ساخت پارچه هوشمند برای تغییر آینده فناوری پوشیدنی

محققان فناوری جدید منسوجات الکترونیکی ادعا می‌کنند که نسل بعدی پارچه های هوشمند ضد آب در عرض چند دقیقه با لیزر، چاپ و ساخته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس اعلامیه مطبوعاتی اخیر، دانشمندان دانشگاه RMIT استرالیا روشی مقرون به صرفه و مقیاس پذیر برای ساخت سریع منسوجاتی در آن‌ها دستگاه‌های ذخیره انرژی جاسازی شده‌اند، به وجود آورده‌اند.

پارچه هوشمند خود نیرو آور

ساخت این پارچه تنها ظرف مدت سه دقیقه انجام می‌شود و این روش قادر به تولید یک وصله منسوجات هوشمند ۱۰x۱۰ سانتی متر ضد آب، قابل کشش بوده که به راحتی با فناوری‌های برداشت انرژی یکپارچه شده است. این فناوری ابر خازن‌های گرافن که دستگاه‌های قدرتمند و با دوام ذخیره انرژی هستند را به راحتی با انرژی خورشیدی و سایر منابع انرژی که ترکیب می‌شوند و به صورت مستقیم بر روی پارچه چاپ می‌کند.

محققان برای اثبات این ایده، ابر خازن را با یک سلول خورشیدی متصل کردند، و یک پارچه هوشمند کارآمد، قابل شستشو و خودکار را تحویل دادند. این سازه بر نقایص اصلی فناوری‌های ذخیره سازی انرژی نساجی الکترونیکی غلبه می‌کند.

کاربردهای پارچه الکتریکی

صنعت رو به رشد پارچه های هوشمند کاربردهای متنوعی در دستگاه های پوشیدنی برای بخش های مصرف کننده، بهداشت و دفاع دارد که شامل نظارت بر علائم حیاتی بیماران، ردیابی موقعیت و وضعیت سلامتی سربازان در منطقه جنگی، نظارت بر خستگی خلبانان یا رانندگان می‌شود.

ساخت پارچه هوشمند برای تغییر آینده فناوری پوشیدنی

استفاده از فناوری جدید پارچه الکتریکی

 استاد برجسته RMIT در دانشگاه علم و صنعت شانگ‌های، مین گو، تحقیقات خود روی این فناوری که می‌تواند ذخیره سازی انرژی‌های تجدید پذیر برای پارچه‌های الکترونیکی را در زمان واقعی امکان پذیر کند، به اشتراک گذاشت.

علاوه بر این، با استفاده از چاپ لیزر پیشرفته مبتنی بر ساخت چند کانونی، امکان ساخت سریع‌تر رول به رول را فراهم می‌کند. ابرخازن مبتنی بر گرافن نه تنها بطور کامل قابل شستشو است، بلکه می‌تواند انرژی مورد نیاز برای تأمین لباس هوشمند را نیز ذخیره کند. از همه مهم‌تر، می‌توان آن را در عرض چند دقیقه در مقیاس بزرگ ساخت. امید است محققان بتوانند با حل چالش‌های مربوط به ذخیره انرژی منسوجات الکترونیکی، نسل بعدی فناوری‌های پوشیدنی و لباس‌های هوشمند را تأمین کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار