سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: کشور ما نزدیک ترین، امن‌ترین و اقتصادی‌ترین کشور به این مناطق است و دارای مزیت بالای سازندگی است.

محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به کشورمان، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بعد از توافق آتش بسی که در مسکو انجام شد و مواضع قاطع کشورمان در حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، ضرورت آزاد سازی مناطق اشغالی این کشور و به خصوص بیانات سازنده و راهبردی مقام معظم رهبری در این زمینه که خط مشی ایران را در ارتباط با این موضوع روشن کرد در سطح سازنده تر و بهتری حرکت می‌کند.

او افزود: سفر جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به ایران که حدود دو هفته قبل انجام شد و سفر شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان بسیار حائز اهمیت است، از زمانی که در باکو بودم شاهین مصطفی اف را می‌شناسم و او برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بسیار با انگیزه قدم برمی‌دارد، وی پیش از این وزیر اقتصاد و صنعت باکو بوده است، لذا بسیار خوب اقتصاد دو کشور ایران و آذربایجان را می‌شناسد.

پاک آیین ادامه داد: حضور معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در ایران نوید بخش است و نکته مثبتی این سفر وجود دارد نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور است که در ۱۶ ژانویه برگزار می شود، همچنین در خصوص همکاری‌های دوجانبه، به ویژه تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک ریلی و احداث سد و نیروگاه گفت‌وگو شده است. ما در حوزه‌های مختلفی می‌توانیم همکاری‌های خود را با جمهوری آذربایجان توسعه دهیم؛ یکی از این همکاری‌ها مشارکت ایران در بازسازی در ۷ شهر آزاد شده آذربایجان است که در مجاورت ایران قرار دارد و کشور ما نزدیک ترین، امن‌ترین و اقتصادی‌ترین کشور به این مناطق است و دارای مزیت بالای سازندگی است.


بیشتر بخوانید


سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان امنیت این مناطق را تثبیت می‌کند و می‌توان در سایه این بازسازی تهران و باکو با هم همکاری کنند، احداث سد خداآفرین و احداث نیروگاه در منطقه مرزی می تواند در مرحله بازسازی برای جمهوری آذربایجان مهم باشد و کار‌های بازسازی را تسریع ببخشد.

او افزود: در نشست های اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان در مورد احداث راه آهن رشت_آستارا توافق کردند و بسیار مهم است که هرچه زودتر یک حلقه اتصال احداث شود، چراکه بعد از احداث از چین تا خلیج فارس می‌توان انتقال انجام داد و برای ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد می‌شود. در زمینه نفتی هم یک نقطه مشترک داریم در دریای خزر به نام حوزه البرز که اجرای پروژه‌های مشترک می‌توان مورد توجه قرار بگیرد و تصور می‌کنم که در کمیسیون مشترک که در ژانویه است این موضوع مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

پاک آیین گفت: به نظر می‌رسد بعد از توافق آتش بس بین باکو و ایروان نفت جدید منطقه مبتنی بر الگوی همکاری‌های منطقه‌ای خواهند شد و ما در این مقطع رفت و آمد‌های غیر سازنده را در منطقه شاهد نباشیم بلکه کشور‌های منطقه می‌توانند با یکدیگر بر اساس نیاز منطقه همکاری‌هایی را دنبال کنند. ایران، چین، روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان می‌توانند با یکدیگر همکای کنند و قطعا همکاری‌های منطقه‌ای موجب پیشرفت اقتصادی تمامی کشور‌های حوزه قفقاز خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار