سفیر سابق ایران در سوئد گفت: تعمیق و توسعه روابط با ۱۵ همسایه آبی و خاکی، از اولویت‌های وزارت امور خارجه در سال جدید است.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال گذشته توسط کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

در سال گذشته ایران هم مانند تمام دنیا با ویروسی نا خوانده به نام کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، ایران علاوه بر این با ویروس دیگری که در برخی از موارد بسیار مرگبار‌تر و زیان آور‌تر از کرونا بود هم روبه رو بود، ویروسی به نام تحریم که کار مسئولان کشور را برای مدیریت این وضعیت دشوار سخت‌تر هم می‌کرد. با این وجود به باور کارشناسان دستگاه دیپلماسی ما هم مانند سایر نهاد‌ها در برخی از موارد ضعیف و در برخی دیگر قوی عمل کرده است.

عبدالله نوروزی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوئد و بلغارستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اولویت وزارت امور خارجه در سال جدید، گفت: اولویت وزارت امور خارجه در سال جدید باید بر روی روابط دوجانبه باشد، همچنین در سال آینده باید هر طور که شده حتی با چنگ و دندان توسعه روابط با همسایگان را داشته باشیم. چراکه همسایگان چتر امنیتی ما هستند که در اطراف کشورمان قرار گرفته‌اند که می‌توانند با توجه به نفوذ‌هایی که رژیم صهیونیستی و ارتجاع انجام می‌دهد، تبدیل به تهدید  با قوت ما شوند.

او افزود: اولویت وزارت امور خارجه تعمیق و توسعه روابط به نحو احسن با ۱۵ همسایه مرز‌های آبی و خاکی ماست. وزارت امور خارجه باید با به کارگیری بهترین، قوی‌ترین و با تجربه نیروها در این راه که در قالب سفرا نشان داده می‌شود، نیرو‌های خود را گسیل بدارد و روابط با کشور‌های همسایه را توسعه دهد.

نوروزی ادامه داد: قطعا مشکلات و اشکالاتی در روابط با هر کشوری وجود دارد، اما دیپلماسی می‌گوید از «در بیرونت کردند از پنجره داخل شو». لذا باید با کشور‌های همسایه ارتباط داشه باشیم، البته معیار عزت، حکمت و مصلحت را رعایت کنیم و جایی که مصلحت هست توجه خود را معطوف عزت نکنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار