هوشمندسازی کیش با اینترنت نسل پنج؛ از ردیابی خودروهای متخلف با پهپاد تا پایش حمل و نقل عمومی

خدامرادی گفت: تجهیز خودروی پلیس راهور به دوربین و پهپاد برای ردیابی متخلفان در کیش از پروژه های عملیاتی اینترنت نسل پنج در کیش است.

شهاب خدامرادی مسئول هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توسعه اینترنت نسل پنج توضیح داد: یکی از برنامه ما توسعه اینترنت نسل پنج بوده که زیرساخت‌های آن در کیش ایجاد شده است. اینترنت نسل پنجم در کیش به عنوان پایلوت راه اندازی شده است و پس از موفقیت در شهر تهران پیاده سازی می‌شود و در دسترس قرار خواهد گرفت.

خدامرادی ادامه داد: نسل پنجم شبکه اینترنت موسوم به اینترنت ۵G در بسیاری از کشور‌های پیشرفته جهان توسعه یافته است , سرعت انتقال داده با این نسل جدید شبکه اینترنت می‌تواند تا سقف ۲۰ گیگابیت بر ثانیه باشد. اینترنت نسل پنجم ظرفیت جدیدی از فناوری‌های جدید را ایجاد می‌کند.

وی افزود: از کاربرد‌های اینترنت ۵G می‌توان به خودرو‌های خودران، جراحی از راه دور، کنترل از راه دور ربات ها، لوازم الکترونیکی و اتوماسیون انبار اشاره کرد. اهداف میان مدت این نسل شامل ایجاد شهر‌های هوشمند، حمل و نقل هوشمند، نظارت بیماران از راه دور، کشاورزی دقیق، شبکه‌ی هوشمند بی سیم و واقعیت مجازی پزشکی از راه دور است. در اهداف کوتاه مدت نیز می‌توان کار‌هایی مانند پایش هوشمند ناوگان، نظارت سنسوری، ارتباط با دوربین‌های مدار بسته و استفاده از پهپاد‌ها برای بازرسی را انجام داد.

خدامرادی گفت: پروژه‌های عملیاتی تعریف شده در کیش شامل تامین زیرساخت ارتباطی نسل پنجم اینترنت در محیط داخلی، سامانه یکپارچه پایش و نظارت بر ناوگان‌های حمل و نقل عموی، تجهیز خوروی پلیس راهور به دوربین و پهپاد و تدوین نقشه راه حمل و نقل هوشمند جزیره کیش است.

خدامرادی توضیح داد:در هر کدام از پروژه‌ها اهداف خاصی دنبال می‌شود و پروژه سامانه یکپارچه پایش و نظارت بر ناوگان‌های حمل و نقل عمومی، چالش‌های کاهش ایمنی به دلیل سرعت غیر مجاز، عدم یکپارچگی داده‌های سامانه‌های مدیریت هوشمند ناوگان و عدم پایش رفتار رانندگی هدف قرار داده شده است.

مسئول هوشمندسازی ستاد حمل و نقل افزود: در پروژه تجهیز خودرو‌های پلیس برنامه‌هایی مانند قابلیت پشتیبانی از ۴ دوربین به طور همزمان، ثبت تخلف همزمان، مشاهده پراکندگی تخلفات، نظارت از طریق پهپاد و رهگیری خودکار پلاک خودرو قرار داده شده است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار