یک مشاور تحصیلی درباره دلایل اصلی ضعیف بودن دانشجویان در انجام فعالیت‌های پژوهشی توضیح داد.

مهلا دشتی مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضعیف بودن فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: جریان پژوهش کردن در دانشگاه‌ها کم جا افتاده است.

او افزود: خیلی از دانشجویان کارشناسی اطلاعاتی از پژوهش‌هایی که استادان در حوزه فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌دهند و بستر‌های مورد نیاز آن ندارند.

دشتی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که بستر‌های موجود در فضای پژوهشی رشته مورد علاقه دانشجویان باید به آن‌ها معرفی شود و در این میان برخی افراد از نظر فعالیت‌های پژوهشی می‌توانند حرفه‌ای عمل کنند، اما به علت اینکه اطلاعات کافی و آگاهی ندارند و مسیر مطلوب را نمی‌شناسند بنابراین از این فضا و تجربه کردن آن می‌ترسند.

او با بیان اینکه همه انسان‌ها در زمان مواجه به گذار‌های زندگی به خود ترس راه می‌دهند، تاکید کرد: آگاهی لازم از یک موضوع باعث می‌شود تا همه افراد بتوانند گذار‌های زندگی را با موفقیت پشت سر بگذارند، برای مثال در زمان پیش دبستانی خیلی از دانش آموزان از مسیر رفت و آمد به مدرسه و خانه ترس به خود راه می‌دهند، اما بعد از شناخت دیگر وحشتی از مسیر رفت و آمد نداشتند.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: همه افراد باید فضای رشته خود را به درستی بشناسند در واقع بخشی از این فضا به صورت پرسش و پاسخ از استادان و بخشی دیگر از طریق دانشجویان ترم بالایی و قسمتی دیگر به واسطه بازار کار و ارتباط از جامعه و بخشی دیگر از طریق جست و جوی اینترنتی فراهم می‌شود و اگر تمام این مراحل به خوبی طی شوند دیگر مشکل یا ترسی برای دانشجویان در انجام پژوهش به وجود نخواهد آمد.

دشتی گفت: آگاهی درست از مسیر مطلوب باعث می‌شود تا دانشجویان خلاقیت و علایق خود در آن رشته و پژوهش‌های مورد نظر را بشناسند تا بتوانند استادان راهنما و مشاور را به راحتی انتخاب کرده و از همان دوران کارشناسی اقدام به انجام فعالیت‌های مرتبط با نیاز دانشگاه‌ها و جامعه بکنند.

او در پایان یادآوری کرد: دانشجویان ممکن است به انجام پژوهش‌هایی بپردازند که در چند سال آینده نه تنها برای رفع نیاز‌های جامعه کارساز نباشد بلکه فقط حجم پژوهش‌ها افزایش پیدا کند که در اینصورت این پژوهش‌ها منسوخ شده اعلام خواهند شد بنابراین باید در این زمینه تصمیم جدی اتخاذ شود تا فضای علمی دانشگاه‌ها رشد بیشتری داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
درود بر شما، این نسخه رو مشاور تحصیلی براتون نوشته، شما برو دانشگاه شریف، از دانشجوهای اونجا بپرسین ضعف فعالیت های پژوهشی شون چیه؟ هم مصاحبه جذابی میشه هم اینکه حرفهاشون به واقعیت نزدیکه
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
چون استادها در کار پژوهش ضعیف اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
بعضی از دانشگاه ها فرص ت های پزوهش رو ایجاد نمی کنند و همه اش به درس و امتحان اهمیت می دهند و بعضاض آزمایشگاه و مکان هایی برای این کار ندارند و هزینه هم نمی کنند.
من اگر رئیس دانشگاه باشم، برای دانشجویان هزینه می کنم تا یاد بگیرند و کار کنند. باید شکست و پیروزی را از دانشگاه ها به دانشجویان یاد بدهیم تا با دید باز و با قدرت وارد بازار کار شوند.