دومین بهار کرونایی در راه است

دومین بهار کرونایی در حالی فرا می رسد که جهان شاهد شیوع ویروس جهش یافته است و باید مراقبت ها بیشتر از گذشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، ورود ناگهانی ویروس کرونا از اواخر سال گذشته به یکباره مردم را غافلگیر کرد، سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عید را به تعطیلی کشاند و مردم را خانه نشین کرد.

این روزها حال و هوای نزدیک شدن به عید و سال جدید همانند سال گذشته که با شوک کرونا همراه بود با نوع جهش یافته و ماندگارتر ویروس انگلیسی مردم را نگران کرده است.

تعریف این ویروس را همه ما از رسانه ها زیاد شنیده‌ایم همان نوع مرگ باری که به گفته کارشناسان وقتی به خانه و محل کار و هرجایی وارد می‌شود مهمان که چه عرض کنم میزبانی می‌شود نامبارک که دست نوازش مرگ بارش را بر سر همه می کشد.

ردپای ویروس انگلیسی و تشدید نگرانی‌ها

حالا ویروس کرونا انگلیسی که با آمار روز افزونش از خجالت کشورهای مختلف جهان در آمده امسال قصد دارد که سین سلامتی سفرهایمان را به سکوت مرگ بکشاند و این یعنی نه تنها سال ۹۹ عید متفاوتی بود بلکه ۱۴۰۰ عید متفاوت‌تری خواهد بود.

زینب دختر جوان دانشجو گفت: خطر کرونا بسیار جدی است به ویژه اینکه این روزها نوع انگلیسی آن قربانیان زیادی می‌گیرد.

وی از ترسی که کرونا انگلیسی در دلش انداخته حرف زد و افزود: هر چند عید نزدیک است اما باید بین «عید و تفریحات» و «سلامتی‌مان» یکی را انتخاب کنیم.

امید مصلحی که در بازار موبایل فروشی به کسب و کار مشغول است گفت: من همیشه از ماسک استفاده می‌کنم حتی در مغازه‌ام علائمی برای فاصله‌گذاری اجتماعی چسبانده‌ام تا شلوغی مغازه باعث ایجاد بیماری برای مراجعان نشود.

بازار موبایل فروشی

از او در مورد کرونا انگلیسی پرسیدم؛ لبخند تلخی زد و با بیان اینکه نمی‌دانم اگر این ویروس خطرناک در جامعه گسترش پیدا کند چه بلایی بر سرمان می آورد افزود: در چنین شرایطی نه تنها سفر کردن به مصلحت نیست بلکه حتی باید از حضور در مکان های شلوغ پرهیز شود، امیدوارم مسافرت در عید انجام نشود چون همین سفرها موجب چرخش و گسترش ویروس کرونا انگلیسی می شود.

وقتی از مصلحی در مورد احتمال تعطیل شدن مجدد اصناف در پی شیوع کرونا انگلیسی پرسیدم گفت: فکر کردن به آن خیلی اذیتم می‌کند امیدوارم هموطنان عزیز به گونه ای در مقابل این ویروس عمل کنند که باعث سخت شدن شرایط اقتصادی نشود.

نیکی نژاد پرستار بخش بیماران کرونایی در یکی از مراکز درمانی یاسوج که به قول خودش این ویروس او را چندین سال پیرتر کرده است، گفت: مردم باید مراقب باشند با ورود چند بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی به کهگیلویه و بویراحمد زنگ هشدار به صدا درآمده است.

پرستار بخش بیماران کرونایی

به گفته این پرستار دلسوز ازدحام جمعیت و شلوغی بازارها در اسفند بسیار خطرناک است و می‌تواند عامل مهمی برای موج جدیدی از کرونا در ایام نوروز باشد.

جهانشاهی فوق تخصص داخلی نیز می گوید: مطمئنا کرونا در ایام نوروز ترسناک‌تر خواهد شد چون با نزدیک شدن به سال جدید افراد زیادی در بازارها مشغول خرید می‌شوند که قطعا در شیوع کرونا و نوع ویژه انگلیسی آن موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدوارم هموطنان عزیز سفرهای نوروز امسال خود را لغو کنند چون هیچ کجا امن نیست و کرونا انگلیسی به شدت می تواند رواج یابد.

آشنایی با علائم ویروس کرونای انگلیسی

ویروس جهش یافته کرونا، معروف به کرونای انگلیسی، از قدرت سرایت‌پذیری بیشتری برخوردار است یعنی تا حدود ۷۰درصد بیشتر از کرونای قبلی قابلیت انتقال و مبتلا کردن افراد جامعه را دارد.

اینکه آیا علائم ویروس کرونای انگلیسی با کرونای خودمان که یک سال است روزگارمان را سیاه کرده، فرقی هست یا نه که متخصصان می‌گویند در علائم هیچ تفاوتی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با علائم ویروس کرونای انگلیسی می گوید: ویروس کرونا هزار چهره است، به همین دلیل هیچ تفاوتی در علائم ظاهری نوع جهش‌یافته آن وجود ندارد و از علائم سرماخوردگی تا علائمی مثل سردرد، درد بدن، تب و لرز و آبریزش بینی و گلودرد همراه با سرفه را دارد.

مراسم تشییع مدافع سلامت

کرونا دکتر محمد زارع پزشک متخصص داخلی را از مردم کهگیلویه و بویراحمد گرفت.

دکتر زارع از پزشکان خدوم به علت ابتلا به کرونای انگلیسی به شهادت رسید و نام خویش را به عنوان اولین شهید مدافع سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد جاودانه کرد.

اولین شهید مدافع سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد

دکتر محمد زارع ۴۰ ساله، فاقد بیماری زمینه ای و اولین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
این پزشک متخصص داخلی که مدتی با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کرد، روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ماه ۹۹ به شهادت رسید.

دکتر زارع در بیمارستان شهید جلیل یاسوج از ابتدای شیوع ویروس کرونا به مداوای بیماران مشغول بود که متاسفانه امروز از بین ما رفت و ابدی شد.

وضعیت کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۲۵ هزارو ۴۵۵ مورد گزارش شده است.
 
وی تصریح کرد: از  هزار و ۴۳۱ نمونه دریافت شده که حدود ۱۱ درصد موارد مثبت بودند و بیشترین موارد مربوط به گچساران، بویراحمد، بهمئی و بقیه در سایر شهرستان‌های استان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطر نشان کرد: شمار موارد مثبت کرونایی در این هفته افزایش داشته است که از دلایل اصلی آن می‌توان به کاهش رعایت دستورالعمل بهداشتی، برگزاری مراسمات عروسی و دورهمی و ورود مسافران اشاره کرد.

دلتنگی های روزگار کرونایی 

یکی از شهروندان گچسارانی با اشاره به اینکه هر ساله در فصل بهار سور و سات موسیقی و جشنواره ها در طبیعت بهاری بسیار دلچسب و خاطره انگیز بود می گوید: این روزها نه تنها خبری از این برنامه  ها نیست بلکه حتی امکان یک خرید شب عید به صورت خانوادگی هم وجود ندارد.

مریم قربانی با یادآوری اینکه سلامتی از هر چیزی مهمتر است گفت: امسال را هم چون پارسال در خانه های خود می مانیم و امید داریم در دوران پساکرونا تلخ های این روزها جبران شود.

او تاکید می کند:  هر کدام از شهروندان می توانند به نزدیک ترین جاذبه دیدنی محل سکونت خود سفر کرده و با تهیه کلیپ های کوتاه دیگران را مهمان شادی های دنیای مجازی کنند.

  • با تجربیات تلخ یک ساله گذشته تاکنون دیگر لغو سفرها و بازدیدهای نوروزی کار چندان سختی نیست.

لغو سفرهای نوروزی

یکی از شهروندان یاسوجی جان باختن پزشک شاغل در بیمارستان یاسوج در روزهای اخیر را یادآور شد و افزود: بی گدار به آب زدن  نتیجه اش از دست رفتن سرمایه های گرانبهای انسانی خواهد شد.

مرتضی حسن زاده تاکید کرد: با وجودی  که به شدت از خانه نشینی خسته شده ام و دلم می خواهد با دوستانم تعطیلات نوروزی را به سفر بروم اما برای سلامتی خود و هموطنان امسال نیز از سفر صرف نظر می کنم.

زنگ خطر قرمز شدن  وضعیت ویروس کرونا؛ همجواری با استان خوزستان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به همجواری شهرستان های کهگیلویه و گچساران با خوزستان و وضعیت نامطلوب آن استان از لحاظ ویروس کرونا شهروندان از انجام اقدام های پر ریسک چون سفر خودداری کنند.

زنگ خطر قرمز شدن  وضعیت ویروس کرونا

حسین کلانتری افزود: در ورودی های استان به ویژه شهرستان های گچساران ‌و کهگیلویه محدودیت های لازم اجرا  و از ورود خودروها با پلاک استان خوزستان به این مناطق جلوگیری می شود.

وی تاکید کرد: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی ‌و فاصله گذاری اجتماعی در این استان از ۹۰ درصد به حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

هر ۳ رنگ سفید و زرد و قرمز به معنی ناپایداری شرایط آن شهر در مقابله با کرونا است.

دکتر جاودان سیرت فوق تخصص عفونی با اشاره به فرمول محاسباتی وزارت بهداشت گفت: در این فرمول بر اساس میزان جمعیت و تعداد بیمار و جمعیت بیماری که تست کرونایشان مثبت می‌شود، رنگ شهرها اعلام می‌شود. وی با اشاره به اینکه تا امروز در کهگیلویه و بویراحمد وضعیت سبز نداشته‌ایم، تأکید کرد: رنگ‌ها در توجه به بیماری کرونا خیلی اهمیت ندارد و تعیین رنگ برای اعلام وضعیت کرونا در هر شهری به رفتار مردم بستگی دارد. اگر مردم رعایت کنند، مطمئنا به سمت وضعیت سفید و سبز پیش می‌رویم که در آن حالت، جشن پایان کرونا را باید بگیریم.

افزایش تعداد بیماران بستری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روند افزایشی تعداد موارد بستری شده در استان را نگران کننده دانست و اضافه کرد: در صورت ادامه این وضعیت احتمال تغییر رنگ برخی شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد به رنگ قرمز وجود دارد.

پرویز یزدان پناه افزود: برخی شهروندان با عادی انگاری، بی توجهی به دستور العمل‌های بهداشتی و جدی نگرفتن مصوبات ستاد کرونا سلامت خود، دیگران و همچنین نیروهای درمان درگیر این بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را به خطر می‌اندازند.

وی گفت: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دوری از تجمعات ‌باید بیش از پیش مورد توجه شهروندان باشد.

یزدان پناه با اشاره به اینکه بیماریابی مهمترین راهبرد برای کنترل ویروس کرونا در کهگیلویه وبویراحمد است افزود: تعداد تست ها از ۶ هزار و ۵۵ تست در هفته گذشته به هفت هزار و ۷۱۰ مورد رسیده است.

لزوم مراقبت های بیشتر با وجود واکسن کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: هنوز امکان تزریق واکسن کرونا برای همه .جود ندارد و تنها برخی افراد جامعه هدف این واکسن را دریافت می کنند پس رعایت دستورالعمل های بهداشتی ضروری است.

دومین بهار کرونایی در راه است
دکتر یزدانپناه افزود: هم اکنون ۱۷۱ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان بستری بوده که از این تعداد ۵۱ نفر مبتلای قطعی و ۱۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تاکنون۶۵۰ دوز واکسن وارد استان شده و مراحل واکسیناسیون برای گروه های هدف در حال انجام است.

وی تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد را تاکنون ۲۵ هزار ۴۰۵ نفر اعلام کرد و گفت: برای پیشگیری از بیماری کرونا و حفظ سلامتی رعایت دستور المل‌های بهداشتی الزامی است.

  • یزدان پناه ادامه داد: تاکنون ۳۰ هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد به ویروس کرونا آلوده شده اند.

صله رحم هميشه دید و بازدید نیست

کانال فقه و احکام رهبر معظم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی به‌نشانی (leader_ahkam@) در جدیدترین استفتاء به موضوع صلۀ رحم در ایام عید نوروز با توجه به بیماری کرونا پرداخته است. سؤال: آیا برای انجام صلۀ رحم حتماً باید دید و بازدید انجام گیرد؟ جواب: صلۀ رحم منحصر در رفت و آمد و دید و بازدید حضوری نیست، با احوال‌پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن و مانند آن هم محقق می‌شود.

امام جمعه یاسوج هم با اشاره به فرا رسیدن عید نوروز می گوید: مبادا در این روزها همانند گذشته رفتار کرده و به دید و بازدید هم برویم، با تلفن نیز می‌شود عید و سال نو را به همدیگر تبریک گفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزود: صله رحم صرفا به معنای دید و بازدید نیست بلکه هدف از آن رفع نیاز خویشاوندان و گشودن گره از مشکلات آنها است.

مقابله با بحران شیوع بیماری کرونا، نیازمند اراده و همکاری عمومی است.
روزهای سخت همیشگی نیستند و به مانند ابرهای بهاری خواهند گذشت اما خاطرات آن باقی خواهد ماند.

نوروز امسال اگرچه متفاوت از همیشه است اما می تواند به خاطره ای تاریخی از عزم همگانی مردم ایران برای مقابله با بیماری واگیردار تبدیل شود. 

پس عید چکار کنیم؟

 در این یک سالی که از ورود کرونا به کشور می گذرد و هم اینک که ویروس انگلیسی جولان می‌دهد این پرسش که برای برون رفت از شرایط طولانی مدت آن باید چکار کرد؟ همواره پژوهشگران علوم رفتاری و انسانی را به پیدا کردن روش‌های نوین هدایت کرده است.

سپیده پیران پژوهشگر علوم اجتماعی به اتفاقات عید و همراه شدن کرونا انگلیسی اشاره کرد و گفت: با شدت گرفتن کرونا انگلیسی مناسبات ایام عید باید تغییر کند و از روش‌های جایگزین برای این روزها استفاده شود.

پس عید چکار کنیم؟

وی ادامه داد: کتاب خواندن، تماشای انواع فیلم‌ها، دید و بازدیدهای اینترنتی، ورزش و کشف استعدادهای نوین از اقداماتی است که به جای مسافرت و دید و بازدیدها حضوری می‌توان در ایام عید برای جلوگیری از شیوع کرونا انگلیسی انجام داد.

خانم صادقی فعال رسانه‌ای و پژوهشگر علوم ارتباطات نیز گفت: ویروس کرونای انگلیسی این روزها کشورهای زیادی را در جهان درگیر خود کرده و بر مسائل مختلفی تاثیر گذاشته که یکی از مهمترین آن‌ها جنبه‌های مختلف ارتباطات فردی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: بهترین راه‌حل برای رفع  تقابل حفظ سلامت و در عین حال برقرای ارتباط برای رفع نیازها استفاده از شیوه‌های جایگزینی است که در این یک سال به خوبی استفاده شده است.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: بهره‌گیری بیش از پیش از قابلیت‌های فضای مجازی و رسانه‌های اشتراکی برای ایام عید بهترین گزینه برای سالم ماندن همراه با حفظ ارتباطات است.

توسل به ائمه برای رفع بلا...

تضرع و دعای صادق همراه با توبه و توسل همواره توصیه اولیای خدا و بزرگان دینی برای رفع بلا در ابتلائات است.

اینک با در نظر گرفتن ابتلا به بلای شیوع صعودی ویروس منحوس کرونا و بیماری خطرناک ناشی از آن و اعتقاد و ایمان راسخ قلبی به اینکه شفا دست ذات اقدس احدیت جلّ و علاء می‌باشد و فقط خداوند قادر متعال است که می‌تواند ابتلایان به این بلا را نجات دهد باید توسل و تمسک به ائمه و خداوند متعال را فراموش نکرد....

توسل به ائمه برای رفع بلا...

توصیه‌‌های آیت‌الله وحید خراسانی برای رهایی از کرونا

یکی از شاگردان آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به نقش دعا و اذکار برای رهایی از گرفتاری‌ها، به توصیه‌های این مرجع تقلید برای ایمن بودن از کرونا در این ایام اشاره کرد.

آیت‌الله وحید خراسانی در جلسات متعدد، همواره برای گرفتاری و بلا توصیه داشتند و اخیرا نیز با شیوع ویروس کرونا به نکات قابل توجهی اشاره کردند. یکی از توصیه‌های این مرجع تقلید آن است که برای رهایی از نگرانی کرونا هر روز دست روی قلب گذاشته و هفت مرتبه سوره مبارکه «فاتحه» قرائت شود.

مداومت به اذکار برای ایمن بودن از کرونا

توصیه دوم ایشان، قرائت آیةالکرسی است که هر روز ۱۴ مرتبه این آیه شریف خوانده شود؛ به طوری که هفت مرتبه صبح و هفت مرتبه شب تلاوت شود.

توصیه سوم و چهارم در این ایام ذکر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» و «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلا بِالله اَلعَلِیِّ العَظیمِ» است که بهتر است مداوم و زیاد گفته شود.
همچنین روایت داریم که اگر کسی هر روز ۱۰۰ مرتبه «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلا بِالله اَلعَلِیِّ العَظیمِ» بگوید، خداوند از او ۷۰ نوع بلا و زشتی را دور می‌کند و کمترین بلاها هم «غم» است.

پنجمین سفارش آیت‌الله وحید خراسانی «استغفار» است.
به طوری که توصیه کردند بعد از نماز صبح ۱۰۰ مرتبه، بعد از نماز عصر ۷۰ مرتبه و قبل از خواب ۱۰۰ مرتبه «أَسْتَغْفِرُالله رَبِّى وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» گفته شود.

ششمین سفارش سلام به ۱۴ معصوم (ع) است.
ائمه اطهار (ع) واسطه بین عالم و خداوند هستند و وقتی به آن بزرگان سلام می‌دهیم و عرض ارادت می‌کنیم، محبت آن‌ها شامل حال ما می‌شود.

هفتمین و هشتمین سفارش نیز قرائت دعای ۱۵ صحیفه سجادیه و ذکر مصیبت باب‌الحوائج و توسل به ائمه اطهار (ع) و همچنین به قرائت دعای توسل است.
به امید ریشه کنی کرونا؛

آخرین آمار کرونای کشور در روز ۲۱ اسفندماه

آخرین آمار کرونای کشور در روز ۲۱ اسفندماه


انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.