مهدوی با ابراز تاسف نسبت به اینکه در برخی از جایگاه‌ها انسان‌محوری بر خدامحوری اولویت داده می‌شود، گفت: این انقلاب برای خدامحوری آمد و مردم هم به خاطر خدامحوری آن را پذیرفتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سلیمان مهدوی در نخستین جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر بازار با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی بسیاری از فرایض و واجبات و عبادات دینی در جامعه ما اقامه می‌شود، افزود: امروز مشاهده می‌کنیم که چقدر اعتکاف و نماز جمعه و نماز جماعت در جامعه ما اقامه می‌شود و اگر به شمار این تغییرات فرهنگی بعد از انقلاب دقت کنیم بسیار زیاد است و این جای شکر دارد.

او، مادران شهدا را ام‌البنین‌های زمان دانست که چندین فرزند شهید دادند، گفت: اگر از این سرمایه و نعمت نگهداری نکنیم کسی برای ما نگه نمی‌دارد. حفظ دین ما به عهده خودمان است انقلابی که حاکمیت دین بر مردم باشد. چیز‌هایی باید در این مملکت حاکم می‌شد که ما را به سمت خدا محوری سوق دهد.

مهدوی اظهار کرد: اکنون متأسفانه کسانی در بعضی از جایگاه‌ها بر سر کار هستند که تریبون هم دارند که انسان‌محور هستند و رضایت اطرافیانشان از رضایت خدا برایشان مهم‌تر است شاید در بازار هم همین باشد و رضایت سایر کسبه و مسئول بازار برایشان اولویت بیشتری از رضایت خدا داشته باشد این جابه‌جایی و اصلاح اولویت‌ها را باید در گام دوم انقلاب انجام دهیم، چون رضایت خدا در اولویت بود ما ۲۰۰ هزار شهید دادیم برای رضایت خدا بود نه برای رضایت انسان‌ها.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس ادامه داد: این انقلاب برای خدامحوری آمد و برای خدا محوری هم مردم آن را پذیرفتند و برای خدا محوری مردم شهید دادند و در قبال مشکلاتی که وجود دارد، صبر می‌کنند و خدا هم پاداش صبر را می‌دهد.

او از اهالی بازار خواست تا در راستای خدامحوری سه نکته را رعایت کنند و ادامه داد: در بازار باید انصاف حاکم باشد و در هر زمانی انسان باید نسبت به بدی‌ها اظهار وجود داشته باشد و باید نسبت به ظلم و بدی اظهار وجود کرد. نکته دیگر در دشت اول است. دشت اول در بازار خیلی مهم است، مغازه‌هایی در بازار بودند که فرضاً دشت اول را کرده بودند، اگر دوبار مشتری می‌آمد می‌گفتند برو مغازه بغلی؛ ایثار و از خود گذشتگی اینجا معنی پیدا می‌کند امر به معروف و نهی از منکر در بازار امثال این موارد است و قرار نیست یقه کسی را بگیریم و معروف و منکر‌ها را باید این‌گونه نشان دهیم و قرار نیست از کسی مؤاخذه کنیم که چرا این کار را کردی؟ اگر این کار را بکنیم پرونده‌های نیروی انتظامی هم کم می‌شود.

مهدوی با تأکید بر اینکه باید در بازار انصاف داشته باشیم و برای آن عهد ببندیم، گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند برترین فضایل انصاف است. برترین خصلت‌ها، بزرگترین ثواب است و انصاف زیور زمام‌داری است و انصاف محبت و دوستی را دوام می‌دهد. وقتی محبت و دوستی زیاد شود مشتری هم بیشتر می‌شود لذا انصاف مایه آسایش است. تاج مرد عزت نفس و زیور مرد انصاف مرد است.

او در ادامه یکی از معروفاتی که باید به بازار اضافه شود، شورای امر به معروف دانست و گفت: ما به‌هیچ عنوان اهل یقه‌گیری و مچ گیری نیستیم و کسی نباید از شورای امر به معروف و نهی از منکر بترسد. امر به معروف و نهی از منکر به ظاهر جامعه است و ظاهراً اگر چیزی دیدید برای برطرف کردن آن کوشا باشد.

مهدوی، نکته مهم دیگر را داشتن شفافیت در کسب و کار دانست و گفت: برای کسب کار باید شفاف باشیم و چیزی را نه بزرگ‌تر جلوه دهیم نه کوچک‌تر. صداقت از همه مهم‌تر است و باید این موارد را در بازار گسترش دهیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس، خیر دنیا و آخرت را در ۴ نکته راستگویی، ادای امانت، اخلاق، حلال‌خوری برشمرد و گفت: هر چهار مورد باید در بازار باشد. در هر جامعه و مجموعه‌ای اتفاقات اشتباه می‌افتد، اما شما باید آب باشید برای پاک کردن بدی‌ها و شورای امر به معروف باید آب کر باشد یعنی حجم مناسب است و تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و پاک‌کننده هم هست و به عبارت دیگر شورای امر به معروف خود آب کر باشد بدی‌ها را در خودش حل کند تا اصلاح به وجود بیاید.

او  با تأکید بر اینکه اگر مؤمنین همت کنند و بر اساس چیزی که پیش‌بینی شده است باید ۴۰ هزار شورای امر به معروف در استان فارس راه‌اندازی شود، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی باید تلاش کند تا شورای امر به معروف ۷ هزار هیئت مذهبی را راه‌اندازی کند.

مهدوی، راه‌اندازی شورای امر به معروف را ضرورتی برای ایجاد گفتمان و حرکت در این عرصه دانست و گفت: ما در این شورا‌ها اصلاً قسمت یدی نداریم و این مسئله به عهده ضابط نظام است و در موارد مختلف وقتی که مسئله به آخر رسید ضابط نظام وارد می‌شود، اما قبل از ضابط نظام سه مرحله تذکر قلبی، زبانی و قلبی عملی وجود دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس بیان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر کسی دیدید دغدغه دین دارد و در روش بد برخورد می‌کند شما موظفید از او حمایت کنید، چون آن آمر می‌خواهد تقوا را رعایت کند و قانون را با دروغ و کلک دور نمی‌زند، اما در طرف مقابل این طور نیست و با فریبکاری کار را پیش می‌برند. همچنین معظم‌له در جای دیگر می‌فرمایند آنجا که سجاده را از زیر پای طرف کشیده‌اند هم باید ساکت ماند؟

مهدوی با بیان اینکه اولویت ما امر به معروف مسئولان است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مسئولان مهربانانه، اما قاطع و نسبت به مردم مهربانانه است و باید این حس القا شود که وقتی به کسی امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دهیم در حقیقت به او محبت می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.