سنگ‌های آسباد شهرستان نهبندان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سیروسی مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: یکی از مهمترین اجزای هر آسیا سنگ آن است هر آس دارای ۲ سنگ یکی در بالا و یکی در پایین است که معمولا سنگ بالا به صورت صاف و سنگ پایین به صورت مقعر تراشیده می‌شدند.

او افزود: ضخامت آن از مرکز به سمت لبه بیشتر و درنتیجه دو سنگ به هم نزدیکتر می‌شود که این امر باعث آرد شدن گندم می‌شد و قطر این سنگ‌ها معمولا ۲ متر و ضخامت آن‌ها ۲۰ سانتیمتر است.

سیروسی تصریح کرد: جنس این سنگ‌ها آندزیت و بازالت است و تماما توسط سنگ تراشان ماهر با ابزار‌های بسیار ساده مانند چکش تراشیده می‌شده اند.

مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: از مهمترین شاخصه این سنگ‌ها می‌توان به تزئینات روی سنگ بالایی اشاره کرد که نقوش زیگزاگی نقش شبیه به خورشید بر‌جسته است، که در هنگام چرخیدن سنگ سبب می‌شود که پایه‌های ناودان (اسبک) در برخورد با این بر‌جستگی‌ها مرتعش شده و سبب لرزش ناودان و ریختن گندم به داخل گلویه سنگ شود.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: این سنگ‌ها دارای تاریخ نیز هستند که بر روی یکی از این سنگ‌ها تاریخ ۱۳۴۰ قمری حک شده و محیط سنگ‌ها ۱۵۶ و ۱۷۷ سانتیمتر است.

آسباد‌ها از جمله مهمترین بنا‌هایی است که بیانگر نبوغ گذشتگان ما در تعامل با محیط پیرامون خود و همچنین بیانگر بهترین استفاده از نیرو‌های طبیعت پیرامونشان است.

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.