سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: عرضه و فروش غیرمجاز برخی گونه‌های جانوری وحشی ممنوع است که با عاملان آن برخورد می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، مهران شنتیائی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: با فرارسیدن روز‌های پایانی سال برخی افراد سودجو در کنار فروش ماهیان زینتی، ماهی قرمز و وسایل تزئینی سفره هفت سین، اقدام به عرضه و فروش غیرمجاز برخی گونه‌های جانوری وحشی از جمله سمندر لرستانی، لاک‌پشت گوش قرمز، مار آبی و برخی گونه‌های گیاهی مهاجم مانند سنبل آبی می‌کنند.

به گفته شنتیائی، مطابق قانون نگهداری، حمل، عرضه، خرید، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها، بدون اخذ مجوز غیرقانونی است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با عاملین به شدت برخورد می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های بعمل آمده، این اداره کل با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری ها، ادارات کل دامپزشکی و اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان، با افزایش گشت و کنترل و نظارت مستمر بر مراکز خرید و فروش ماهیان زینتی و پرنده فروشی‌ها توسط ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست، تلاش می‌کند تخلفات خرید و فروش غیر مجاز گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی را در ایام پایان سال کاهش دهد.

شنتیائی گفت: سمندر لرستانی از گونه‌های منحصر بفرد ایران است که فقط در محدوده کوچکی از استان لرستان و خوزستان زیست می‌کند و جمعیت آن در سال‌های اخیر کاهش یافته و در معرض خطر انقراض قرار دارد.

وی گفت: برخی از گونه ها، نظیر لاک‌پشت گوش قرمز و گیاه سنبل آبی مهاجم است و با ورود به زیستگاه‌های آبی حیات سایر زیست‌مندان را به خطر می‌اندازد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان از مردم خواست ضمن خودداری از خرید این گونه‌های جانوری و گیاهی همچنین رهاسازی این حیوانات و گیاهان در محیط‌های آبی طبیعی، در صورت مشاهده هرگونه خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی، مراتب را به یگان حفاظت اداره کل و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها و واحد‌های تابعه اعلام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار