کمالی سروستانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عرضه ۲۲۰ هزار تن مرغ جوابگوی نیاز داخل است/ تامین ۱۰۰ درصد نهاده با نرخ مصوب

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی و استحصال ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ، کمبودی در عرضه نداریم.

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از قیمت بالای مرغ در مغازه‌ها اظهار کرد: با توجه به جوجه ریزی صورت گرفته، عرضه از سوی مرغداران خوب است که با این وجود انتظار نداریم بازار بعد از مرغداری برهم بریزد.

وی افزود: با وجود آنکه قیمت مرغ در بازار خرده فروشی ارتباطی به ما ندارد، نمی‌دانیم چه اتفاقی بعد از خروج مرغ از مرغداری رخ می‌دهد که اختلاف قیمت بسیار چشمگیر است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با توجه به تخلف عرضه مرغ با نرخ بالا در خرده فروشی ها، نظارت‌های بیشتری بر خروج مرغ از مرغداری باید صورت گیرد چرا که مشکلی در تولید و تامین‌ مرغ نداریم.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب تامین می‌شود، بیان کرد: برمبنای جوجه ریزی صورت گرفته در واحدها، نهاده به مرغدار تخصیص داده می‌شود، تنها فاصله صدور حواله تا رسیدن نهاده بدست مرغدار باید کاهش یابد تا مرغدار مجبور به تامین از بازار آزاد نباشد.

وی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، گفت: با توجه به ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی برای ۴۵ روز دوره پرورش ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن گوشت مرغ استحصال می‌شود که این‌میزان‌جوابگوی نیاز داخل در ایام پایانی سال است.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به جوجه ریزی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه کمبودی در توزیع وجود ندارد و گرانی مرغ در بازار به مشکلات توزیع بازمی گردد.

وی با اشاره به اینکه علت عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب توسط برخی مغازه داران‌مشخص نیست، افزود: کارگروه تنظیم بازار تاکنون تصمیمی برای افزایش قیمت مرغ نداشته است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود مشکلات متعدد، مرغداران جوحه ریزی را انجام می دهند، اما تا قیمت اصلاح نشود، بازار به ثبات نمی رسد و متاسفانه این صف ها، مصرف را تحریک می کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت مرغ همچنان چند نرخی است، بیان کرد: با توجه به چندنرخی بودن قیمت مرغ در بازار، اعلام نرخ منطقی تنها راهکار ثبات بازار و برچیده شدن صف هاست.

به گفته  وی، زمانیکه قیمت مصوب غیرواقعی است، مرغ به هر طریقی سر از بازار آزاد در می آورد، درحالیکه با اصلاح قیمت و افزایش تولید نسبت به تقاضا، بازار به تعادل می رسد.

کمالی سروستانی ۲ نرخی بودن قیمت مرغ را علت اصلی التهاب بازار برشمرد و گفت: چند ماهی است که کارگروه تنظیم بازار تقاضا کرده ایم که قیمت عادلانه و متناسب با هزینه های تولید اعلام شود چرا که تفاوت چشمگیر نرخ بازار آزاد با دولتی منجر به انحراف در توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه علت عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب توسط برخی مغازه داران‌مشخص نیست، افزود: کارگروه تنظیم بازار تاکنون تصمیمی برای افزایش قیمت مرغ نداشته است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود مشکلات متعدد، مرغداران جوحه ریزی را انجام می دهند، اما تا قیمت اصلاح نشود، بازار به ثبات نمی رسد و متاسفانه این صف ها، مصرف را تحریک می کند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به چندنرخی بودن قیمت مرغ در بازار، اعلام نرخ منطقی تنها راهکار ثبات بازار و برچیده شدن صف هاست.

کمالی سروستانی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۰ میلیون قطعه برای ایام‌پایانی سال جوجه ریزی شده بود، گفت: سال گذشته قیمت مرغ به علت مواجه شدن با کرونا و شرایط قرنطینه از ۱۵ اسفند کاهش چشمگیری داشت که این روند تا تیرماه در صنعت طیور ادامه داشت به طوریکه قیمت هر کیلو مرغ زنده به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ لاشه در کشتارگاه به ۱۰ هزار تومان رسیده بود که با قیمت تمام شده اختلاف معناداری داشت.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: مرغداران بر مبنای نهاده‌ای که دریافت می‌کنند، موظف به توزیع مرغ با نرخ مصوب هستند که متاسفانه در برخی موارد مرغ با نرخ مصوب بدست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت مرغ ، جوجه ریزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار