به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه در مراسم گردهمایی اساتید مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام قم با بیان اینکه در واپسین ساعات ماه رجب هستیم؛ ماهی که همراه با سرمایه بزرگی برای رجبیون و فائزون بود،گفت: خداوند برای افرادی که از این ماه بهره نبرده اند فرصتهای دیگری قرار داده است؛ ما و شما به عنوان حاملان امانت الهی باید بیش از دیگران از این فرصتها بهرهمند گردیم تا دیگران را به سمت این فرصتها فراخوانیم.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان اینکه رجب، شعبان و رمضان ملکوتی و حقیقت اینها برای افراد خاصی است، برخلاف نوع تقویمی این فرصتها که برای همه افراد بشر وجود دارد، افزود: راه ملکوتی این فرصتها در کتب ادعیه و مفاتیح آمده است؛ در ماه مبارک شعبان صلوات شعبانیه، مناجات شعبانیه و دیگر ادعیه مرتبط با این ماه همگی کلیدهای ورود به عالم ملکوتی این ماه مبارک هستند.
آیتالله اعرافی گفت: شاخص اینکه ما وارد این ملکوت شده ایم یا نه دست خود ما بوده و رازی میان ما و خدای ماست؛ اگر دیدیم شبی در حس و حال خاصی هستیم یا احساس قرب به خدا برای ما هویدا شد آنگاه باید بدانیم که وارد این قلمرو شدهایم.
او افزود: حوزه یک نهاد اجتماعی، فکری و دینی است که قرنها بر آن گذشته، اما مانند یک درخت تنومند به حیات خود ادامه داده است.
عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: هر تغییر و تحولی که در حوزه بخواهد اتفاق بیفتد هم میتواند لازم باشد و هم به وقوع پیوستن آن سختیهای خاص خود را به دنبال دارد.
او گفت: شناخت از پیشینه حوزه را استاد باید با خود داشته باشد و در ضمن نگاه انتقادی را هم باید حفظ کند تا در تحولات مفید حوزه نقش ایفا کند.
مدیر حوزههای علمیه بیان داشت: تربیت نیروهای توانمند و دارای هویت اصیل حوزوی نیازمند داشتن نگاه تاریخی به فرآیند و پیشینه حوزههای علمیه است. نگاه تاریخی مورد نیاز اساتید حوزه هم شامل نگاه خرد به سرگذشت بزرگان و شخصیتهای حوزه و هم نگاه کلان به سیر تطورات حوزه میباشد.
آیت الله اعرافی بیان کرد: پیوستگی تاریخی و زنجیره بودن تطورات حوزه یکی از شاخصهایی است که باید در این نگاه تاریخی مورد توجه واقع شود. تنوع حوزهها و تفاوت گرایشها در ادوار مختلف حوزهها نیز باید مورد واکاوی و دقت قرار گیرند.
استاد درس خارج حوزه عنوان داشت: با همه این تفاوتها و اوج و حضیضها و قبض و بسط ها، اما یک نخ تسبیح بوده که همه آنها را به هم متصل کرده و یک مجموعه واحد به نام حوزه علمیه تشیع را شکل میدهد.
او گفت: نوشتن یک موسوعه و دایرة المعارف جامع از پیشینه و سیر تحولات تاریخی حوزه یکی از مهمترین کارهاست که در این زمینه باید انجام گیرد.
عضو شورای عالی حوزه یادآورشد: در مورد خود حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۰۱ تاکنون اثر مکتوب جامعی نداریم؛ هرچند که در حوزه در حال حاضر روی این موضوع کار میشود و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد.
او افزود: حوزههای علمیه در زمانهایی بسط پیدا کرده و در زمانهای دیگری دچار قبض شده است.
مدیر حوزههای علمیه گفت: آمدن موج جدید نوگرایی غربی که مبتنی بر انکار خدا و رد دین بود و از تمدن نوین غرب نشأت گرفت در ایامی بساط حوزههای علمیه را میخواست جمع کند؛ اما در همان ایام بود که حوزه علمیه قم پایه ریزی شد و این خودش نکته قابل توجهی است.
او افزود: حوزههای علمیه همواره از یک بعد اجتماعی و سیاسی برخوردار بوده اند؛ این یک اصل بوده که حوزههای علمیه نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی را در تمام ادوار وظیفه خود دانسته اند.
آیت الله اعرافی یادآورشد: جایگاه رفیع علم و تحقیق و تولید علمی یکی دیگر از افتخارات بزرگ حوزه است.
او گفت: هویت سازی حوزوی زمانی محقق میگردد که شرایطی همچون نگاه تاریخی و آگاهی تاریخی حاصل شود؛ این نگاه باید همراه با بررسی نقاط ضعف و قوت تاریخ حوزههای علمیه باشد تا بتواند به ما در رشد و بازسازی نوین حوزه کمک کند.
استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی فرصتهایی برای حوزه علمیه فراهم شده است که قابل وصف نیستند. ما در پیشبرد و تعالی حوزه محورهایی را شاهد هستیم که یکی از آنها بسط محورهای دانشی حوزه است.
مدیر حوزههای علمیه بیان داشت: قلب حوزه در دهههای اخیر پیشگامی لازم در زمینه رشتههای مختلف مرتبط را نداشته است؛ مراکز و مؤسسات حوزوی گامهای خوبی در این زمینه برداشته اند، اما خود حوزه جا دارد بیش از پیش به دنبال ارتقای علوم اسلامی با توجه به نگاه تاریخی و ریشههای علمی خود باشد.
او افزود: نگاه تاریخی مورد نیاز اساتید حوزه هم شامل نگاه خرد به سرگذشت بزرگان و شخصیتهای حوزه و هم نگاه کلان به سیر تطورات حوزه میباشد.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: پیوستگی تاریخی و زنجیره بودن تطورات حوزه یکی از شاخصهایی است که باید در این نگاه تاریخی مورد توجه واقع شود.
او گفت: تنوع حوزهها و تفاوت گرایشها در ادوار مختلف حوزهها نیز باید مورد واکاوی و دقت قرار گیرند.
استاد درس خارج حوزه عنوان داشت: با همه این تفاوتها و اوج و حضیضها و قبض و بسط ها، اما یک نخ تسبیح بوده که همه آنها را به هم متصل کرده و یک مجموعه واحد به نام حوزه علمیه تشیع را شکل میدهد.
او گفت: نوشتن یک موسوعه و دایرة المعارف جامع از پیشینه و سیر تحولات تاریخی حوزه یکی از مهمترین کارهاست که در این زمینه باید انجام گیرد.
عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: در مورد خود حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۰۱ تاکنون اثر مکتوب جامعی نداریم؛ هرچند که در حوزه در حال حاضر روی این موضوع کار میشود و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد.
او افزود: حوزههای علمیه در زمانهایی بسط پیدا کرده و در زمانهای دیگری دچار قبض شده است.
مدیر حوزههای علمیه گفت: آمدن موج جدید نوگرایی غربی که مبتنی بر انکار خدا و رد دین بود و از تمدن نوین غرب نشأت گرفت در ایامی بساط حوزههای علمیه را میخواست جمع کند؛ اما در همان ایام بود که حوزه علمیه قم پایهریزی شد و این خودش نکته قابل توجهی است.
او افزود: حوزههای علمیه همواره از یک بعد اجتماعی و سیاسی برخوردار بودهاند؛ این یک اصل بوده که حوزههای علمیه نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی را در تمام ادوار وظیفه خود دانسته اند.
آیتالله اعرافی عنوان کرد: جایگاه رفیع علم و تحقیق و تولید علمی یکی دیگر از افتخارات بزرگ حوزه است.
مدیر حوزه های علمیه گفت: هویتسازی حوزوی زمانی محقق میشود که شرایطی همچون نگاه تاریخی و آگاهی تاریخی حاصل شود؛ این نگاه باید همراه با بررسی نقاط ضعف و قوت تاریخ حوزههای علمیه باشد تا بتواند به ما در رشد و بازسازی نوین حوزه کمک کند.
انتهای پیام/ح