تولید یک میکروشبکه پوشیدنی که از عرق و حرکت انسان انرژی می‌گیرد

محققان موفق به ساخت یک میکرو شبکه پوشیدنی شدند که انرژی خود را از عرق و حرکت بدن انسان دریافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مهندسان نانو در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، یک "میکرو شبکه پوشیدنی" را توسعه داده‌اند که انرژی بدن انسان را برای تأمین انرژی لوازم کوچک الکترونیکی، جمع آوری و ذخیره می‌کند.

این میکرو شبکه پوشیدنی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: سلول‌های سوخت زیستی که از عرق بدن انسان استفاده می‌کند، دستگاه‌های دارای حرکت به نام ژنراتور‌های تریبوالکتریک و ابرخازن‌های ذخیره کننده انرژی، که همه قطعات آن انعطاف پذیر و قابل شستشو هستند و می‌توانند بر روی لباس چاپ شوند.

تامین انرژی میکروشبکه پوشیدنی از منابع محلی

لو یین، دانشجوی دکترای مهندسی نانو دانشکده مهندسی سن دیگو، گفت: ما در حال استفاده از ایده ریز شبکه برای ایجاد سیستم‌های پوشیدنی هستیم که به طور پایدار، مطمئن و مستقل کار می‌کنند. درست مانند یک میکرو شبکه شهری که انواع منابع محلی و تجدیدپذیر انرژی مانند باد و خورشید را با هم ادغام می‌کند، این دستگاه یک میکرو شبکه پوشیدنی است که از منابع محلی، انرژی را از قسمت‌های مختلف بدن مانند عرق و حرکت دریافت و ادغام و ذخیره می‌کند.

میکرو شبکه پوشیدنی از ترکیبی از قطعات الکترونیکی انعطاف پذیر ساخته شده است که توسط تیم نانوبیوالکترونیک سن دیگو ساخته شده است. هر قسمت روی صفحه نمایش روی پیراهن چاپ می‌شود و به روشی قرار می‌گیرد که میزان انرژی جمع شده را بهینه می‌کند.

میکروشبکه پوشیدنی

سلول‌های سوخت زیستی که از عرق انرژی خود را دریافت می‌کنند، در داخل پیراهن و در قفسه سینه قرار دارند. دستگاه‌هایی که انرژی را از حرکت به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، به نام ژنراتور‌های تریبوالکتریک، در خارج پیراهن در بازو‌ها و طرفین بدن در نزدیک کمر قرار گرفته‌اند. آن‌ها هنگام حرکت یا دویدن، انرژی را از حرکت بازو‌ها به سمت تنه می‌فرستند. ابر خازن‌های خارج از پیراهن هم روی سینه، به طور موقت انرژی هر دو دستگاه را ذخیره می‌کنند و سپس آن را تخلیه می‌کنند تا لوازم کوچک الکترونیکی را تأمین کنند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار