موانع موجود برای ترخیص قطعات، عدم تامین ارز، تغییر در نحوه اخذ مالیات و همچنین نوسانات اقتصادی و سیاسی موضوعاتی است که این روز‌ها همه صنایع را درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی بود که خودروسازان اقدام به تولید خودروهای جدید نمی کردند و یا به دلایل زیادی از جمله تحریم ها و موانع تولید، تولید خودروهای قدیمی خود را ادامه می دادند یا خودروهای دیگر را مونتاژ می کردند.

اما بعد از تحریم، برای سرپا نگه داشتن این صنعت و خودکفا شدن، تلاش های بسیاری شد و اکنون شاهد این هستیم که خودروسازان اقدام به تولید خودروهای جدید می کنند و به دنبال آن، نمونه های جدیدی روانه بازار می شود. تارا و شاهین جدید ترین نمونه خودروهای تولیدی به شمار می روند که خودروسازان بعد از پشت سر گذاشتن موانع، تولید و طراحی کردند.

نه تنها خودروسازان، بلکه قطعه سازان نیز مشکلات متعددی داشتند. موانع موجود برای ترخیص قطعات، عدم تامین ارز، تغییر در نحوه اخذ مالیات و همچنین نوسانات اقتصادی و سیاسی موضوعاتی است که این روز‌ها همه صنایع را درگیر کرده و صنعت قطعه نیز به عنوان یکی از صنایع استراتژی از این موانع تاثیر پذیرفته و فعالان این حوزه امیدوارند که در سال آینده شاهد کمرنگ شدن این محدودیت‌ها باشند تا همزمان با تولید محصولات جدید قادر به استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود این صنعت باشند.

بی تدبیرها و تحریم های داخلی بزرگترین مانع تولید داخلی

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه باید موانع تولید از سر راه تولید کنندگان برداشته شود تا با توان بیشتر اقدام به داخلی سازی قطعات کنند و در صنعت خودرو کامل خودکفا شویم، گفت: شعاری که امسال نامگذاری شد، قطعا پیرو شعار سنوات گذشته به ویژه سال 99 (جهش تولید) انجام شد که در صنعت خودروسازی و قطعه سازی شاهد این جهش تولید بودیم.

گزارش/مانع زدایی، صنعت خودرو را تقویت می کند/باید تحریم‌های داخلی مانعی بزرگ بر سر راه تولید کنندگان

دبیر انجمن  قطعه سازان بیان کرد: اکنون قطعا نیاز است که این جهش را تثبیت کنیم تا موانعی که وجود دارند از سر راه برداشته شود و پشتیبانی لازم از این جهشی که صورت گرفته باید انجام شود.


بیشتر بخوانید


بیگلو گفت:  متاسفانه در سال 99، کما اینکه در سال های قبل هم بود، مشکلات عدیده ای را بر سر راه تولید گذاشتند. در سال 99 مشکلات زیادی برخلاف آنچه اسم سال بود، بر سر راه تولید کنندگان وجود داشت. ابتدای سال با مشکلات ارزی و گمرکی و بانکی شروع شد و انتهای سال هم با مشکلات تامین مواد اولیه در صنعت خودروسازی و قطعه سازی دست و پنجه نرم کردیم.

دبیر انجمن  قطعه سازان بیان کرد: فکر می کنم این شعار نشان دهنده این است که تحریم ها کمترین اثر تخریبی را بر صنعت داشته و متاسفانه بی تدبیرها و تحریم های داخلی تاثیر در این صنعت گذاشته‌اند. 

او ادامه داد: این مانع زدایی، یعنی برطرف کردن خود تحریمی هایی که درگیر آن هستیم، از بحث قوانین تا مجوزهای دست و پا گیر گرفته تا بحث شرایطی که برای گرفتن مواد اولیه و ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی گذاشته می شود و قوانینی که لحظه به لحظه تغییر می کند در این صنعت تاثیر گذاشته است.

بیگلو تشریح کرد: احتیاج است که با همان همتی که در سال جهش تولید صورت گرفت، پشتیانی انجام شود و احتیاج است  با فرآیند مانع زدایی، فرآیند خود تحریمی داخلی از بین رود که با این اتفاقات  می توانیم روند مثبت تولید را حفظ کنیم و امیدواریم در سال 1400 تولید ناخالص ملی مثبت شود و این خیلی می تواند خبر خوبی باشد و فشار اقتصادی بر مردم کمتر شود و این 2 سر فصل اصلی یعنی پشتیبانی و مانع زدایی، باید پشتیبان همه نهادهای دولتی قرار گیرند.

گزارش/مانع زدایی، صنعت خودرو را تقویت می کند/باید تحریم‌های داخلی مانعی بزرگ بر سر راه تولید کنندگان

باید تحریم‌های داخلی دست از سر صنعت خودرو بردارند

مهدی مطلب زاده، رییس کمیته ساخت داخل انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که سال ۹۹ سال سختی برای صنعت قطعه بود، می‌گوید: هرچند فعالان این حوزه در سال 99، روز‌های سختی را تجربه کردند، اما در نیمه دوم سال و جهش نسبی تولید اوضاع تا اندازه‌ای بهبود یافت.

وی با اشاره به ورود قطعه سازان به داخلی سازی پروژه تارا و شاهین می‌افزاید: در نیمه دوم سال اتفاقات خوبی در صنعت قطعه رخ داد که بیشتر این اقدامات در زمینه سرمایه گذاری بود و شرکت‌های قطعه سازی بر روی قطعات تارا و داخلی سازی آن سرمایه گذاری کردند که اتفاق خوبی بود.

مطلب زاده با بیان این که برای نخستین بار در کشور یک خودرو در طول ۱۳ ماه با ۹۲ درصد داخلی سازی تکمیل شد، تصریح کرد: طراحی و ساخت این خودرو به طور کامل با تکیه بر توانمندی داخلی بود که نمونه اولیه آن نیز در اسفند ماه به تولید رسید، بر این اساس صنعت قطعه نیز سرمایه گذاری زیادی بر روی قالب‌ها و قطعات این خودرو انجام شد.

نایب رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه داد: از سوی دیگر خودروی شاهین که چند سال پیش صنعت خودرو و قطعه بر روی آن سرمایه گذاری کرده بودند در روز‌های آخر سال به نتیجه رسید و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰، اوضاع بهبود یابد که این امر نیز مشروط به رفع تحریم‌های خارجی و داخلی است.

گزارش/مانع زدایی، صنعت خودرو را تقویت می کند/باید تحریم‌های داخلی مانعی بزرگ بر سر راه تولید کنندگان

وی با تاکید بر این که باید تحریم‌های داخلی دست از سر این صنعت بردارند تا این صنعت به راحتی به کار خود ادامه دهد، گفت: تحریم‌های داخلی شامل قیمت گذاری دستوری و عملکرد جزیره‌ای ارگان‌های دولتی مانند وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و گمرک است که با تصمیمات خلق الساعه همه را با مشکلات متعددی مواجه می‌کنند.

مطلب زاده در خصوص پیش بینی خود از سرنوشت نهضت داخلی سازی در سال ۱۴۰۰ نیز اظهار کرد: ۴ میز داخلی سازی از تیرماه ۹۸ تا تیرماه امسال چهار میز داخلی سازی تشکیل شده و آمادگی برگزاری میز پنجم در مهرماه نیز وجود داشت که با حدود ۴۰ میلیون یورو کاهش ارزبری ازجمله تغییرات پی در پی وزارت صمت و کرونا به تاخیر افتاد، اما بر اساس برنامه ریزی‌ها مقرر شده تا این میز در آخر فروردین ماه برگزار شود.

در نهایت می توان گفت، رفع موانع تولید در صنعت خودرو، با خروج دولت از قیمت‌گذاری خودرو آغاز می‌شود و با حذف پروسه جواز خودروسازی، قطعه‌سازی و حذف دخالت‌های مانند الزام به استفاده از قطعه سازان خاص، آزادی فضای کسب ‌و کار را در این صنعت رقم خواهد زد که می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۲ دی ۱۴۰۰
دلار بیاد پایین ماشین ارزون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۳۱ تير ۱۴۰۰
با سلام خدمتت همه مردم ایران یه عده هستن وقتی صحبت ارزنی میشه یا میگن مثل خودرو ارزان میشود اگه تحریما برداشته بشه سریع ناراحت میشن و میگن مگه در خواب اینا نمینونن مرغ ارزون کنن اقا جان تو چرا اینقدر ناراحت میشی مطمعن باش ارزان میشه تو ناراحتی با تو به فکر خود رو سازان ایرانی هستی که زرر میکنن نه اقا تا الانش چنان سود بردن که تا هزار سال دیگه سیرن بعدش به قول اون دوستمون خودروم قطعه میخاد جنس میخاد همه چی رو روال خودش خدا کنه پژو بشه ده میلیون تو چرا ناراحتی خدا کنه ارزونی اینقدر فاز منفی ندید مطمعن اونایی که اینجور میگنن خودشون یه دستی دارن یا دلالن صدها خودرو خریدن الان دوست ندارن ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خودرو وقتی ارزان میشود که همه شرکتهای خصوصی بتوانند خودرو وارد کنند.هرکاری غیر از این آب در هاون کوبیدن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
تخم مرغ گرون شده باز
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۷:۵۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
همه خودروهای فرسوده باخودروخوب باید عوض بشوندوالااین هم گفتن هیبرید هست که؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کاش دنبال ارزون شدن گوشت و مرغ و تخم مرغ و خیارشور و آجیل و لبنیات و مواد غذایی بودید بابا ما خودرو نمی خوریم گرون باشه نمی خریم مردم مشکل معیشت دارن مشکل خورد و خوراک دارن
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۴:۴۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خودروی لوکس توخیابون ویراژمیده چندتاتن فروش بایک یک یا گربه هم ته نشستن پفک میخورن خورده هم به ساسون میدهند.خودروی لوکس وارد نشه بهتره.
Germany
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
جای خودرو اتوبوس های شهری و واگن درست کنیم !
توی آلمان یه شرکت هست که مثل اوبر هست و اتوبوس های شهری در اختیار داره
یا فلیکس بوس شرکت اوتوبوس هست که نیاز های بین شهری و اروپا رو برطرف می کنه !
به همچنین شرکت توی ایران نیاز هست
کشور ایران خیلی جای سرمایه گذاری داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
همه مشکلات کشور قابل حل است منتها آقایان میگویند که به صلاح ما نیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کی خودرو رو ارزون می کنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۳:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
یه ادم هایی هستن نمیزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
گرونی نا کجا!!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۲۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
لطفا با روح و روان مردم و مخصوصا جوانان بازی نکنید. در کشور ما چه چیز تا حالا ارزون شده که خودرو دومی باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ماشین سالم مدل قدیم بخرید ولی این جدیدا رو.نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ماشین سالم مدل قدیم بخرید ولی این جدیدا رو.نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
با فروش به مناطق دور و کم جمعیت, کشور آباد و همه خوشبخت . .
با فروش به شهرهای بزرگ, همه بدبخت و کشور خراب . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
بنده ماشین داخلی خریدم برای حمایت از کارگر داخلی اما اشتباه بزرگی کردم چون لیاقت ندارند. ماشین صفر گرفتم بی کیفیت و خدمات پس از فروش همه ش سرکاری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
بنده ماشین داخلی خریدم برای حمایت از کارگر داخلی اما اشتباه بزرگی کردم چون لیاقت ندارند. ماشین صفر گرفتم بی کیفیت و خدمات پس از فروش همه ش سرکاری. هرکسی یا هر مسئولی میگه این دروغه زیر همین پست شماره بزاره تا باهاش تماس بگیرم بهش بفهمونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
قیمت کارخانه دنا پلاس توربو اتومات 370 میلیون می باشد در صورتی که دنا پلاس معمولی 167 میلیون می باشد یعنی یه سانروف و یه گیربکس اتومات و 2 تا ایربک و یه سایز رینگ بزرگتر و کمی تغییرات در جلو بندی حدود 210 میلیون هزینه داره این دزدی علنیه چرا رسانه ها موضوع را به نهادهای حکومتی و بازرسی نمی کشانند و سخت پیگیر نمی شوند؟ مردم ایران تا کی باید مورد ظلم قرار بگیرندیعنی قیمت 4 تا آپشن از قیمت اصل خودرو بالاتر است تا کی بی عدالتی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
لطفا از علت گرانی آجر بنویسید. مصالح ساختمانی چرا داره گران میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ارزانی به چه قیمت؟اگه قراره کیفیت بیاد پایین که ارزون بشه نخواستیم ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
قطعه نیست قطعاتی هم که هست کیفیت نداره.بنظر من ارزون نمیشه اگه ارزونتر بشه یعنی دیگه کیفیت از این بدتر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اگر امریکا تحریم را بردارد
به دو هدف می رسد
۱- امریکا کشوری قابل اعتماد می شود ۲- صنعت داغون ایران تعطیل می شود مثل خودرو سازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
دو روز قبل عید ماشینمون که تیبا ۲ بود را گرفتیم چون موقع تحویل بدون ضبط بود خودمان ضبط صوت گرفتیم ولی بعد از نیم ساعت ضبط سوخت دلیلش هم سیم کشی اشتباه ماشین بود و گارانتی شامل ما نشد و مجبور شدیم ضبط دیگه بخریم الان هم چند روزیه ماشین را می بریم نمایندگی سایپا تو اردبیل ولی اصلا پیگیر نیستن و مسئولیت قبول نمی کنند و همش نبود قطعه را بهانه می کنند .نمی دونم چرا کارخانه ماشین سازی ما اینقدر بی کیفیت و بی مسئولیت هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چون چاقو دست دیوانه افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
تیبا صندوقدار مدل 93خریدم خوب کار میکنه حتی پراید قدیم هم بهتر از این جدیداست
Iran (Islamic Republic of)
بیکار
۱۱:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کل تحریم های دنیا هم برداشته بشه هیچ تغییر تو این صنعت رخ نمیده و ارزون ننمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
آخه بعضیا دوس ندارن ارزونی در هیچ صنعتی رخ بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
بابا واردات خودرو رو آزاد کنید تا هر روز الکی نظریه ندید برای ارزانی خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام،،آیا درقبال بیکاری جوانان و ور شکسته شدن صنعت خودرو سازی،،پاسخگو هستید؟؟آیا می توانید برای بیکاران (به غیر خودرو سازی) اشغال ایجاد کنید؟،،حرف زدن راحت هست اما تبعات واردات کالا(چه خودرو و چه غیر خودرو) بسیار دردناک خواهد بود،،،آیا اگر بیکاری زیاد شود جرم و جنایت بالا نمی رود؟این سوالات را پاسخ بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
آقای ناشناس13:53،خودروی وارداتی هم نیاز به تعمیر و تامین قطعه و... خواهد داشت و افرادی که در این صنایع کارمی کنند به کار خودشون ادامه میدهند اما در صورت آزادسازی واردات فقط سهام داران ارشد کارخانجات خودروسازی داخلی متضرر شده و کل ملت سود می برند، ضرر ملت فدای سود اون دسته اندک شده.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شما برای صنعت کشاورزی و صنعت دامپروی بیاید مطلب بذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نه خیلیم ارزون بریم ماشین بگیریم همه مردم خب دارن میمیرن بخاطر کرونا
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد صادقی
۱۰:۳۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نخریدن فایده ای ندارد
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد صادقی
۱۰:۳۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
بله مشکل از تحریم های داخلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
علاج اش نخریدن
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد صادقی
۱۰:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ما ۲ سال هست نخریدیم میخواستم ۴۰۵ SLXبگیریم اواخر ۹۸سال ،،،،۱۰۰ کمتر از ۱۰۰ میلیون بود الان ۲۰۰ میلیون نخریم؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چقدر پررررویید شماها!!!
تحریم داخلی؟ مگه مردم انتخاب دیگه ای هم دارن که میگید تحریم؟
هر ماشینی را هر چقدر که بخواهند میفروشند همیشه هم از مردم طلبکارند !
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۵۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
تنها راه اعدام همه اعضای مافیای خودرو با پرایده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
همه ی گرانی ها وبالا وپایین بردن قیمت ارز وطلا، دست عده ایی است که برای مردم تعیین تکلیف ومصلحت می کنند!؟! ما نه دولت درست وحسابی داریم، نه حکومت!؟؟؟ عده ایی خاص، به مصلحت خود، تمام امور رادست گرفتند!؟؟ وحالا دلار راروی 14 تومن بستند!؟؟ دلار واقعی 700 هزارتومن ویا پایین تر باید باشه، فهمیدید
Iran (Islamic Republic of)
وزیر اقتصاد
۱۰:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
الان دلار ۲۴ یا ۲۵ هزار تومان است اما دلار روانی است اگر بره تیمارستان میشه ۱۴

حالا اگه سعید محمد بیاید میشه همون ۷۰۰ یا کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خودرو ارزان می‌شود اگر این دولت تمام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خیر قربان سیاست های داخلی و خارجی ایران مشخص و غیر قابل تغییر است.....
هیچ تغییری با تعویض دولت اتفاق نمی افتد
Mauritius
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
به همین خیال باش ....شاید شبها زودتر بخوابی
Iran (Islamic Republic of)
صادق سلیمانی
۰۸:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
محاله بزارین ارزون بشه محااااااال...
تمام این قرعه کشیا و اختلاف قیمت بازار و کارخانه کاسبیه
Iran (Islamic Republic of)
قلی بطور کلی
۱۰:۳۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
احسنتتتت دورود باید انتخاب اصلح کنیم برای ۱۴۰۰
آخرین اخبار