جامعه‌ای که مهدوی نیست! / بودجه حوزه علمیه کل کشور بابودجه تحقیقاتی یک دانشگاه مساوی است

درجامعه اسلامی که زندگی می کنیم خبری ازمهدوی شدن واهمیت به مسئله ای بنام منجی که خداوند وعده آن را درقرآن داده، نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، پانزدهم  شعبان المبارک درتقویم شیعیان جهان روزی خاص ومهم است، روزی که میلاد امام غائب وامام دوازدهم از نسل علی بن ابیطالب (ع) در آن واقع شده است.

اما امام دوازدهم شیعیان جهان کیست؟

م ح م د ابن الحسن العسکری ملقب به مهدی تنها فرزند امام حسن عسکری امام یازدهم شیعیان وبانویی بزرگ بنام ملیکا (نرجس خاتون) است که تولدی مخفی داشت.

مهدی درسنه ۲۵۵ ه ق متولد شد درست در زمانی که بنی عباس از ترس تولد وی تمام وقت منزل پدرش امام حسن عسکری (ع) را تحت نظر داشته وحتی ثانیه‌ای وی را تنها نمی‌گذاشتند.

این امام بزرگ در سن ۲۸ سالگی با توطئه حاکم وقت معتمدعباسی به شهادت رسید درحالی که فرزندش مهدی در سن ۵ سالگی بود و درهمین سن به امر الهی به عنوان امام دوازدهم وآخرین امام مسلمین معرفی شد.

حضرت مهدی پس از این حادثه به امر الهی درغیبت صغری حضور داشتند که در آن ارتباط شان با مردم از طریق نمایندگان مشخصی ازفرهیختگان ومجتهدان آن زمان بود ۴ نائب ایشان دردوران غیبت صغری ابو عَمرو عثمان بن سعید عَمری، ابو جعفر محمد بن عثمان بن سعید عَمری، ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی، ابو الحسن علی بن محمد سَمَری بودند.

پس از آن به امر الهی دوران غیبت کبری وغیب شدن از چشم همگان آغاز شد

امام زنده ما نیاز به پذیرش جامعه جهانی دارد

اینکه امروز بعد ازگذشت هزار واندی سال درک شود یک انسان چگونه می‌تواند بدون آنکه توسط مردم جهان دیده شود زنده باشد! قرآن مثال زده است چه در داستان عزیرنبی که بعد از ۱۰۰ سال زنده شد وچه در عمرطولانی حضرت نوح که بالغ بر ۲ هزار سال عمر داشت.

درتحقیقات زیادی که مرجع همه آن، روایات اهل بیت است به موضوع مهمی درخصوص امام مهدی (ع) اشاره شده است واینکه الزاما جامعه جهانی، فارغ از دیندار بودن مردم باید آمادگی پذیرش امام را به عنوان آخرین ذخیره الهی داشته باشد تا خداوند آخرین حجت خود را به زمینیان ارائه کند.

گفتگویی کردم با حجت الاسلام رضا افاضاتی مدیرحوزه علمیه امام مهدی (ع) کرمان واستاد حوزه واز وی درباره موضوع گزارش سوال کردم.

حجت الاسلام رضا افاضاتی درگفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به اینکه خلا‌هایی در بحث مهدوی شدن جامعه ما وجود دارد گفت: یک زمانی دراین موضوع اطلاعات وآگاهی مردم کم بود وحتی طلبه یا روحانی که منبر می‌رفت سخت دراین باره شناخت داشته وکمترمی توانستند صحبت کنند.

جامعه‌ای که مهدوی نیست! / حوزه علمیه نیاز به بودجه بیشتر دارد

اوافزود: امروزه، اما آگاهی مردم مختلف درباره امام زمان بیشتر شده، ولی متاسفانه ایمان‌ها ضعیف ومعنویت‌ها آسیب دیده است.

اوبا اشاره به اینکه مراکز تحقیقاتی نیزدراین خصوص زیاد شده است، اما تجملات زندگی وبرخی هیاهو‌ها ونیز برخی بدبینی‌هایی که برخی درمسیر به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایجاد کرده اند مانع پذیرش مسئله ای بنام مهدی هستند، گفت: دراین جامعه بعضی افراد آمادگی برای پذیرش رهبر انقلاب را ندارند چه برسد به پذیرش منجی عالم وامام عصر (ع) که قطعی آمدنی است.

آماده گذشتن از دنیای خود برای ولی عصر هستیم؟

حجت الاسلام افاضاتی با بیان اینکه بعضا تصویر درستی از امام زمان وحکومت وزندگی در عصرایشان به مردم نداده اند افزود: در دعای عهد می‌خوانیم شهادت دررکاب حضرت ولی عصر، اما هنوز این موضوع  پذیرش این شهادت برای جامعه ما حل نشده است ونتوانسته ایم از دنیای خودمان به خاطرحضور حضرت  بگذریم.

او تصریح کرد: یکی از آسیب‌هایی که امروزه باآن بیشتر مواجهه هستیم برخی شبهاتی است که به موضوع مهدویت وارد می‌شود وباعث سردرگمی جامعه ما به ویژه جمعیت جوان شده است.

مدیرحوزه علمیه امام مهدی (ع) کرمان بیان کرد: به سبب ارتقا تکنولوژی شبهاتی که وارد می‌شود به موضوع زندگی وحتی حیات حضرت ولی عصر (ع) ،کمی پیچیده است ونیاز دارد که علمای ما بروز باشند تا بتوانند این شبهات را پاسخگو باشند.

او تصریح کرد:با وجود مراکز تخصصی مهدویت حتی هنوز برخی شبهات عجیب که ناشی از زیربنای فکری اشتباه است، وارد می‌شود که پاسخ صحیحی به آن داده نشده در نتیجه جامعه جوان را به خود جذب نمی‌کند.

حجت الاسلام افاضاتی وجود طلاب و روحانیونی که به علم روز مسلط بوده وتوان پاسخگویی با بیان شیوا وصحیح را ضروری دانست وگفت: متاسفانه در برخی فضا‌ها وگروه‌ها به ویژه در فضای مجازی که مدیریتی روی آن نیست برخی اسناد که به عنوان سند روایی و دینی صحیح مطرح م شوند، نیزجعلی از کار درمی آیند که این حجم از جعلیات نگران کننده است.

او با اشاره به اسرائیلیات درمباحث روایی واحادیث ، تاکید کرد: اکنون نیز برخی شبهات مانند این قضیه وارد می‌شود وبس که اطلاعات جعلی به خورد جامعه به ویژه جوانان داده شده به اصل مطالب نیز شک می‌کنند که این ریشه در آموزش‌های اشتباه در مدارس ودانشگاه است.

او با انتقاد از وجود تنها دو واحد درس معارف در دانشگاه‌ها می‌گوید: در دانشگاهی که به زور دو واحد درس معارف را با جمعیت‌های بالا به یک شخص می‌سپارند وخروجی خوبی می خواهند، نمی‌توان توقع داشت آن دانشگاه بتواند به جوان ما در خصوص مسئله مهمی بنام مهدی وامام زمان، اطلاعات کافی بدهد.

جامعه‌ای که مهدوی نیست! / حوزه علمیه نیاز به بودجه بیشتر دارد

او وظیفه سیستم‌های آموزشی را طبق بیان قرآن یزکیهم ویعلمهم ذکر کرد وگفت: قرآن می‌گوید، اول  پاکشان کنید وبعد به آن‌ها آموزش دهید یعنی پرورش و آموزش، اما سیستم ماآموزش وپرورش است که همان هم به درستی عمل نمی‌کند وراهکاری برای پاکسازی جامعه جوان از آلودگی ها وجود ندارد.

استاد حوزه با تاکید براینکه بعضا حتی مشاهده شده بالای منبر روایت یا موضوعی که مطرح می‌شود جعلی است که نشان ازبی توجهی دراین حوزه به مطالب جامع و درست است، گفت: اگر ایمان درجامعه ما قوی باشد فردی که شبهه برایش ایجاد شده زودتر پاسخ سوالش را می‌گیرد والا ذهن شکاک فرد ضعیف ایمان همیشه  برنده تر است.

حوزوی ها در بحث مهدویت ضعیف عمل کردند

حجت الاسلام افاضاتی با انتقاد از اینکه علما وما حوزوی‌ها در بحث مهدویت ضعیف کار کردیم اظهار داشت: دشمن، اما با توجه به هزینه‌های گزافی که کرده است سوالات وانحراف‌هایی در ذهن جامعه جوان ما ایجاد کرده است که سخت است پاسخگویی وشفافیت دراین خصوص، در نتیجه جوان ما درخصوص مهدی و امام دوازدهم خود کمتر شناخت دارد.

او ادبیات علما واساتیدی که پاسخگوی شبهات جوانان هستند را ادبیات روز ومسلط به اسناد واحادیث متواتر ذکر کرد وگفت: اگر فردی که روبروی جوان کنجکاو با ذهنی پر از سوال وشبهه نشسته است ادبیات روز واطلاعات کافی نداشته باشد درپاسخگوی موفق نخواهد بود.

او بیان کرد: داشتن اطلاعات کافی ازجامعه ونیز فن بیان خوب درکنار تسلط به ارتباط با جوانان والبته ساده صحبت کردن، می‌تواند درخصوص تشریح موضوع مورد بحث کمک زیادی کند.

این استاد حوزه با اشاره به بودجه بسیار ناچیز حوزه علمیه به عنوان مراکز تربیت علمایی که توان پاسخگویی به جامعه در مباحث مختلف اسلامی را داشته باشند، اظهارکرد: به گفته مدیران حوزه بودجه کل حوزه‌های علمیه کشور با بودجه تحقیقاتی دانشگاه تهران برابر است!

او خواستارجمع آوری و دسته بندی شبهات مطرح شده توسط مراکز تخصصی مهدویت شد وگفت: وقتی شبهات دسته بندی شوند امکان پاسخگویی نیز راحت‌تر است.

از او درخصوص میزان اهمیت جامعه سیاسی ودولتی کشور به مباحث مهدوی سوال می‌کنم، با ابراز تاسف از فقدان موضوع مهمی بنام مهدویت در ارکان سیاسی کشور می‌گوید: متاسفانه کاندیدا‌هایی که در دوره‌های مختلف برای تصدی در مسند ریاست جمهوری یا نماینده مجلس اعلام آمادگی می‌کنند هیچ کدام برنامه خاصی دراین خصوص ندارند وبه ویژه درسال‌های اخیرمحور عملکرد اغلب کاندیدا‌ها مسائل اقتصادی است.

او افزود: خدا لعنت کند استعمار را که ملت‌های مسلمان را آنچنان درگیرمسائل اقتصادی شان کرده است که کمتر کسی به مسائل مهمی، چون مهدویت که باید اساس حکومت اسلامی باشد، اهمیت می‌دهد؛ همه مردم هم ابوذر ومقداد که نیستند که فرهنگ شان را برغذایی که می‌خورند ترجیح دهند.

از حجت الاسلام افاضاتی درخصوص ضعف تدریس‌های حوزوی درمسئله مهدویت سوال می‌کنم پاسخ می‌دهد: حوزه علمیه سال‌ها درتدریس مباحث بخش‌هایی را اختصاص به این مسئله با اهمیت داده است، اما قبول دارم آموزش‌های ما کافی نیست، باید درهمه استان‌ها حوزه‌های علمیه تخصصی مهدویت ایجاد شود تا کار بیشتر وجدی تری صورت بگیرد که در استان کرمان نیز دنبال ایجاد مرکز تخصصی هستیم.

حجت الاسلام افاضاتی دل پردردی ازجامعه سیاسی وبرنامه ریزان فرهنگ دارد، گفتگوی ما به سبب پیشگیری از کرونا تلفنی است وبیش از این نمی توانم وقت این استاد حوزه را بگیرم.

فقدان مسئله ای بنام مهدویت در ارکان سیاسی کشور

به این فکر می‌کنم که چرا مهم‌ترین رکن زندگی ما که دین آن را مسئله ولایت ذکر کرده  در ارکان سیاسی کشور و در آموزش کشور جایی ندارد.

امروزه موضوع مهدی وآمدن امام و ولی امر خدا برای برخی از حتی اساتید دانشگاه موضوع مبهمی است ومتاسفانه اساتید دانشگاه آنچنان درگیر مسائل فرعی هستند که قضیه مهمی بنام، ولی امردرجامعه اسلامی به حاشیه کشیده شده است.

یادم هست چندی پیش یکی از اساتید رسانه‌ای کشور ازکاندیدا‌های ریاست جمهوری و مجلس به سبب نداشتن برنامه درحوزه مهدویت آن هم به شکل جدی واساسی انتقاد کرده بود.

این قضیه موافقان ومخالفان زیادی داشت واز آن رو که آموخته‌های دینی ما در مدارس درحد کتاب دینی و در دانشگاه در حد دو واحد درس معارف که بیشتر کلی گویی شده، است در نتیجه احساس نیازبرای داشتن جامعه‌ای با رنگ وبوی مهدوی کمتر مطالبه گری شده است.

درحالی که اگر قرآن کریم وسخن خداوند را محور زندگی وکارمان قرار دهیم طبق نص صریح قرآن اولی امر بعد از اطاعت از خدا و رسول از واجبات زندگی است وما آن را اولویت های لیست زندگی متمدن امروزی مان هم قرار نداده ایم!

شاید وقت آن است که تجدید نظرکاملی دراین خصوص شود، دیشب درفضای مجازی هشتگ لاتین (منجی) thepromisedsaviourتوسط جوانان آتش به اختیار ترند جهانی شد وتکرار این هشتگ در بین کشورهای مسلمان نشین وحتی اروپا وآمریکا به میلیون بار رسید واین نشان می‌دهد که عده‌ای ازجامعه جوان ما این اعلام آمادگی را دارند تا با آموزش بیشتر وشناخت بیشتر از منجی که تمام ادیان وعده آمدنش را داده اند، درمسیرمنجی خواهی مطالبه گری کنند وجهان را دربرابر این خواسته شان سرگردان کنند.

جهان در تحولات جدید خود دنبال پس زدن آرمان‌های پوسیده‌ای بنام دموکراسی و لیبرالیسم وسرمایه داری و مانند آن است ومنجی درجهان امروزه نیاز به شناخته شدن توسط جامعه شیعی ما دارد، کاش برخیزیم.

گزارش مرضیه السادات حسینی راد

انتهای پیام/ح

برچسب ها: حضرت مهدی ، انتظار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار