قربانی گفت: درکتاب «خبرنگاری بحران» بیشتر به موضوع بحران و چگونگی برخورد رسانه و خبرنگار با آن پرداختم.

حسن قربانی، نویسنده کتاب «خبرنگاری بحران» در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره کتابش گفت: کتاب «خبرنگاری بحران» در واقع چهارمین کتابی است که درباره مسائل ارتباطی به خصوص خبرنگاری نوشتم. در این کتاب بیشتر به موضوع بحران و چگونگی برخورد رسانه و خبرنگار با آن پرداختم. این کتاب چهار فصل دارد. فصل اول آن مربوط به ماهیت و چیستی بحران است. در این فصل تلاش شده است که یک شناخت کافی و لازم از بحران و ماهیت آن به مخاطب داده شود. در واقع مخاطب اصلی ما همان خبرنگاران و رسانه‌ها هستند.


بیشتربخوانید



وی افزود: وقتی خبرنگار و رسانه شناخت کافی از بحران و ماهیتش داشته باشد طبیعتا به شکل خاص و سودمند به جریان مقابله با بحران وارد می‌شود. درفصل دوم کتاب به شرح وظایف و عملکرد خبرنگاران می‌پردازیم. به عبارت دیگر در این فصل چگونگی عمل کردن خبرنگار را در مراحل مختلف بحران از جمله قبل از بحران، حین بحران، پس از بحران و بازگشت به پیش از بحران به آن‌ها گفتیم. خبرنگاران فعال در رادیو، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

«خبرنگاری بحران»؛ چگونگی برخورد با بحران را به خبرنگاران آموزش می‌دهد

نویسنده کتاب «خبرنگاری بحران» ادامه داد: بخش بعدی کتاب «خبرنگاری بحران» به اخلاق رسانه‌ای اختصاص یافته است. در واقع به باید‌ها و نباید‌ها و چگونگی عمل کردن در صحنه اشاره می‌کند. به خبرنگاران می‌گوید سر صحنه نباید دچار احساسات و رفتار‌های غیراخلاقی شوند. در فصل چهارم کتاب به بحران‌های گذشته ایران اشاره کردیم و اینکه امروز با چه بحران‌هایی روبه روست. احتمالا در آینده با چه بحران‌هایی روبه رو می‌شویم. این بحران‌ها می‌تواند در بحران‌های طبیعی، بحران‌های سیاسی و اقتصادی خلاصه ‌شود. در نهایت احساس می‌شد نیاز است چنین کتابی برای آشنایی خبرنگاران و بحران‌های ما با بحران و یادگیری چگونگی عمل کردن در این مواقع منتشر شود.

«خبرنگاری بحران»؛ چگونگی برخورد با بحران را به خبرنگاران آموزش می‌دهد

قربانی بیان کرد: معمولا وقتی از بحران سخن می‌گوییم مدیریت بحران و رسانه‌ها آن را به قبل از بحران، حین بحران و پس از بحران تقسیم می‌کنند و ظاهرا بحران را تمام شده می‌دانند در کتاب به مرحله جدیدی به نام بازگشت به قبل از بحران اشاره کردیم و گفتیم رسانه‌ها باید این مسئله را پیگیری کنند؛ بازگشت به پیش از بحران مسئله جدیدی است که به آن در کتاب اشاره کردیم.

«خبرنگاری بحران»؛ چگونگی برخورد با بحران را به خبرنگاران آموزش می‌دهد

نویسنده کتاب «خبرنگاری بحران» اظهار کرد: در بسیاری از بحران‌های جنگی و بحران‌های طبیعی زیادی بودم این‌ها به ما تجربه‌هایی داد که در کتاب به رشته تحریر درآمده است.  خبرنگاران جوان باید از تجربیات ما الهام بگیرند و این تجربیات در کتاب آورده شده است با استفاده از این تجربیات ماست که می‌توانند تجربه و علم را با هم ترکیب کنند و یک دست آورد نویی از بحران‌ها و دیگر رویداد‌ها داشته باشند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.