کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در سال ۹۹ بیشتر تمرکز دستگاه دیپلماسی بر روی مسائل منطقه‌ای بود.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سال ۹۹ با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید، حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال گذشته توسط کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

در سال گذشته ایران هم مانند تمام دنیا با ویروسی نا خوانده به نام کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، ایران علاوه بر این با ویروس دیگری که در برخی از موارد بسیار مرگبار‌تر و زیان آور‌تر از کرونا بود هم روبه رو بود، ویروسی به نام تحریم که کار مسئولان کشور را برای مدیریت این وضعیت دشوار سخت‌تر هم می‌کرد. با این وجود به باور کارشناسان دستگاه دیپلماسی ما هم مانند سایر نهاد‌ها  در برخی از موارد ضعیف و در برخی دیگر قوی عمل کرده است.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان در یک سال گذشته، اظهار کرد: در سال ۹۹  تمرکز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیشتر بر روی مسائل منطقه‌ای بود، چراکه در منطقه با توجه به حضور پررنگ‌تر ایران و محور‌های حوزه سیاست خارجی ایجاب می‌کرد که بیشتر سرمایه گذاری شود و همین اتفاق هم افتاد.

لاسجردی تصریح کرد: ما در سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی بیشتر با کشورهای منطقه در ارتباط بودیم و  یکی از محور‌های مهم فعالیت‌های وزارت امور خارجه حوزه کشور‌های همسایه مانند عراق، سوریه، لبنان و افغانستان و.. بود.

او افزود: نکته دیگر در فعالیت وزارت خارجه به فعالیت‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، در واقع با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری مسائل بین المللی در کشورمان و از طرف دیگر رقابت با قدرت‌های بیرونی مانند موضوع برجام، عضویت‌های ما در سازمان همکاری شانگهای، گروه ۷۷، کشور‌های همکاری اسلامی و دیگر ائتلاف‌ها، در مجموع بخشی فعالیت وزارت خارجه را شامل می‌شود.

لاسجردی با اشاره به پیگیری وزارت خارجه در خصوص توافق نامه برجام، اظهار کرد: دولت آقای روحانی تلاش کرد که از موضوع توافق هسته ای استفاده کند و از آنجایی که این موضوع نیازمند رایزنی، دیپلماسی و بده بستان است، بخشی از اقدامات وزارت خارجه در سال گذشته در این حوزه بوده است، در عین حال برخی از مسائل دیگر مانند دیپلماسی کنسولی و مسائل مربوط به ایرانیان خارج از کشور هم یکی از حواشی بود که وزارت خارجه در آن تلاش کرد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: برخی از مسائل مهم حاشیه دیپلماسی مانند آزادی برخی دانشمندان و تبادل زندانیان از جمله موضوعاتی بود که وزارت امور خاجه در سال ۹۹ تلاش کرد که در آن عرصه هم حقوق مردم ایران را استیفا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار