رئیس بنیاد البرزشناسی البرز گفت: یکی از رسوم مردم روستاهای این استان قبل از آمدن نوروز، اهدای تنقلات و مواد غذایی برای نیازمندان به بزرگ روستا بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرزشناسی با بیان این که البرز حلقه واسط تمدن ری و کاسپین است، گفت: آداب و فرهنگ و رسوم نوروز البرز حد واسط بین تمدن ری و تمدن کاسپین است.

رجبی افزود: مقدمات نوروز در البرز از فردای شب یلدا یعنی شب تولد خورشید آغاز می‌شد؛ زیرا از شب یلدا به بعد طول روز بلندتر شده گرما و امید نیز بیشتر می ‌شد.

رئیس بنیاد البرزشناسی با بیان این که درگذشته مردم از دی ماه به فکر بهار بودند، گفت: اعیاد طلوع امید است و از اواسط اسفندماه که زمین شروع به نفس کشیدن می کرد، جشن ها نیز آغاز می‌شد.

رجبی افزود: خانه‌تکانی یک اصل بود و فرش خانه و فرش دل را تکانده و رفت و روب می کردند.

رئیس بنیاد البرزشناسی افزود: در هر خانه‌ای ۷ غله را سبز می کردند هر غله ای که بهتر سبز می‌شد می فهمیدند که این محصول، محصول خوب سال بعد برای کشت و درو است.

رجبی گفت: گاهی اشاره‌هایی به هفت چین شده است، این هفت چین، هفت چیدنی است و به هفت غله اشاره دارد.

او با بیان این که مردم البرز بیشتر به فکر یک دیگر بودند، افزود: مردم ده های البرز بخشی از تنقلات و مواد غذایی خود را نزد بزرگ ده می گذاشتند تا او بین نیازمندان تقسیم کند و در ایام نوروز سفره هیچ البرزی خالی نماند.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.