مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر گفت: بهترین راه برای مدیریت منابع آب در کشور، این است که به جای استفاده از روش‌های پرهزینه مانند شیرین سازی آب‌ دریا، منابع آب مطابق آمایش سرزمین مدیریت شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با گرامیداشت روز جهانی آب بیان کرد: این روز یادآور نقش آب در حیات و بالندگی است که این نقش در مناطق خشک و نیمه خشک مملوس‌تر است. آب آغازگر حیات و رویش است و زندگی و آبادانی بدون آب امکان پذیر نیست.

او ادامه داد: آب‌ها به وجود آورنده اکوسیستم‌هایی مهم هستند و بخش قابل توجهی از تنوع زیستی جهان، وابسته به منابع آبی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر پس از بیان اهمیت آب‌ها به عنوان زیستگاه‌های انواع گونه‌ها، به  محدودیت منابع آب شیرینِ در دسترس، در جهان اشاره کرد و گفت: همواره موضوع تامین و نحوه استفاده از آب شیرین از دغدغه‌های اساسی کشور‌های خشک جهان است، بنابراین مدیریت آب در کشور‌ها برای پایداری این منابع بسیار ضروری است.


بیشتر بخوانید


قلی نژاد بیان کرد: مدیریت منابع آب به دلیل محدودیت‌های آب شیرین و شرایط خشک آب و هوایی در ایران از گذشته‌های دور تاکنون، همواره وجود داشته و ایرانیان با روش‌های مختلف همیشه بیشترین بهره وری از آب را برای توسعه داشته‌اند که نمونه آن شبکه‌های دقیق و پیشرفته‌ای همچون قنات‌ها و آب انبار‌ها است.

او تاکید کرد: بهترین و موثرترین اقدام در مدیریت منابع آب کشور، به جای دستکاری طبیعت و یا تامین آب با استفاده از روش‌های پرهزینه مانند شیرین سازی آب‌های شور، مدیریت منابع آب مطابق آمایش سرزمین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر افزود: استفاده از پساب‌ها و بازچرخانی پساب برای استفاده‌های صنعتی، فضای سبز و کشاورزیِ منطبق با نیاز‌های آبی و شرایط آب و هوایی نیز شایسته توجه ویژه است.

قلی نژاد، جلوگیری از آلودگی آب‌ها را برای حفاظت و پایداری منابع آب محدود کشور از اولویت‌های مهم برشمرد و بیان کرد: حفاظت از منابع آب نیازمند هماهنگی و همراهی همه سازمان‌های متولی و مشارکت مردم با نگاه ملی و اعمال مدیریت در حوزه آبخیز است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.