یک ساعت رو به جلو

ساعت رسمی کشور امشب یک ساعت به جلو کشیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، براساس قانون تغییر ساعت رسمی ایران مصوب سال ۱۳۸۶، ساعت رسمی ایران هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حالت قبلی برگردانده می‌شود.

این کار به منظور استفاده بیشتر از روشنایی روز صورت می‌گیرد.

تاريخچه

در سال 1784 بنجامين فرانکلين کشيش آمريکايي ساکن فرانسه نامه‌اي تحت عنوان «اتلاف شمع و روشنايي روز» براي سردبير مجله پاريس نوشت. فرانکلين سيستم تغيير ساعت را پيشنهاد ننمود، وي پيشنهاد نمود تا مردم صبح‌ها زودتر از خواب برخيزند و شب‌ها زودتر بخوابند تا بتوانند در خريد شمع صرفه‌جويي اقتصادي نمايند.

در سال 1907 ويليام ويلت مقاله‌اي را با عنوان «اتلاف روشنايي روز» ارائه كرد. او در اين مقاله عنوان کرد که ساعت‌ها در تابستان بايد80 دقيقه به جلو کشيده شوند به اين ترتيب که در چهار يکشنبه متوالي در آوريل، ساعت‌ها بايد 20 دقيقه در ساعت 2 بامداد به جلو کشيده شوند و به همان مقدار در چهار يکشنبه متوالي سپتامبر به عقب کشيده شوند. او پيشنهاد کرد که در اين صورت ساعات تفريح و سرگرمي در روشنايي روز افزايش خواهد يافت و به ميزان 5/2‌ميليون پوند در روشنايي صرفه‌جويي خواهد شد. پارلمان انگلستان در سال 1909 کميته‌اي را جهت بررسي و آزمايش عقيده ويليام ويلت تشکيل داد و نهايتا عقيده او را نپذيرفتند.(قربانی،1389)

جنگ جهاني اول و بحران کمبود انرژي ناشي از آن، باعث شد که مسئله تغيير ساعت جهت صرفه جويي در مصرف انرژي، براي اولين بار بطور کاملاً جدي مطرح شود. اولين کشوري که به طور عملي ساعت خود را تغيير داد، کشور آلمان بود که از 30 آوريل 1916 تا اول اکتبر همان سال، ساعتها را به جلو کشيد.

به فاصله کمي پس از آلمان، انگلستان و بعد ساير دول اروپايي و نيز ايالات متحده آمريکا اقدام به تغيير ساعتهاي خود کردند. البته آمريکا يک سال پس از پايان جنگ، اين قانون را لغو کرد اما وقوع جنگ جهاني دوم باعث شد که اين قانون مجدداً و اين بار براي هميشه در آمريکا وضع شود.

نگاهي علمي به تغيير ساعت

ضرورت تغيير ساعت با توجه به کاهش مصرف برق

ايجاد تعادل بين توليد و مصرف حامل‌هاي انرژي يکي از مشکلات دنياي امروز بوده و اين مشکل در کشورهاي در حال توسعه‌اي چون ايران به دليل مصرف بالا از اهميت بيشتري برخوردار است. در اين ميان انرژي الکتريکي يکي از مهم‌ترين حامل‌هاي انرژي است که مصرف بالاي آن به‌دليل عدم‌سهولت در واردات، براي اقتصاد کشور چالش آفرين بوده و نتيجه‌اي جز خاموشي و افت ولتاژ را در پي نخواهد داشت.

فرآيند توليد انرژي الکتريکي، فرآيند پيچيده و سرمايه‌بری بوده که نهاده توليد آن را حامل‌هاي انرژي تجديد ‌ناپذيري مانند گاز تشکيل مي‌دهد. بنابراين افزايش توليد برق هم به دليل محدوديت‌های سرمايه‌ای و هم به دليل محدوديت‌ تجديد‌ناپذيری نهاده‌ها با مشکلات زيادي همراه مي‌باشد، بنابراين بهترين راه برقراري تعادل بين توليد و مصرف برق، تعديل مصرف بوده و در اين ميان يکي از روش‌هاي کنترل مصرف برق استفاده از سيستم تغيير ساعت مي‌باشد.(مركز پژوهشهاي مجلس،1387)

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.