هدیه یک ساعته بوشهری‌ها امشب به زمین داده می‌شود

همزمان با رویداد جهانی ساعت زمین، بوشهری‌ها از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ امشب، در این رویداد بین‌المللی مشارکت می‌کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، با برگزاری «رویداد ساعت زمین» سال ۱۴۰۰ در روز ۷ فروردین  و خاموش کردن لامپ‌ها به مدت یک ساعت تلاش می‌شود تا زمینیان متوجه چالش‌های زیست محیطی شوند و طبیعت بار دیگر با هستی جهان هماهنگ شود.

اگرچه  انتظار نمی‌رود که فرمان «ساعت زمین» در همه جا اجرایی شود، اما هر لامپی که خاموش شود، روزنی تازه برای نفس کشیدن زمین به وجود می‌آید.

«ساعت زمین» یک رویداد جهانی سازماندهی شده از سوی صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) است که در آن خانواده‌ها و کسب و کار‌ها با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری به مدت یک ساعت، آثار تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان را به یاد می‌آورند.

هدیه یک ساعته بوشهری‌ها امشب به زمین داده می‌شود

«ساعت زمین» در سال ۱۴۰۰ امروز یعنی ۷ فروردین مصادف با ۲۷ مارس از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

رویدادی جهانی که از یک ایده ساده شروع شد

این رویداد از یک ایده ساده شروع شد و اولین بار روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷ آن را مطرح کرد. نخستین بار که این حرکت مطرح شد، ۲.۲ میلیون نفر از ساکنان سیدنی در استرالیا چراغ‌های غیرضروری را خاموش کردند و به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهر‌های دیگر جهان این رویداد را به تصویب رساندند تا جایی که اکنون این رویداد به بزرگ‌ترین پویش(کمپین) محیط زیستی جهان تبدیل شده است.

هدیه یک ساعته مردم امشب به زمین داده می‌شود

اکنون، صندوق جهانی طبیعت (WWF) به عنوان بزرگ‌ترین سازمان غیردولتی زیست محیطی جهان مجری اصلی این برنامه است. این سازمان امکانات خود را در سراسر جهان در اختیار این طرح گذاشته است، هر چند که این طرح غیرانتفاعی زیست محیطی در انحصار هیچ گروهی نیست و هر شخص و سازمانی می‌تواند در این برنامه مشارکت داشته باشد.

کم کردن مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش مصرف برق، کاهش سفر‌های درون شهری، بازیافت زباله، خرید بلیط‌ها از طریق اینترنت، درست‌کردن لوله‌هایی که نشتی می‌دهند، تعویض لامپ‌های پرمصرف و جایگزینی لامپ‌های کم مصرف، گیاه خواری یک روز در هفته، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و کم کردن سفر‌های درون شهری همگی کار‌های کوچکی هستند که هر فرد می‌تواند با انجام آن تغییرات بزرگی را به وجود آورد.

بیش از ۱۸۰ کشور رویداد ساعت زمین را برگزار می‌کنند

رویداد ساعت زمین در بیش از ۱۸۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

در مدت یک ساعت خاموشی «ساعت زمین» بناهای مهم جهان از جمله برج ایفل پاریس، ساعت بیگ‌ بن لندن، اپرای سیدنی، برج‌العرب امارات، کاخ باکینگهام بریتانیا، کولوسئوم رم، برج میلاد تهران و قصر ادینبورگ اسکاتلند به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند.

این برنامه در ایران از سال ۱۳۹۰ با خاموش کردن چراغ های برج میلاد آغاز شد و در سال های بعد تعداد بیشتری از اماکن عمومی معروف مانند برج آزادی، سی و سه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت نیز با سهیم شدن در این رویداد، چراغ های خود را خاموش کردند.

دست دوستی بوشهر به زمین

چند سالی‌ است که نقاط مختلف استان بوشهر هم به این پویش پیوسته است و چراغ های مکان‌هایی مانند ساختمان شهرداری، مدرسه تاریخی سعادت، میدان قدس (معروف به میدان ساعت) بوشهر گرفته تا دانشگاه‌ خلیج فارس و پالایشگاه‌های مختلف در عسلویه چراغ‌های غیرضرور را خاموش می‌کنند تا به محیط زیست دست دوستی دهند. 

هدیه یک ساعته مردم امشب به زمین داده می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص رویداد ساعت زمین بیان کرد: این رویداد تاکید کننده و یادآور احترام به تنها سیاره قابل زیستن و احترام به اصول محیط زیستی است. رویداد ساعت زمین می‌خواهد یادآوری کند که ما انسان‌ها باید زمین و خاک، آب و هوا را به عنوان منابع زیستی حفاظت کنیم، زیرا این منابع محدود و البته لازمه زندگانی هستند.

فرهاد قلی‌نژاد عنوان کرد: امروزه زمین مادر حیات ما با آلودگی‌های فراوان و بحران‌های محیط زیستی مواجه است و اگر درمانی برای زخم‌های زیست محیطی آن نیابیم، حیات زمین و سپس حیات ما انسان‌ها و همه موجودات زنده به خطر خواهد افتاد.

او تاکید کرد: ما انسان‌ها باید همه با هم با هر رنگ و نژاد، قومیت و ملیت تلاش کنیم زمین و محیط زیست خود را حفاظت و امانت دار حقوق نسل‌های آینده باشیم.

هدیه یک ساعته مردم امشب به زمین داده می‌شود

احترام به زمین باید فراتر از بازی‌های سیاسی باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: امسال رویداد ساعت زمین در حالی برگزار می‌شود که مردم سراسر جهان با بحران بیماری کرونا روزگاری سخت را تجربه می‌کنند. این بحران دوباره به بشر نشان داد که بسیاری از مسایل همانند مسایل بهداشتی و محیط زیستی مسایلی فراتر از مرز‌ها هستند و بسیاری از بحران‌ها، مرز‌های قراردادی کشور‌ها را درنوردیده و زندگی و رفاه انسان‌ها را نشانه خواهد گرفت. بنابراین سران کشور‌ها در سایه صلح و دوستی در قالب توافق‌های بین المللی می‌توانند به حفاظت از محیط زیست و زمین بپردازند.

قلی‌نژاد بیان کرد: احترام به زمین و حیات انسان‌ها باید اندیشه و هدفی فراتر از بازی‌های سیاسی کشور‌های توسعه یافته‌ای باشد که با زور و سلطه خود سعی دارند کشور‌های در حال توسعه را مطیع خود سازند و حقوق زیست محیطی آنان را نادیده بگیرند؛ بنابراین امروز راهکار نجات زمین و توسعه پایدار آن، احترام به اصول محیط زیست هم در داخل کشور‌ها و هم در سطح بین المللی و منطقه‌ای است.

یکی از اعضای انجمن نبض زمین نیز در خصوص این رویداد بیان کرد: هر ساله در آخرین شنبه ماه مارس رویداد ساعت زمین در دنیا برگزار می‌شود و به ما یادآوری می‌کند برای محافظت از زمین انرژی کمتری مصرف کنیم.

هدیه یک ساعته مردم امشب به زمین داده می‌شود

حسین کرمی از همه مردم خواست برای پیوستن به رویداد ساعت زمین، امشب از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه چراغ‌های منزل و محل کارشان را خاموش کنند.

انسان همچنان مدیون منابع زمین است

یکی دیگر از اعضای انجمن نبض زمین هم گفت: امشب به مدت یک ساعت چراغ‌ها را خاموش می‌کنیم زیرا میلیون‌ها نفر در سراسر این کره زمین چراغ‌های منازلشان و همه وسایل الکترونیکی که دارند را خاموش می‌کنند  تا به نوعی به زمین دست دوستی بدهند.

زهرا شاه بدلی افزود: انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که سرنوشت زمین را تحت تاثیر خودشان قرار داده‌اند، با این حرکت نمادین می‌شود ثابت کرد و بشر با تمام قدرت و تسلطی که زمین دارد، ولی همچنان مدیون منابع آن است.

او ادامه داد: در این مدت یک ساعته می‌توان غذایی را تولید کرد که تولید زباله کمی داشته باشد یا با استفاده از وسایل دور ریز لباس درست کنیم همچنین می‌توان در آن ساعت و در دورهمی‌ها درباره بهترین مستند محیط زیستی صحبت کرد تا دانش خود را از زمین افزایش دهیم.

امروز پس از گذشت بیش از یک سال از ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا، در کنار همه مشکلات بهداشتی، سلامتی و اقتصادی که برای ساکنان زمین به‌وجود آمده، می‌توان با اجرای این حرکت نمادین موثر باعث کاهش مصرف انرژی و گاز‌های گلخانه‌ای شد و دوباره به طبیعت فرصت نفس کشیدن بیشتری داد.

گزارش از مژده پاینده

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.