه کسی متوجه عواقبش باشد.

در برهه‌ای از زمان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و گرانی دان، مرغداران را از جوجه ریزی منع و بازار را با کمبود مرغ رو به رو ساخت.

اما امروز قریب به دو ماه از پاک شدن استان از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌گذرد، اما رد پای کمبود‌ها پا بر جا است. گزارش‌های میدانی ضعف نظارتی مسئولان را علت این ماجرا می‌دانند و برخی هم انگشت اتهام به سوی مرغداران دراز کرده و خروج غیر مجاز مرغ را علت این کمبود‌ها می‌دانند.

مرغداران هم معتقدند عدم تناسب قیمت در بازار خرید و فروش مرغ در خراسان جنوبی و دیگر استان‌ها، باعث خروج مرغ از استان می‌شود.

در هر حال، مردم از شرایط پیش رو رضایت چندانی نداشته و از صف بستن برای تهیه مرغ رنج می‌برند. اگر چه این صف بندی‌ها در دو روز نخست سال پر رنگ بود، اما نیاز است با چاره اندیشی جدی، برای همیشه جلوی این کمبود‌ها گرفته شود تا پای شهروندان را به میدان گلایه و نارضایتی باز نکند.

کمبود‌ها رفع شود

غلامی یکی از شهروندان با بیان اینکه در روز‌های پایانی اسفند ماه پارسال کمبود مرغ خیلی زیاد به چشم می‌خورد، گفت: علاوه بر این مرغ‌های توزیعی بسیار کوچک‌تر از حد معمول بودند.

او افزود: همچنین در برخی نقاط در دو روز ابتدای سال کمبود مرغ پر رنگ بود و گاهاً برای خرید در صف قرار می‌گرفتیم.

غلامی اظهار کرد: شایسته نیست مردم برای خرید کالا‌هایی که در خراسان جنوبی تولید مازاد داشته است هم در صف‌های گاهاً طویل قرار گیرند.

این شهروند خواستار چاره اندیشی از سوی مسئولان شد و گفت: ما به دنبال یافتن علت این کمبود‌ها نیستیم بلکه خواستاریم موانع و مشکلات پیش رو هر چه زودتر حل شود.

ضیا یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: برای تهیه پنج مرغ در پنجم فروردین ماه، از چندین روز گذشته به مراکز توزیع مرغ سفارش گرفته‌ام و با التماس مقداری مرغ تهیه کرده‌ام.

او با بیان اینکه کمبود مرغ از روز‌های نخست سال به چشم‌می خورد، افزود: مسئولان باید از قبل برای تهیه و توزیع این کالای اساسی متناسب با نیاز بازار چاره اندیشی می‌کردند.

ضیا بیان کرد: در شرایطی که هر کیلو گوشت قرمز با قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، قطعاً تهیه یک کیلو گوشت مرغ با قیمت ۲۱ هزار تومان برای شهروندان آسان‌تر است.

این شهروند گفت: متأسفانه کمبود مرغ نگرانی بزرگی برای خانواده‌ها به وجود آورده و سهم این کالای ضروری را در سبد مصرف خانوار‌ها به صفر رسانده است.

او ادامه داد: این روز‌ها دغدغه اول صبح هر خانواده باید تأمین موادی مانند مرغ باشد چراکه در برخی مواقع در ساعات بعد از ظهر نمی‌توان این کالا را یافت.

گلایه مرغداران و موانع پیش رو

کمیلی یکی از مرغداران  با بیان اینکه در حال حاضر تمایلی به جوجه ریزی نداریم، گفت: نبود نقدینگی، هزینه بالای واکسیناسیون و هزینه بالای حمل دان از جمله مشکلات پیش روی مرغداران است.

او با بیان اینکه در حال حاضر مرغداران باید ۱۰۰ درصد میزان تولید پروانه را به کشتارگاه تحویل دهند، افزود: اگر مازاد بر سهمیه جوجه ریزی کنیم، حمایتی از سوی دولت نمی‌شود.

کمیلی خواستار افزایش میزان سهمیه جوجه ریزی شد و اظهار کرد: برخی از مرغداران مازاد بر سهمیه جوجه ریزی کرده و دان را از بازار آزاد تهیه می‌کنند بنابراین میزان مازاد را به دیگر استان‌ها ارسال می‌کنند.

این تولید کننده مرغ با گلایه از تأخیر در تأمین نهاده‌ها، بیان کرد: مشکلات موجود در بازار دان، مرغداران را از جوجه ریزی منصرف می‌کند.

یکی دیگر از مرغداران هم با گلایه از عدم همکاری مسئولان بیان کرد: در خراسان جنوبی حمایتی از مرغداران نمی‌شود.

ده محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج غیر مجاز مرغ از استان بیان کرد: قیمت مرغ در دیگر استان‌ها با خراسان جنوبی تفاوت زیادی دارد.

او افزود: همچنین در خراسان جنوبی به دلیل مشکلات پیش رو، اگر مرغدار در هر دوره جوجه ریزی سرمایه گذاری کند، باید از سرمایه میلیونی اش بگذرد.

خروج غیر مجاز مرغ،  متهم ردیف اول

زجاجی رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی بیرجند گفت: در روز‌های نخست امسال با کمبود مرغ مواجه بودیم، اما این مشکل طی دو روز گذشته کمتر احساس می‌شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۲۵ تا ۳۰ تن گوشت مرغ بین واحد‌ها توزیع می‌شود، افزود: اگرچه نیاز بازار در این روز‌ها بیشتر است، اما در حال حاضر کمبودی مانند روز‌های گذشته احساس نمی‌شود.


بیشتر بخوانید


زجاجی خروج غیر مجاز مرغ به دیگر استان‌ها را از جمله دلایل این کمبود‌ها دانست و افزود: بنا بر شنیده‌ها قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در خراسان رضوی به ۴۰ هزار تومان رسیده که این امر باعث خروج مرغ از استان می‌شود.

 رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی بیرجند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظارت‌های انجام شده در حوزه مرغ کافی است، گفت: اگر نظارت‌ها دقیق و کافی باشد، نباید مرغ به صورت غیر مجاز از استان خارج شود.

شناسایی ۵۰ متخلف در حوزه مرغ گوشتی

جرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۰ پرونده به ارزش ۱۳۰ میلیارد ریال در حوزه تولید و عرضه مرغ گوشتی تشکیل شده است.

او افزود: با آن دسته از افرادی که بخواهند دستورالعمل‌های قانونی و مصوبات تنظیم بازار را نادیده بگیرند، به جد برخورد می‌شود.

جرجانی از برخورد قانونی با اخلال گران و سودجویان در شبکه توزیع کالا‌های اساسی خبر داد و اظهار کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده فروش مرغ در حجم عمده و خروج مرغ زنده، مرغ تازه و منجمد از استان مراتب را به سامانه ارتباطی ۱۲۴ گزارش دهند.

بنا به گفته شهروندان اگر چه مسئولان آماری از حوزه نظارت و برخورد با متخلفین گزارش می‌دهند، اما شاید برخورد‌ها آنگونه که باید قاطع نیست که تخلف‌ها ادامه دارد.

شاید در چنین شرایطی که مرغداران هم دلایلی برای خروج مرغ از استان دارند، نیاز است طی جلسه‌ای بین مسئولان و مرغداران، مشکلات پیش رو به طور ریشه‌ای حل شود چراکه تزریق مسکن‌های لحظه‌ای به بازار مرغ نمی‌تواند دردی از مردم دوا کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.