کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: معمولا در بسیاری از ناکامی‌ها وزارت خارجه را معرفی می‌کنند که به دلیل برخی از خلاء‌های قانونی موجود در کشور است.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان در یک سال گذشته، اظهار کرد: وزارت امور خارجه همان طور که از نامش پیداست متصدی تمام فعالیت‌ها یا ارتباطات هر کشور با خارج از مرزهایش است، اگرچه در تفسیر این قضیه دو نوع برداشت وجود دارد؛ برخی دستگاه دیپلماسی را ارتباط دهنده یا هماهنگ کننده مسائل داخلی با خارجی می‌دانند، اما برخی دیگر آن را مجری سیاست‌های خارجی می‌دانند، اگرچه این امر برای یک وزراتخانه بسیار وسیع، گسترده و متنوع است.

او افزود: معمولا در بسیاری از ناکامی‌ها وزارت خارجه را معرفی می‌کنند که به دلیل برخی از خلاء‌های قانونی موجود در کشور است، چراکه وزارت خارجه می‌توانند رابط و ارتباط دهنده باشد، ولی هنگامی که وارد مرحله اجرایی می‌شود ممکن است هزینه و تبعات هر نهاد دیگری را پرداخت کنند، لذا در مجموع وزارت خارجه در این برهه فعال عمل کرده است، اما برای هر سیاست و فعالیتی دو جهت دارد که یکی از سوی ماست که کاملا مثبت ارزیابی است و دیگری طرف مقابل است، یعنی ارتباطات اقتصادی و رابطه با کشور‌های دور و نزدیک.

نعیمی ادامه داد: هر اقدامی دو جهت دارد و اگر طرف مقابل توان و صداقت در اجرا نداشته باشد، قطعا آن اقدام و برنامه به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، از این رو برای اینکه عادلانه و عاقلانه ارزیابی کنیم، در مجموع فعالیت دیپلمات‌های ما، همکاری، هم سویی آن‌ها با سیاست‌ها و استراتژی کل نظام بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه برنامه ریزی دستگاه دیپلماسی بر اساس شرایط و امکانات موجود در دنیا واقع بینانه است، گفت: در مقایسه با کشور‌های مشابه، جمهوری اسلامی ایران تقریبا یک سر و گردن در سیاست خارجی بالاتر است که این موضوع به عنصر قوتی که پشت این سیاست است و نوع ارتباطات بین مردم و دولت برمی‌گردد.

او افزود: تجربه ما در سیاست خارجی با تمام چالش‌ها و مشکلات در طول سال‌های گذشته و بر اساس وضعیت جهانی، ارتباط، توطئه و ترفند‌هایی که علیه ما در هرجا به کار گرفته شده است، دست پشتیبان، حامی و کمک دهنده به سیاست‌های کلان کشور بوده است و امروز خوشبختانه یک وزارتخانه مناسب، قابل توجیه با سیاست‌های شجاعانه و منطقی در بُعد نقد و اجرا داریم.

نعیمی ادامه داد: خوشبختانه همچنان که  مسئولان ذی ربط در مقابل دشواری‌هایی خاصی که از جای دیگر به آنها تحمیل می‌شوند، نوعی صبر و درون نگری را پیشه می‌کنند که سختی کار و دشواری تحقق اهداف را برای چنین وزرات خانه‌ای را بیشتر می‌کند، در کل فعالیت خارجی ما یک فعالیت نسبتا موفق ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار