محتوای سند جامع همکاری ایران و چین منتشر شد + جزئیات

سخنگوی وزارت خارجه محتوای سند جامع همکاری ایران و چین را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره محتوای سند جامع همکاری ایران و چین مطالبی را در توئیتر مطرح کرد.

وی نوشت: مشارکت جامع راهبردی ایران و چین از امروز وارد مرحله جدیدی شد. گزاره برگ در خصوص "برنامه همکاری جامع ایران و چین" که امروز به امضاء وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین رسید به شرح زیر است.

«الف) خط زمانی از آغاز طرح تا امضاء:

۳ بهمن ۱۳۹۴:

 سفر رسمی آقای شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به تهران.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند.

 حسب پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلندمدت در بازه زمانی ۲۵ ساله با چین، طرفین در بند ۶ بیانیه مذکور تمایل و آمادگی خود برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت را اعلام نمودند.

 مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور چین، «توافق رؤسای جمهوری ایران و چین را برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز» دانستند.

اسفند ۱۳۹۴ – بهمن ۱۳۹۷: وزارت امور خارجه در همکاری با وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مختلف داخلی، جلسات متعددی را با هدف احصاء اولویت‌ها، تدوین پیش نویس و مفاد قابل طرح در این سند برگزار نمودند.

۲ اسفند ۱۳۹۷: دکتر علی لاریجانی، ریاست محترم وقت مجلس شورای اسلامی که در سفر رسمی به چین توسط وزرای خارجه، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی همراهی می‌شدند، در دیدار با آقای شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین، از نهایی شدن پیش‌نویس سند ۲۵ ساله در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

اسفند ۱۳۹۷- شهریور ۱۳۹۸: با تکمیل فرآیند بررسی‌های داخلی پیرامون سند، پیش‌نویس سند توسط طرف ایرانی نهایی و آماده ارائه به طرف چینی شد.

۳ شهریور ۱۳۹۸: دکتر ظریف، وزیر امور خارجه در سفر رسمی به چین، پیش نویس برنامه همکاری جامع میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را به وزیر امور خارجه چین تحویل داد.

فروردین ۱۳۹۹:

طرف چینی نقطه نظرات خود را بصورت رسمی پیرامون پیش نویس دریافت شده از طرف ایرانی اعلام نمود.

نظرات طرف چینی در اختیار نهاد‌های ملی به منظور اعلام نظر قرار گرفت.

خرداد ۱۳۹۹: متن پیش‌نویس و جمع‌بندی وزارت امور خارجه از نظرات نهاد‌های ملی، به منظور بررسی و تصمیم‌گیری، به هیات محترم دولت ارسال شد.

۳ تیرماه ۱۳۹۹: هیات محترم دولت به وزارت امور خارجه اجازه داد مذاکرات بر اساس جمع‌بندی فوق الذکر، برای نهایی کردن و امضای برنامه همکاری جامع میان دو کشور را بر اساس منافع بلندمدت پیگیری شود.

۴ تیرماه ۱۳۹۹: در وبینار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، طرف ایرانی از ارائه نقطه نظرات پیرامون اصلاحات طرف چینی بر پیش‌نویس سند در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

شهریور ۱۳۹۹: دومین پیش‌نویس سند از سوی طرف ایرانی به طرف چینی تحویل داده شد.

۱۹ مهر ۱۳۹۹: دکتر ظریف؛ وزیر امور خارجه در سفر رسمی به چین، ابعاد مختلف این سند و چگونگی پیشبرد آن‌را با همتای چینی تبادل نظر نمودند.

نیمه اسفند ۱۳۹۹: طرف چینی نظرات خود را پیرامون برنامه همکاری جامع به طرف ایرانی اعلام نمود.

۲۰ اسفند ۱۳۹۹: طرف چینی اعلام آمادگی نمود در صورت نهایی شدن پیش‌نویس برنامه همکاری جامع، در سفر رسمی وزیر امور خارجه چین به ایران سند مذکور به امضاء برسد.

اسفند ۱۳۹۹: وزارت امور خارجه مراتب را همراه با ارزیابی و پیشنهادات لازم به منظور تصمیم‌گیری به مراجع عالی کشور اطلاع‌رسانی نمود.

۲۷ اسفند ۱۳۹۹: تائید مراجع عالی کشور برای امضای برنامه همکاری جامع موسوم به ۲۵ ساله، توسط وزیر امور خارجه کشورمان در سفر رسمی وزیر امور خارجه چین به ایران، به وزارت امور خارجه ابلاغ شد.

۷ فروردین ۱۴۰۰: برنامه جامع همکاری فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، به امضای وزرای امور خارجه دو کشور رسید.

ب) برنامه همکاری جامع ایران و چین حاوی چه مفاد و محتوایی است؟

این سند به منظور عملیاتی کردن بند ششم بیانیه روسای جمهور دو کشور با هدف ارتقای عملی روابط در سطح مشارکت جامع راهبردی (منتشر شده در در بهمن ماه ۱۳۹۴) و به منظور فراهم ساختن بستری مناسب برای توسعه همه جانبه همکاری‌ها تدوین گردیده است.

سند حاضر یک برنامه جامع در بازه زمانی بلندمدت (۲۵ ساله) رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد- برد در زمینه روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی را مدنظر قرار داده است.

دو تمدن کهن آسیایی با تاریخی دیرینه و همکاری نزدیک در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی بر یک نقشه راه و افق بلندمدت روابط در عرصه‌های مختلف برای تحقق مشارکت جامع راهبردی و ارتقای عملی آن توافق نموده‌اند.

 به رسمیت شناختن اشتراکات فرهنگی، تقویت چندجانبه‌گرایی، حمایت از حق دولت‌ها برای برخورداری از حق حاکمیت برابر و تاکید بر بومی بودن مدل توسعه از جمله موارد ذکر شده در سند می‌باشد.

اشتراک نظر دو کشور در ارتباط با بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه مبارزه با یکجانبه‌گرایی زمینه لازم برای بسط همکاری‌ها در عرصه بین‌المللی بین ایران و چین را فراهم آورده است.

این سند برنامه‌ای است سیاسی، راهبردی، اقتصادی و فرهنگی که عرصه‌های مختلف همکاری دو کشور ایران و چین را مدنظر قرار داده است.

ب.۱) در بعد سیاسی- راهبردی برنامه همکاری جامع ایران و چین چه می‌گوید؟

طرفین ضمن ارتقای تبادلات، رایزنی و همکاری‌های نزدیک خود در موضوعات مورد نظر و در نهاد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش می‌دهند.

طرفین زیرساخت‌های دفاعی، مقابله با تروریسم و همکاری در عرصه‌های مختلف دفاعی را تقویت خواهند کرد.

ب.۲) در بعد اقتصادی برنامه همکاری جامع ایران و چین چه می‌گوید؟

با توجه به اتفاق نظر دو کشور بر اینکه ظرفیت‌های بالقوه برای همکاری‌ها فراتر از وضعیت کنونی است، ایران و چین همکاری‌های اقتصادی خود را به ویژه در پیوند دادن ایران به زنجیره ارزش محور از طریق تکمیل زنجیره‌های مکمل فرآوری داخلی و تولید مشترک به منظور تامین بازار‌های داخلی دو کشور و کشور‌های ثالث و در نهایت بهره برداری از ظرفیت‌های ایران از جمله نیروی کار جوان و ماهر تاکید می‌نمایند.

همکاری در حوزه‌های نفت، صنعت و معدن و حوزه‌های مرتبط با انرژی (نیرو، انرژی‌های تجدیدپذیر و ...) مبتنی بر دغدغه‌های توسعه ملی پایدار و زیست محیطی در سند مورد تاکید قرار دارند.

با هدف بهره‌برداری از مزایای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک، بر مشارکت موثر ایران در ابتکار کمربند-راه طرف چینی تاکید شد.

همکاری در زمینه‌های زیرساختی، ارتباطی (ریلی، جاده‌ای، بندری و هوایی)، مخابراتی، علمی-فناوری، آموزشی و سلامت مورد تاکید قرار گرفت.

تسهیل همکاری‌های بخش خصوصی از طریق رفع موانع همکاری مورد توجه بوده است.

تسهیل همکاری‌های مالی-بانکی، گمرکی، مقررات‌زدایی، و همکاری در توسعه مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی از جمله در سواحل مکران و تقویت همکاری‌های غیرنفتی با تمرکز بر حوزه کشاورزی و دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفت.

تسهیل همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌ها و همکاری‌های اقتصادی.

ب.۳) در بعد فرهنگی برنامه همکاری جامع ایران و چین چه می‌گوید؟

در سند مذکور بر افزایش شناخت متقابل از طریق ارتقاء تبادلات مردمی (گردشگری)، رسانه‌ای، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های دوستی و همکاری دانشگاهی تاکید شده است.

طرفین در این رابطه سرمایه‌گذاری و کمک به تکمیل زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء همکاری‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت گردشگری را مدنظر قرار داده‌اند.

ج) برنامه همکاری جامع ایران و چین حاوی چه مفاد و محتوایی نیست؟

این سند در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین المللی تدوین شده و لذا در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیج کشوری نیست.

این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نمیباشد.

در هیچ کجای سند کمی سازی در خصوص چشم انداز همکاری‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا راهبردی نشده است و لذا حاوی هیچ رقم و عدد خاصی از جمله در خصوص سرمایه گذاری و یا منابع مالی و پولی نمی‌باشد.

این سند ۲۵ ساله نامگذاری شده است تا کلیت برنامه همکاری جامع دو کشور در این بازه زمانی بلندمدت دیده و پیگیری شود. بدیهی است بازه زمانی اجرای هر قرارداد دوجانبه‌ای بر اساس پیش بینی مندرج در خود قرارداد تعیین می‌شود.

در این سند، واگذاری هیچ منطقه و یا هیچ انحصار متقابل و یا یکجانبه‌ای مطرح نبوده و لذا فاقد اعطاء هرگونه حق انحصاری است.

در این سند مدیریت، اداره و یا بهره برداری از هیج منطقه و یا حوزه‌ای واگذار نشده است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
سلام اگه به مردم اطمینان میکردن و روی مردم حساب باز میکردن نیازی به سند و حمایت از هیچ کشوری نداشتیم و میتونستیم به راحتی جلوی تحریم ها بایستیم کشوری که بی دینه اخلاق و رفتار یک کشور اسلامی رو درک نمیکنه کشوری که ضد اسلام باشه هم بدتر از اون به جای اون میتونستیم با اعتماد به مردم و توان داخلی از خیلیا بهتر باشیم. یا حق
Germany
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
خود سند رو به زبان انگلیسی منتشر کنید، این چیه دیگه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
دل از امریکا وغرب بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
دل به چین کمونیست و شرق ببندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چین خوبه خدا کنه بریم چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شعار نه شرقی نه غربی به تحقق پیوست
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۰:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
نه شرفی نه غربی یعنی نه باید وابستگی شرق رو باید داشته باشیم نه غرب ،و الا در طول منافعمون هم شرقی و هم غربی با هر کدوم از اینا میتونیم رابطه برقرار کنیم به شرط اینکه روحیه استکباری و غلبه نباشه این وسط و بخاطر همین رفتیم به سوی برجام
نه شرقی نه غربی اگر معناش این بود که اصلا ارتباط برقرار نکنیم اون موقع اصلا حتی نباید به سمت برجام هم می‌رفتیم
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۹:۲۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
با سلام لطفا پیگیری کنید وزارت امور خارجه اصل سند را به زبان انگلیسی انتشار دهد . کارشناسان وزارت امور خارجه مدرک مترجمی خود را در عوض پاکت های مختلف در دانشکده میگیرند مثل دکترای حقوق بین الملل و روابط بین الملل دانشگاه های خودشون. و این مدارج علمی فقط بدرد پرونده کار گزینی میخوره و در عمل هیچ کاربردی نداره جز برای القاب .. لذا وزارت امور خارجه لطف کنه متن تفاهم نامه یا معاهده و یا سند همکاری و مدارک مربوطه را بدون ترجمه انتشار دهد و ترجمه را به خود مخاطب واگذار کنه بعد خواهید دید چه دسته گلهایی حاصل ترجمه این وزارت خانه و سوتی های حقوقی حاصل کارشناسان حقوقی پیدا میشه که مردم و کشور را مجبور به دادن خساراتهای هنگف خواهد کرد. توصیه میکنیم تنظیم این گونه اسناد را به اعضای دو تابعیتی در مذاکرات نسپارید تا برجام های دیگری خلق نکنید و صدا و سیما مجبور شود سریال گاندو های دیگری را تولید کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
تولید داخلی نابود شد.قراره جنس چینی بیاد
France
محی
۱۷:۴۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ببینید این چیزی ک شما نوشتین مثه یه متن قرارداد نیستا ! خیلی ساده نوشتین ! هر دو طرف قرارداد موظفن یه کارایی انجام بدن ! و درصورت انجام ندادن یه چیزایی باید ازشون گرفته بشه! مثال میزنیم فک کنید داریم وام میگیریم اگه پرداخت نکنیم بانک از سندی که برای ضمانت گذاشتیم پول خودشو گیر میاره ! تعهدات ایران چی ان ؟ در صورت انجام ندادن تعهدات ایران باید چی بده به چین ؟ تعهدات چین نسبت به ایران چیه ! مسلما چون ایران بیشتر از چین به این معاهده نیازمنده واسه همین چیزای بیشتری واسه از دست دادن داره !
France
محی
۱۷:۳۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام اینجوری که شما نوشتین این مقاله یعنی شما سند رو کامل خوندین که میگین توش هیچگونه انحصار منطقه و ... نیست !
میگم چرا سند رو کاملا منتشر نمیکنین خودمون بخونیمش و نتیجه و تصمیم بگیریم ؟ ایده ی خوبی نیس ؟
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۶:۱۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
قابل توجه کسانی که بدون توجه به آثرات حرفشون فقط بلدن حرف بزنن تا چیزی گفته باشن
از متن سند راهبردی
1.این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نمیباشد.

2.در این سند، واگذاری هیچ منطقه و یا هیچ انحصار متقابل و یا یکجانبه‌ای مطرح نبوده و لذا فاقد اعطاء هرگونه حق انحصاری است.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اگر شما دوستان ذیل دوست دارید خودتون رو بخواب بزنید خوش بخوابید. در مورد این سند همکاری همان بس که هیچ جزئیاتی بیرون نمیدهند . واقعا اگر مشکلی نسیت پس چرا کل سند پخش نمیشود. نکنه این هم محرمانه است. این میشود که همه شک میکنند. دوم وقتی بجز یک کشور نباشد که با آن قرارداد ببندید مسلما امتیازهایی نیز میدهید مانن تمام مناقصاتی که در کشور فقط با یک یا چند شرکت بسته میشود. میتوانم تا 10 بند برایتان بشمارم.حرف خودتان را با دلیل بزنید اگر هم تایید میکنید یعنی چه چون دیگران میگویند نه حتما خوب است یعنی آنقدر سطحتان پایین است. مگر مملکت بازی بچه ها ست؟
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۱:۰۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
شما که طرفدار این هستید که حرف با دلیل زده بشه آیا خودتون دلیل درست و حسابی آوردید الان؟؟
اینکه چون پخش نمیشه از این چه نتیجه ای میخواین بگیرین؟؟
هر سندی که منتشر نشد استعماریه؟؟ صد تا دلیل میشه آورد برای عدم انتشارش من جمله اینکه غربی ها نتونم دست ما رو بخونن و مانع ایجاد کنن پس این دلیلتون رفت باد هوا
Germany
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
بله اصغر
اگه کامل منتشر نشه حتما یه مشکلی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مرسی دکتر ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اونایی که میگن چین از اروپا بهتره.....یعنی باید از چاله بیفتیم به چاه ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شهیدبهشتی "ره" :امریکا ! عصبانی باش ! و از این عصبانیت بمیر !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نه شرقی نه غربی
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۴:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چیه بعضیا یاد گرفتن هی میگن مستعمره؟یعنی ایران حق نداره با هیچکس پیمان ببنده؟حالا اگه با آمریکا پیمان میبستیم همه میگفتن الا برکت الله! چون با چین قرارداد بستیم همه صداتون در اومده؟کدوم مستعمره؟توافق کردن با یک کشور یعنی مستعمره شدن؟اصلا شما میدونید مستعمره یعنی چی؟؟
ایران یه کشور مستقله که تصمیم گرفته با یه کشور دیگه قرارداد ببنده.این اشکالش کجاست؟کجای این یعنی بدبختی؟یکی برای من قشنگ توضیح بده ببینم ما کجای ایران رو دادیم به چین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
هنوز ندادیم ولی خوب بعدا صداش درمیاد.
اگه این فقط یه سند راه بردیه و هیچ قرار دادی توش نیست پس چرا محرمانش کردن و به مردم نمیگن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۱:۰۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگه محرمانه بود الان روحتم خبر نداشت چه خبره:/
Iran (Islamic Republic of)
ی داداش
۲۱:۵۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
داداش هنوز تو تاریخ چینو نخوندی؟ ندیدی با هر کشوری که قرارداد بست نابودش کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
اگاه
۱۴:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
به این یقین رسیدم که اگر غرب حالا از امریکا بگیر تا کشور های اروپایی مشکلشون با رژیم ایران بود باید فشار به رژیم میاورد نه به مردم
اونا کلا مشکلشون مردم ایرانه خصومتشون با همه ملت ایرانه نه فقط رژیم که اگه غیر ازین بود انقد مردم رو تحت فشار و تحریم نمیزاشتن!!!
Iran (Islamic Republic of)
اگاه
۲۳:۳۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
پ.ن :پس یه عده نیاید سنگ امریکا و اروپارو به سینه بزنید و این پیمان رو ننگین بخونید اونا فرصت (برجام) داشتن ولی استفاده نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
چی
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۲:۲۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
وقتی آمریکا و اسرائیل از این قرارداد ناراحتن یعنی به نفع ایرانه، پس الکی نیاید تو نظرات حرف های منفی بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۹:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
دقیقا،دشمن ک عصبانی شود،بدون ک برنده شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کاش موقع برجام هم اینقدر فکر می کردی و اون رو به این صورت تحلیل می کردی، نه اینکه.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
توی برجام هم اسراییلی ها از همه بیشتر ناراحت شدن.
وقتی هم ترامپ برجام رو از بین برد اسراییلی ها از همه بیشتر خوشحال شدن.
البته یه سری های دیگه هم توی کشور بیشتر از اسراییلی ها خوشحال شدن.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۵۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
در رابطه با امضای سند راهبردی ایران و چین چند نکته حائز اهمیت است

1-اگه قبول داشته باشیم که جبهه غرب و آمریکا و رسانه های اپوزیسیون فارسی زبان و معاند و در پیت از این سند راهبردی ناراحت هستند و جلیز و پلیز میکنند این خود گواهی بر راه درست ایران در این سند هست

2-از آنجا که اکثر کشورهای دارای انرژی در جبهه غرب هستند و در راستای مهار چین مجبور به حرف شنوی از آمریکا دارند به جز ایران که مستقل عمل میکند ایران بهترین گزینه برای چین است که در حوضه انرژی بیمه باشد

3-ایران از لحاظ استراتژیک و ژئو پولیتیک مستعد بهترین پل ارتباطی خواهد بود که چین به عنوان کارخانه جهان محصولات خودش را از طریق ایران در منطقه اورا آسیا صادرکند و ایران هم میتواند از این ظرفیت برای صادرات به کشورهای منطقه و خود چین استفاده کند

4-نزدیکی دو کشور پرجمعیت جهان هند و چین به ایران میتواند عامل مهمی در توسعه صادرات ایران با این کشورها داشته باشد

5-با توجه به انحصارطلبی إمریکا و غرب این امر افول آمریکا را تسریع و فاصله گرفتن و فرار کشورها از موانع مهار ی و تحریمی در جهت توسعه ایران را افزایش میدهد

6-تبادلات پولی متقابل انحصار تبادلات به دلار کاهش می یابد و این امر باعث خنثی سازی ابزار تحریم خواهد شد

7-در حوزه دفاعی وحق وتوی چین در سازمان ملل وقتی سرمایه گزاری در ایران تا مبلغ 400 میلیارد دلار داشته باشد جهت حفط این سرمایه گزاری مجبور به دفاع از ایران خواهد بود ایران یک شریک تجاری عالی برای چین خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
آفرین این یک تحلیل و اقع گرایانه وواقع بینانه وعلمی و... است وجای تشکر وقدر دانی وحمایت دارد بدور از حاشیه سازی وصدرصد مثبت آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خوب چرا همچین کاری کنیم اونم با کلی هزینه؟؟؟ چرا همون برجام رو حفظ نکردیم؟؟ اونجا هم که دشمنان داخلی و خارجی از جمله صهیونیست ها و تندروهای آمریکابه قول شما جلیز پلیز می کردند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ازقدیم گفته اند به سنگ بزرگ پناه ببر تا خیس باران نشوی. یعنی تحکیم رابطه ایران وچین وروسیه به عنوان سه قدرت بزرگ آسیا مانند ساخت سه ضلع یک چکش است ویک پُتک محکم برسرآمریکا واروپاست. درقرنهای متمادی بخاطر اختلافات کشورهای آسیایی جهان غرب ثروتهای انبوه آسیا را غارت نمودو اثبات نمود که عاقبت خوش رفتاری بدرفتاریست. انها هم ثروتها رابردند وهم ضربات محکم بر سرآسیایی ها کوبیدند به هرجهت ایران باید با قدرتهای آسیایی پیوندهای محکم ایجاد کند ولی نباید خود رابه رابطه ها ببازدبعنوان مثال فلج کردن کارخانجات ایران وگسترش کارخانجات چین که وابستگی شدید به منابع معدنی ایران دارد حکایت ازتداوم خام فروشی معادن به چین و افزایش تیراژ تولید چین درجهت فروش کمی ارزانتر کالاها به ایران است واین ظلم بزرگی درحق ایران است یعنی قدرت بالاترچین ورفع تحریم های ایران به یک ابزار فشار نرم ونامحسوس و مانع توسعه صنعتی ایران ناخواسته تبدیل می شود و حق این است که چین این صنایع مادر را با منافع مشترک درایران تاسیس کند که لازم نباشد بابت حمل معادن اینهمه نیرو و زمان اتلاف شودیعنی ایران واسطه پیشرفت خود وچین باشد و مساله عدم انحصارکه ایران راخوشحال کرده نیز یک غفلت بزرگ است به این دلیل که وقتی منابع اصلی کارخانه های چینی از ایران تامین شود و سود بیشتری هم به جیب چین برود عدم انحصار در توسعه اقتصادی حقوقی رابرای ایرانی که بیشترین سرمایه را تامین می کند ایجاد نمی کند زیراسرمایه دلاری یا احداث کارخانجات وبازاریابی با تامین مواد اولیه که اصل هستی ونیستی یک کارخانه تولیدکالاست قابل مقایسه نیست واگر تحریمهای آمریکا برداشته شود در رابطه ی ایران وچین دیگر حقوقی برای ایران باقی نمی ماند وایران از فصل قبل ازتحریمها هم عقب تر رانده می شود بنابراین چینی ها با برنامه ریزی بسیار دقیق به شکار منابع ایران برخواسته اند ولی ایران فقط به دنبال اهداف کوتاه مدت رفع تحریمهاست و این یک کوته فکری بزرگ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام ،خیالی کامل و جامع حرف زیدید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
باسلام وعرض ادب :تجزیه ات خوب است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مطمئن باشید :غرب از هر دری وارد خواهد شد که جلو اتحاد ما با چین وروسیه را بگیرد بخصوص نسبت دادن خوی چپاول خود به آنها غافل از اینکه این دو کشور هم وسیع هستند وهم دارای منابع زیاد ومهمتر از همه شما در این دو کشور شکاف طبقاتی معنی داری نمی بینید و.........
Iran (Islamic Republic of)
جمال الدین
۰۸:۵۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
عجیب بوی تعفن و خیانت می اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مشکل از عینک بد بینی و روی نشسته خودتان است !!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۵۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
امضای وزیر خارجس خب! به نظرم دولت بعد اگر سند خوبی بود که ازش استفاده کنه اگر نه بزنه زیرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
این سند استفاده از یک خنجر چینی است برای :قلب و دل وجیگر اونهایی که 15 ساله برجام را به گروگان گرفتن وفکر می کنند قبله عالم هستند وصد البته دلال های داخلیشون !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ایران را دودستی دادند به چین..... تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اگر دو دستی میدادیم دست آمریکا و اسرائیل خوب بود ؟ تجربه سرخپوستان و سیاه پوستان و اعراب و هند و آمریکای جنوبی را مرور کنید تمام کره خاکی را گل کاری کرده اند، مگر محتوا را دیده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ها ها ها ها خخخخخ چه تحلیل پر مغزی ! چکار کردی خیر الله
Iran (Islamic Republic of)
):
۰۸:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کرایه خونه ارزون میشه؟ ماشین ارزون میشه؟ مرغ و گوشت و میوه ارزون میشه؟
اگه شده که خوبه دمتون گرم.
اگه نشده بدرد نمیخوره یه فکر دیگه بکنید.

ممنون از YJC صدای مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
با توجه به شواهد باید امید وار بود ، ولی تا گندم به نان تبدیل شود راه بسیار است
Germany
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خسته نباشید :این سند وامضای آن نشان می دهد که حرکت بن بست شکن در مقابل غرب شروع شده و عنقریب است که امریکا وغرب مستکبر دست از ایراد های بنی اسراییلی بردارند در کل خوبه چون دشمنان داخلی وخارجی ناراحت هستن !!
Germany
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ترکمنچای چینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
با چه استدلال؟ مگر حکام فعلی با قاجار و پهلوی در یک سطح هستند؟ قاجار اگر افغانستان و شمال را داد ، پهلوی اگر اقتصاد و فرهنگ و عروس خلیج فارس را داد ، جمهوری اسلامی به همت ملت و بینش استقلالی خود یک وجب از خاک را نداد.
Germany
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ما مردم از نیات قلبی نوکرای غرب خبر داریم :لزومی ندارد همه چیز رو سایت بره چون عوامل قلبی امریکاواسراییل چوب دوسر طلا هستند وهیچ دلشون بحال مردم نمی سوزه وهدفشون در مخمصه وبن بست نگه داشتن حکومت وجامعه است نه تحرک وراه گشایی ،عده ای هم تازه به شهر اومدن وفقط روغن ومرغ دغدغه اصلیشونه ویاد روستا که می افتن رنگ عوض می کنند پس بهتره دولت حواسش به نوکاری غرب ونیات قلبی اونا باشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مسئله مرغ و روغن نیست مساله ناتوانیشون تو مدیریته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مرغ ها!!!!
Germany
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Kuwait
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چین تمام منابعتون میبره نه تنها یک ریال بهتون نمیده با صدای بلند بهتون میخنده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
از خودمات شروع کنید کم کاری در همه موارد انجام ندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مثل پرتقال و انگلیس وفرانسه و آمریکا و ... که ملک را تجزیه کردند و نیمی از مردم را از گشنگی کشتند و جنگ کردند و تحریم کردند و تعهد شکستند و ...؟ و حالا به حال مردم در ظاهر اشک می ریزند و در قفا میخندند و تشدید تحریم می کنند؟
Germany
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
نبی
۰۷:۱۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
با سلام ....راه خنثی کردن تحریمها...قرارداد بلند مدت با همچین کشورهایی ست ....عزتمند و پایدار باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
تا بلند مدت بد بخت بشویم؟
Germany
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Canada
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اگر کانالهای معاند از بدی و صرر این قرارداد گفتند
پس بنفع مان است
سنجش تون از این قرارداد واکنش استعمار و کانالهای معاند باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
به اضافه چشمان باز سیاستمداران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چین و روسیه دو کشور بدنام در قراد دادها هستند.بسیار بد نام در حقوق بشر هستند.سطح استاندارد آنها پایین است.هنوز شهر های ما در تصرف این دو کشور است.برای ایران بسیار بد خواهد بود این قرار داد.خدا به داد مردم ایران برسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
یعنی بدنام تر از اروپاه + امریکا و همه دزدان در کانادا فرار می کنند و کسی پاسخگو نیست ، باید درست بیندیشیم و عمل کنیم همه کشورها اول به منافع خودشان فکر می کنند اما در کشور ما منافع فردی اولویت هست که باید قانون گذار دقیق و جرایم خیلی سنگینتر از در حال حاضر بشود
Germany
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
8 سال کشور معطل التماس غرب زده های کاسه لیس به امریکا و اروپا شد عهدنامه های ننگین برجامی به نظام و مردم تحمیل شد اونم بصورت مخفیانه هیچکس صداش درنیامد قیمتها سر به فلک کشید ابدخوردن و معیشت مردمو گروگان گرفتن هرچی عاقلا فریاد زدند بدنبال امریکا و اروپا نروید هیچ کدوم یک از سندهای ننگینشونو منتشر نکردند
Germany
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
انچه در اینجا نوشته شده .. یک تفاهم 26 ساله است .. که چین و ایران در امور اقتصادی و اجتماعی و غیره ... در این مدف همکری های لازم را برای پیشرفت در امور ورد تئوافق

مینممایند .. حال ایا جزییات دیگری پیوسا سند است .. گفته شده اشاره شده که در حال حاضر قرار دادی پیوست نشده و امور به اینده و مدت25 سال برمیگردد ..تا نیاز چه باشد

این جماه معترضه هم از من ..... اقای ظریف همه چیز خوانده شده و یا روزی چین مکتوبی علم یکند که این مثلا ماده هم تفاهم شده .... انشاالله برجامی نشیم
که مار گزیده از سوراخ سیاه وسفید میترسد
Germany
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
پس لابد میفرمایید اینهایی که در خلیج همیشه پارس صید ترال میکنن و از ماهی گرفته تا مرجان کف دریا رو شخم میزنند چینی نیستند و هیچ اجاره یا اجازه‌ای هم در کار نیست!!! خدا لعنت کنه هرکسی که ایران ما رو تقدیم اجنبی و خارجی کنه چه غربی چه شرقی
Germany
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اینطور که معلومه صرفا هیچگونه خاصیتی نداره و الا برکة الله نوشته شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چیزی از جزئیات که مثل همیشه اعلام نشده.چین در چه زمینه هایی قراره سرمایه گذاری کنه.آیا این سرمایه‌گذاری که قراره انجام بشه کشور را از تحریم بیرون میاره یا خیر. در مقابل این سرمایه‌گذاری ایران چه منابعی را در اختیار چین قرار داده آیا این قرارداد در بلند مدت به سود هست یا ضرر
لطفا جواب گو باشید..مفاد قرارداد قرار بود پخش بشه که متاسفانه باز هم سیاه کاری
Germany
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
دروغ میگن؟ خودت بخون به ابن میگن جزئیات؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کافیه که امریکا تحریم کنه
چین هم تمامیه تعهداتشو لغومیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کافیه که امریکا تحریم کنه
چین هم تمامیه تعهداتشو لغومیکنه
Germany
ا
۰۳:۰۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
یعنی الان بیکاری جوانهای ایران تمام میشه؟ یا با اومدن پیمانکارهای چینی تو ایران بیکاری بیشتر میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خدایش چیزی خاصی نگفتید همه چیز کلی بود و محتوای دقیق نداره
Germany
ناشناس
۰۲:۳۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چینی ها تا الان ماهی جارو میکردن از حالا به بعد ههمون رو جارو میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
از رو پرچمت پیداست شما که با رفتن به خارج مواظب خودت بودی ، از آلمان نگران ایرانیان هستی؟ ایران چه قدر هوا خواه و خاطر خواه دارد؟
Germany
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام زحمت بکشید نمونه امضا شده به زبان انگلیسی را در سایت بگذارید . وزارت امورخارجه نشان داده در خصوص برجام خوب ترجمه نکرده بودند
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۹:۱۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
دقیقا موافقم . کارشناسان وزارت امور خارجه مدرک مترجمی خود را در عوض پاکت های مختلف در دانشکده میگیرند مثل دکترای حقوق بین الملل و روابط بین الملل دانشگاه های خودشون. و این مدارج علمی فقط بدرد پرونده کار گزینی میخوره و در عمل هیچ کاربردی نداره جز برای القاب .. لذا وزارت امور خارجه لطف کنه متن تفاهم نامه یا معاهده و یا سند همکاری را بدون ترجمه انتشار دهد و ترجمه را به خود مخاطب واگذار کنه بعد خواهید دید چه دسته گلهایی حاصل ترجمه این وزارت خانه و سوتی های حقوقی حاصل کارشناسان حقوقی پیدا میشه که مردم و کشور را مجبور به دادن خساراتهای هنگف خواهد کرد. توصیه میکنیم تنظیم این گونه اسناد را به اعضای دو تابعیتی در مذاکرات نسپارید تا برجام های دیگری خلق نکنید تا صدا و سیما مجبور شود سریال گاندو های دیگری را تولید کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
دیگه راحت مخابراتمون هم میفته دست چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
این توافق می توانست خیلی زود تر به نتیجه برسد اما به دلیل تبلیغات و شایعات دشمنان خارجی و داخلی و بیسوادان سیاسی مبنی بر این که جزایر ایرانی به فروش رفته و لذا برای توجیه آنان و جلو گیری از اقدامات فرصت طلبان به تعویق افتاد و ملت متضرر شدند . جهالت و گوش به دشمن سپردن تا چه حد!!!
Germany
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خدا کند این سند باعث بشه مردم سیستان ما مجبور نشوند سوخت قاچاق کنند و یا مردم مرز نشین در غرب مجبور به کولبری نشوند و شاهد این نباشیم که برخی ملت ما تا کمر در زباله اند و شاهد این نباشیم و... امیدواریم پول و سرمایه حاصل از این همکاری صرف خود مردم و برای رفاه و پیشرفت نشود نه تبدیل به گلوله و تیر و... و صرف کارهای بی خود در کشورهای عرب.
Germany
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Netherlands
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مرگ بر چین
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۴:۱۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام روسیه در ۲۰ سال چه کرد که چین بکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
هر کشوری ابتدا به فکر منافع خود است ، چین همچنین ، حاکمان باید حواسشان جمع باشد که از این سوراخ هم گزیده نشویم. مهم این اسن که ما خود چه بکنیم.
Germany
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
دوغتو بنوش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چند سال دیگه فیلم چاندو ساخته میشه و معلوم میشه چه کلاهی بدتر سر مردم گذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شما یا غیب گو هستید یا فال بین و پیشگو !!! در آینده بسیار دور فیلم نستراداموس 2 ساخته می شود
Iran (Islamic Republic of)
اگاه
۰۱:۲۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
درکل کسی فهمید چی شد؟؟؟؟؟؟
کلی در یک خط توضیح بده هرکی فهمید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام گرگ بی طمع نیست،وجالب تر شدیم مستعمره چین کمونیست،الی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
در زمان امیر کبیر و دکتر مصدق هم چنین فکر های مانع رشد و منافع مردم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
برام مارو نابود کرد ...
چین مرد بود پول بدهکاریهاش میداد به ایران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مگر چین بدهکار ایران است ؟ مبلغ چقدر است؟ شما از ما بهترون بگویید.
Iran (Islamic Republic of)
امير
۰۰:۳۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
عهدنامه ترکمانچین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چین برای تصرف ملک ایران ابتدا باید از افغانستان عبور کند و بعد حاکمان قاجار را بیابد و سپس اختلاف در قشون ایران ایجاد کند تا به هدفش برسد و عازم تصرف تهران باشد و در عهد نامه ولی عهدی سید جواد خامنه ای را تایید کند !!!! بنده خدا ، نه چین چنان دسترسی دارد و و نه چنان سر دردی دارد و نه ایران به فکر ولی عهدی است و نه دشمنی با چین دارد نه جهان کنونی جهان دویست سال قبل است ، نه رهبر فعلی فتحعلی شاه ترسو است و نه قشون امروز قشون در پیتی قاجار است ملت ایران در جنگ هشت ساله 85 کشور ابر قدرتی را شکست داد و در دو کشور آمرکا و مدافعان داعش را شکست داد و در جنگ نیابتی سه روزه اسرائیل را شکست داد . فقط خواستید چیزی گفته باشید؟ اگر صدام با کمک تمام آمریکا و غرب ، غرب ایران را تصرف و به آشوب کشید چنین سخنی گفته نشد نه فقط در سخن بلکه در عمل مردم ایستادند و نه خالی کردن قلب مردم !! به خاطر داشته باش ما هم نسل امروز یم نه دویست سال قبل.
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۰:۳۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چرا بندها انقدر کلی گفته شده؟چرا به جزئیات و نقشه راه اشاره ای نشده؟مسلما این همه آدم فقط برای این بندهای خام و کلی این همه سال در رفت و آمد نبودن. لطفا متن کامل سند گذاشته بشه و کامل توضیح داده بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
حالا که امضا کردید، پخش کردید!؟؟ سند بوی خیانت واستعمار واستبداد وفساد و.... میده!! ؟ وهرآنچه درآن دیده می شود، ظاهری ودروغ است!؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ترکمانچای با قطع نامه ننگین گلستان چه فرقی داشت این همان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شما چقدر اطلاعات کاملی دارید !!!! اصلا ترکمنچای و گلستان چی بودند؟ منابع تاریخیتان را برایمان به صورت ویس ارسال کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چه امتيازي به چين داده شده كه قرارداد بستند
مثل برجام نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
زبونت را گاز بگیر بچه ، چه حرفا . بچه هم بچه های قدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
قیمت دلار تا بیست تومان خواهد آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
زیر بیست تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خدا خودش به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
چی
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۱:۰۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
عهد نامه ترکمانچین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نخود چی ، لئو ناردو داوینچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
پیچ پیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خدا به دادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نه فقط این زمان ، همواره یاری خدا امید داریم ، ایاک نستعین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
8 سال کشور معطل پاچه خواری دولت غرب زده بود چی شد اب خوردن مردمو ب برجام ننگین گره زدند نگفتین خدا ب دادملت برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
درود و احترام بر چین و روسیه
جاویدان چین و روسیه
عذاب و اتش برای غرب و غرب پرستان تاابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
عجب جونوری هستی تو دیگه..!!! با وجود این ها جای هیچ صحبتی نمی مونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شعار و تمسخر شروع شد.
Iran (Islamic Republic of)
حسام الدین
۲۳:۱۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
آیا مبادلات پولی و بانکی فارغ از تحریم های بین المللی و یا تک جانبه ی آمریکا انجام خواهد شد؟..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ظاهر قضیه چنان است ، این توان در اقتصاد چین و آسیا وجود دارد ، خواستن توانستن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
قابل توجه کسانی که تایید کرده اند، این جمله سؤالی است.سؤال را نمی توان تاید یا تکذیب کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مردم حق دارند که جزئیات کاملتر و بیشتری را بدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
درست ، اما مگر کسی مانع شده ؟ بدانید فقط قصاص قبل از جنایت نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
قراردادهای ننگین دولت غرب زده روحانی با امریکا و اروپا رو مردم حق نداشتن بدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ماهی گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سق سیاه، نمیشه یه بار خوشی ها را نگیرید.
Canada
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مبروک ..مبروک
خیلی ها از این بابت ناراحت شدند
بسوزید در این دینا و اخرت
چونکه بنفع مان است .
شما ها کیه به نفع وطن ما برنامه ساختید .
کانالهای معاند دارند جزغاله میشوند
فکر کنم از دق
کرونا بگیرند .اصلا به شما چه مربوط میشه
وطن فروشان .جیره بگیران و مزدوران عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
فکر کنم خودت عربستانی هستی که میگی مبروک...منفعتت توی چیه ؟؟؟؟ خودتو لو نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
بگذار تا جزغاله شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
رای مثبت میزنم ولی جواب نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
همیشه با اکانت کانادا وارد میشی بعد کانادا زندگی می کنی میگی قرار داد خوبه!!!
Iran (Islamic Republic of)
عابدیان
۲۳:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
بهترین بندی که باید توش می بود ولی نیست یاد دادن نحوه مدیریت مملکت هستش که متاسفانه نیست. سالیانه ساله که رییس جمهور عوض میشه ولی دریغ از یک جو مدیریت!
ولی چین با یک میلیارد و نیم جمعیت چجوری داره کنترل و مدیریت میشه!!!
کاش توش آموزش نحوه مدیریت هم توش بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
وضعیت چین با ایران قابل قیاس نیست زیرا مردم چین یک دست تر و هماهنگ تر اند و اهدافشان را رهبران خودی و یا خود تعیین میکند و البته غیر از این چند سال اخیر نه دشمنانی جهانی و ابرقدرتی نداشتند و باز تحریم های معاندین ما را تجربه نکردند و فرصت تحول و رشد در کلیه امور را بیشتر از ما داشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نه برادر، کشور چین تحریم های شدیدتری نسبت به ایران داشته( لطفا مطالعه تاریخ چین) نکته این جاست که مسیولین درست مدیریت کردند و مردم همراهی! ولی اینجا نه مسئولین درست عمل میکنند و مردم هم به علت بدبینی و سایر علل همراهی نمی‌کنند.
Canada
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
اگر میخواهید بفهمید به نفع ایران زمین است یا نه
به واکنش امریکا و اروپا و کانالهای معاند که با پولهای عربستان اداره میشوند را زیر نظر و تجزیه و تحلیل قرار دهید
اگر منفی واکنش نشان دادند
پس بنفع ایران زمین است و بس
امریکا از واردات گاز روسیه به آلمان. اصلا دل خوشی ندارد و
هی سنگ جلوی پای این قرارداد میگذارد
ایا این قرارداد بنفع روسیه و المان نیست!!!!؟؟؟؟
پس چرا نگران ایند و تحریم میکنند !!!!!؟؟؟
خیلی ها دارند میسوزند بخاطر این قرارداد
چونکه با کشور ابر قدرتی مثل چین قرارداد بسته ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چرا نمیشه رای مثبت داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
وزارت خارجه فروردین ۱۳۹۹ قرارداد منعقد شد !
Latvia
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
این کار باید از ۴۰ سال پیش انجام میشد
اما خدارو شکر که بالاخره انجام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
متاسفم واسه افرادی مثل تو که دوست دارید مستعمره کشور کمونیستی مثل چین باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
متاسفم واسه شما که دوست دارید مستعمره کشورهای غربی بشید که پدر ملت رو در اوردن با تحریماشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
چقدر هم که جزئیات داشت مسخرمون کرده نوشته قسمت اقتصادی ما میخوایم در نفت و انرژی و فلان همکاری کنیم دمت گرم خو برادر من چه همکاری چه ما انجام میدیم برای انها و انها برای ما چه کاری انجام میدهند اگر انها میان اینجا کارکنند از ایرانی ها استفاده میکنند یا کارگر خودشون میارند که البته مال خودشون را میارند خدا میلیون ادم هستند بیکارم که دارن حتما همونا رو میارن واقعا مفاد و جزئیات الکی را نشر دادند ملت نمیدونند چکار قرار بکنند و چی بدهند چه بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
جناب که 8 فروردین ساعت 57: 8 پاسخ دادید ، به نظ می رسد شما هر گونه ارتباط با جهان غیر غرب را استعماری می دانید.بر جام که با غرب بود استعماری نبود؟
آخرین اخبار