یك پايگاه خبری چين با اشاره به اینكه حجم مبادلات ایران و چین در سال 2011 از 40 میلیارد دلار فراتر رفته، نوشت: پكن نمی تواند از تحریم های یك جانبه آمریكا علیه ايران پیروی كند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از چاینا ارگ، این پایگاه اینترنتی با اشاره به اینكه تنش ها میان آمریكا و چین در خصوص تحریم ایران بالا گرفته در حمایت از سیاست پكن برای استمرار همكاری تجاری و نفتی با ایران آورده است: دلیلی وجود ندارد كه چین از تحریم های آمریكا حمایت كند.

چاینا ارگ با اشاره به اینكه آمریكا نمی تواند خود را نماینده جامعه بین المللی معرفی كند، نوشت: چین به عنوان یك كشور مستقل و دارای حق حاكمیت نمی تواند كوركورانه از دستورهای آمریكا پیروی كند.

چاینا ارگ تاكید كرد: تشدید تحریم ها علیه ایران نه تنها تنش ها در خلیج فارس را افزایش می دهد، بلكه اقتصاد جهان را متلاشی و تهدیدی برای كشورهای دیگر و تشدید بحران بدهی و مالی برای اقتصادهای نوظهور جهان است.

این پايگاه اینترنتی تمامی روابط تجاری چین با ایران را عادی و بر اساس قوانین و مقرارت بین المللی دانسته ،تصریح كرد: سیاست خارجی چین بر اساس صلح و توسعه استوار است. پكن خود را حافظ صلح می داند و برای آن تلاش می كند.

چاینا ارگ در ادامه می نویسد: از میان 116 تحریم اقتصادی تحمیل شده بر جهان بین سال های 1941 تا 1990 میلادی 77 مورد از سوی آمریكا بوده و 80 تحریم نیز تا پایان سال 2007 میلادی به اجرا گذاشته شده است.

این گزارش تصریح كرد، آمریكا به تنهایی بیش از 60 درصد از این تحریم ها را اعمال كرده و نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیرات منفی آن قرار داده است.

ایران یك منبع بزرگ صادر كننده نفت به چین است و بازاری برای صادرات تجهیزات و سرمایه و كالا برای چین محسوب می شود و تحریم ها اوضاع را برای چین سخت تر می كند.

چاینا ارگ تاكید كرد: بر خلاف آنچه آمریكا می گوید تحریم های اقتصادی هرگز نتیجه مطلوبی نداشته است. بلكه بر عكس این تحریم ها انسان های روی زمین را به رنج انداخته و برای بشریت مصیبت بار بوده است.

این گزارش به تحریم های آمریكا علیه عراق پس از جنگ سرد اشاره كرده و آورده است : آن تحریم ها چیزی جز رنج و بدبختی برای مردم عراق نداشت .

چاینا ارگ در پایان تحلیل خود آورده است: ارزش مبادلات اقتصادی چین و ایران در سال 2010 میلادی 29 میلیارد و 600 میلیون دلار و در یازده ماه سال 2011 میلادی 41 میلیارد دلار برآورد شده كه نزدیك به 60 درصد بیشتر شده است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار