مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز گفت: کشاورزی سنتی البرز به منابع آبی این استان صدمه جدی زده‌است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، چندی پیش خبر پلمب کردن چاه‌های آب نظرآباد به دلیل برداشت بیش از حد از آبخوان و افزایش خطر فرونشست دشتِ بین نظرآباد و اشتهارد که با دستور قرارگاه قضایی صیانت از حقوق بیت المال درحال انجام است، در باشگاه خبرنگاران جوان مرکز البرز منتشر شد.

در برخورد با چنین موضوعی منبع تامین آب کشاورزان در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد بنابراین ماجرا را با عامل اجرای حکم مسدودسازی چاه‌های آب نظرآباد یعنی شرکت آب منطقه‌ای استان نیز مطرح کردیم.

نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان این که برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز نظرآباد یک و نیم برابر برداشت از چاه‌های مجاز است به خبرنگار ما گفت: نظرآباد دارای ۷۰۹ حلقه چاه مجاز با برداشت سالانه ۵۶میلیون مترمکعب آب و ۱۳۸۸حلقه چاه غیرمجاز با برداشت سالانه ۷۶ میلیون متر مکعب است.

او افزود: مسدودسازی چاه‌های آب غیرمجاز فقط به نظرآباد محدود نمی‌شود و در تمام شهرستان‌های البرز انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی نظرآباد تا حدی زیاد شده است که آب این شهرستان رو به شوری می‌رود.

او افزود: راه برون رفت از این بحران و پیشگیری از فرونشست زمین، روی آوردن به کشت گلخانه‌ای است.

نجفیان گفت: سطح کشت کشاورزی استان ۷۶هزار هکتار است درحالی که با کشت ۲هزار هکتاری به روش گلخانه‌ای هم آب کمتری مصرف می‌شود و هم می‌توان به اندازه شیوه سنتی محصول تولید کرد.

او افزود: درحال حاضر کشور ما نود درصد منابع آبی‌ خود را مصرف می‌کند و استان البرز منابع آبی بیست سال آینده خود را نیز پیش‌خور کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: برای مراعات حال کشاورزان، ۱۵۰حلقه چاه نظرآباد را بازگشایی کردیم تا فصل آبیاری به پایان برسد اما در سال آینده این چاه‌ها باز مسدود خواهد شد.

این پاکبان دارای مدرک کارشناسی ارشد است.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
هر چا ه هم که مسدود میکنید چند روز بعد حفر میشه من که فعال کشاورزیم به فکر مها جرت هستم البرز تقریبا دیگه کارش رو به اتمام یا کسانی هستن که سه یا چهار چاه دارن واقعا منتظریم که تموم بشه