مدیر کل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه ایران، کشور سیل خیز به شمار می‌رود، گفت: ۲۸ درصد از مناطق کشور در معرض خطر سیل قرار دارد.

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اجرای فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۱۲۵ میلیون هکتار اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه کشور، سالیانه به طور متوسط ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری باید اتفاق بیفتد که با منابعی که در اختیار قرار گرفت، در سطح یک میلیون هکتار برنامه محقق شده است.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه در سطح ۳ تا ۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری باید اجرا شود و متناسب با آن باید اعتبارات سالیانه تعیین شود‌.

حسین پور با بیان اینکه ایران کشور سیل خیز به شمار می رود، گفت: در اغلب مناطق کشور احتمال وقوع سیل وجود دارد به طوریکه ۲۸ درصد از کل کشور در معرض خطر سیل قرار دارد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها ادامه داد: در سطح ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در راستای بهره گیری از بارش ها، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش باید صورت گیرد.

حسین پور سیل، فرونشست زمین و خشکسالی و فرسایش خاک را سه مخاطره جدی کشور دانست و گفت: طی سنوات اخیر نوع بهره برداری و تغییر اقلیم، موضوع سیل و فرونشست زمین در کشور را تشدید می کند.

وی افزود: با توجه به تشدید موضوع سیل و فرونشست زمین در کشور، نگرانی و دغدغه کارشناسان و مسئولان در این موضوع باید بیشتر شود و از منظر علمی باید از مخاطرات پیشگیری کرد و در راستای جلوگیری از تشدید مخاطرات و کاهش تبعات برنامه ریزی کرد.

حسین پور با بیان اینکه مخاطرات طبیعی را در قالب مدیریت ریسک باید به حداقل رساند، گفت: کاهش خطر پذیری و افزایش تاب آوری اکوسیستم های طبیعی در بحث مدیریت سیل مطرح است، از این رو مدیریت سیل در حوزه های آبخیز بالادست از طریق اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری باید در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با اولویت مناطق سیل خیز بویژه حوزه های سیل آبخیز مشرف به کانون های جمعیتی و روستایی، برنامه های عملیاتی را اجرا می‌کنیم.

به گفته وی، با توجه به افزایش شدت بارش ناشی از تغییر اقلیم به منظور پیشگیری از خسارت و بهره گیری از ظرفیت سیلاب برای رفع مشکلات کم آبی باید به سمت اجرای فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری رفت و با توسعه زیرساخت های آبخیزداری و آبخوانداری باید خسارت سیل را به حداقل رساند.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها در پایان اجرای فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری را یکی از راهکارهای جلوگیری از فرونشست زمین اعلام کرد و گفت: در بحث آبخوان های زیرزمینی از ظرفیت بارش در تغذیه نفوذ به آبخوان های بایر استفاده کرد و با توجه به اهمیت موضوع و توسعه طرح های آبخوانداری در بودجه با نقطه قوت بیشتری باید دنبال شود چرا که ارزیابی ها نشان می دهد هر هکتار عملیات آبخوانداری بیش از هزار متر مکعب آب را به درون زمین نفوذ می دهد‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار