امیر قطر در نخستین تماس تلفنی خود با حاکم دبی پس از آشتی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وبگاه الخلیج آنلاین، «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، در تماسی تلفنی با «محمد بن راشد آل مکتوم»، نائب رئیس امارات و حاکم دبی گفتگو کرد.

خبرگزاری رسمی قطر با صدور بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: امیر قطر در این تماس، درگذشت «حمدان بن راشد آل مکتوم»، معاون حاکم دبی و وزیر دارایی امارات را به حاکم دبی تسلیت گفت.

این نخستین تماس بین امیر قطر و حاکم دبی از زمان آشتی کشور‌های عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس با یکدیگر در نشست العلا در عربستان سعودی است.

حاکم دبی روز گذشته (چهارشنبه) در پیامی توئیتری درگذشت «حمدان بن راشد آل مکتوم» برادر و معاون خود و همچنین وزیر دارایی امارات را اعلام کرد.

شیخ حمدان از زمان تشکیل نخستین شورای وزیران در ۹ دسامبر ۱۹۷۱ تا زمان وفاتش وزیر دارایی امارات بود. همچنین ریاست چندین هیأت و موسسه عالی رتبه دولتی را نیز برعهده داشت و نقش مهمی در حمایت از اقتصاد و بازار کار در امارات داشت.

روابط عربستان و قطر پس از امضای توافق آشتی در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در العُلا در عربستان سعودی بهبود یافت که به موجب آن ۴ کشور عربی یعنی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر اعلام کردند روابط خود با قطر را از سر می‌گیرند.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دنبال تغییر دولت آمریکا و احتمال بازنگری واشنگتن در سیاست‌های خود در قبال سعودی‌ها، کشور‌های متحد عربستان در منطقه را به توافق برای پایان دادن به اختلاف با قطر سوق داد، اما کارشناسان معتقدند که در سایه متغیر‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز با توجه به اینکه آشتی میان کشور‌های حوزه خلیج فارس طبق رویکرد دولت شکست‌خورده ترامپ انجام شده، این توافق شکننده خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار