رییس دفترنمایندگی وزارت امورخارجه در استان سیستان و بلوچستان گفت: این دفتر با همکاری نهادهای استانی و ملی ارتباطات رسمی میان مقامات مرزی در سیستان وبلوچستان را هماهنگی، تسهیل و تسریع می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، سیدرحیم توسلی‌راد رییس دفترنمایندگی وزارت امورخارجه در استان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: مرزها بهترین فرصت برای توسعه اقتصادی، افزایش تجارت خارجی و مراودات مرزی استان‌ها به ویژه استان سیستان و بلوچستان هستند که در این میان نقش اقدامات دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در جهت تسهیل روند ارتباطات دوجانبه به کمک وزارت امور خارجه در تهران و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بسیار راه‌گشا و تعین‌کننده است.

او افزود: با توجه به هم مرز بودن سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان، افغانستان و حاشیه دریای عمان در حوزه‌‍‌ مرزهای سرزمینی از دی ۹۸ تا آذر ۱۳۹۹ در مجموع ۲ نشست گمرگی در میرجاوه، یک نشست گمرکی در زاهدان، پنج نشست بازرگانی و گمرکی در مرز میلک، یک نشست درباره همکاری‌های بازارچه‌ای در بندر گوادر و ۲ نشست در کویته پاکستان شامل ۲ کمیسیون مشترک سالانه، سه نشست ملی در ریمدان همزمان با افتتاح این مرز رسمی، چهار نشست و بازدید مشترک برای جانمایی بازارچه محلی در کوهک و پیشین برگزار شده است.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در سیستان و بلوچستان مرکز زاهدان ادامه داد: افتتاح مرز رسمی پیشین و امضای تفاهم‌نامه توسعه بازارچه‌های محلی در اوایل سال ۱۴۰۰ از جمله برنامه های پیش رو است که در مجموع این اقدامات و نشست‌ها نقش راهبردی در افزایش مبادلات مرزی به همراه دارد.

او افزود: یکی از چالش‌های عمده در مرزها تردد اتباع به صورت مجاز و غیرمجاز است که در این زمینه در دوره اوج شیوع کرونا در سال ۹۸ که اتباع دو کشور افغانستان و پاکستان در مرزهای ورودی کشورشان با موانع جدی و مشکلاتی مواجه بودند این نمایندگی باهماهنگی نهادهای استانی، کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های افغانستان و پاکستان، وزارت امور خارجه در تهران و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و پاکستان هماهنگی‌های لازم برای ورود امن بیش از ۶۰ هزار نفر از اتباع این کشورها را به انجام رسانده است.

توسلی راد تصریح کرد: علاوه بر این برای اتباع غیرمجاز افغانستانی و پاکستانی در سال ۹۹ مشکلاتی در زمینه اخراج مرزی (دیپورت) اتباع غیرمجاز به وجود آمده بود به طوری که ۲ دولت پاکستان و افغانستان امکان پذیرش اتباع خود را به دلایل مختلف نداشتند که با هماهنگی عوامل فوق الذکر این مشکلات نیز برطرف شد و فرایند کنونی اخراج اتباع غیرمجاز به روال عادی ادامه دارد.

او  گفت: یکی دیگر از خدمات رسمی نمایندگی وزارت امور خارجه در زاهدان کمک به انجام وظایف رسمی نمایندگی‌های خارجی مستقر در زاهدان است با توجه به فعالیت سه نمایندگی کنسولی خارجی در زاهدان و ضرورت تعامل میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی در استان سیستان وبلوچستان، این نمایندگی مسوولیت مهم و تاثیرگذاری را در راستای روان سازی و هماهنگی‌های کاری بر عهده دارد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در سیستان و بلوچستان مرکز زاهدان خاطرنشان کرد: علاوه بر تردد در زمینه اقامت و اسکان هزاران نفر از اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان و نیز شهروندان بومی استان در تمامی کشورهای جهان این دفتر به عنوان یک دفتر کنسولی نقش سازنده‌ای را در کوتاه کردن راه دسترسی میان طرفین در این امور بر عهده دارد.

او  تصریح کرد: بخش تایید اسناد نمایندگی وزارت امورخارجه کلیه اسناد صادره که نزد مقامات ایرانی و خارجی قابلیت ارائه و بهره‌برداری را دارد گواهی صحت صدور این اسناد را برابر شیوه نامه‌های رسمی بین‌المللی به انجام می رساند.

توسلی‌راد ادامه داد: این نمایندگی در زمینه رسیدگی به امور زندانیان ایرانی و خارجی و کمک به آزادی دریانوردان ایرانی و خارجی مرتبط با حوزه‌های سرزمینی دریای عمان و غیره در کنار دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در چابهار نقش مکمل را ایفا می کند.

او فزود: وزارت امور خارجه با توجه به گستردگی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در دنیا و نیازمندی به مبادلات فنی و بازرگانی در صورت علاقه‌مندی و تمایل به همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی استان نقش دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه به عنوان پل ارتباطی حائز اهمیت بوده و اجازه ورود دارد تا ارتباط سرزمینی را تسهیل کند.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در زمینه اشتغال به تحصیل دانشجویان خارجی در استان و ایجاد ارتباط میان دانشگاه‌های همطراز خارجی با دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، نقش وزارت امور خارجه در استان بسیار راهبردی است، البته برای دانشجویان بومی که در دانشگاه‌های خارجی پذیرش شده و تحصیل می‌ کنند این دفتر در امور آموزشی و تردد آنان به کشور می‌تواند تسهیلات و خدماتی را ارائه دهد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار