معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفت: موزه‌ای در شبستان مسجد تاریخی میر خضر شاه یزد راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،علی اصغر صمدیانی معاون  اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد در مراسم افتتاح موزه مسجد میرخضرشاه گفت: مسجد میر خضر شاه از مساجد تک ایوانی بازمانده از دوره تیموری است که در محله چهار منار یزد واقع شده است.

او افزود: در شبستان جنوبی مسجد میرخضرشاه موزه‌ای راه اندازی شده است که فرش قدیمی به ابعاد ۴۲۰ در ۷۴۰ و قرآن شصت پاره که مربوط به سال ۱۲۴۲ هجری قمری است، در این مسجد وجود دارد.

صمدیانی ادامه داد: زیلو‌های قدیمی و اشیایی مانند قلیان، سماور، قهوه خوری، سینی و ظروف مسی که برای پذیرایی و مراسم روضه خوانی مورد استفاده مردم بوده است نیز در مسجد میرخضرشاه موجود است.

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: ارزشمندترین شی این مسجد فرش دستبافی است که متناسب با ابعاد شبستان مسجد، به دست هنرمند‌های اردکانی بافته شده است و اولین فرش نفیس در مسجد میرخضرشاه یزد است.

او افزود: این فرش سندی حاوی اطلاعاتی از موقوفه‌های مسجد است که نمایش و حفاظت از آن طبق استاندارد جهانی، ایده راه اندازی موزه در شبستان این مسجد تاریخی را به وجود آورد.

صمدیانی ادامه داد: ایجاد موزه‌ها در مساجد عاملی برای حضور گردشگر و زنده نگه داشتن سنت‌های قدیمی مسجد است.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد اظهار کرد: ایجاد موزه باعث تشکیل کانون‌های فرهنگی و اجتماعی در محله‌های قدیمی می‌شود و علاقه مندان، هنرمندان و کودکان بسیاری به حضور در این مکان‌های مذهبی ترغیب می‌شوند.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.