رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: اجرای قانون تجارت نباید یک شبه و از سطح عرضه آغاز شود، چون به کسبه آسیب می‌زند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد:  با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان، به این نتیجه رسیده ایم که کاسب خرد، قاچاق فروش یا گران فروش نیست بلکه به تولید داخلی کمک می‌کند؛ مثلا، با شیوع بیماری کرونا در بحث رایانه و لوازم الکتریکی چند سالی پیش رفتیم.

او افزود: امروزه نباید در کالای لوازم خانگی، برخورد سلیقه‌ای صورت بگیرد، زیرا یک کالای کلیدی در خانه تمام مردم است. متاسفانه می‌بینیم که قانونی را در سال ۹۲ تصویب می‌کنند و در سال ۹۵ باید اجرایی شود، اما سرانجام در سال ۹۸ به صورت ناگهانی اجرایی می‌شود.

پازوکی ادامه داد: این قانون دارای حلقه‌هایی از تولید یا واردات تا زنجیره توزیع است که در روند اجرا، دیده نمی‌شود. صنف لوازم خانگی، صنف بسیار بزرگی است؛ بنکدار و تولیدکننده‌های خیلی خوبی داریم، اما قبل از اجرا شدن قانون به آن‌ها نگفتیم که چه تسهیلاتی می‌دهیم یا چه چیزی از آن ها می‌خواهیم.

او در ادامه گفت: هیچ کدام از کشور‌های دنیا نمی‌توانند همه کالا‌ها را تولید کنند، اما در روند اجرای این قانون، واکاوی صورت نگرفت و این مسئله زیر ذره بین نرفت که امروز چه کالایی تولید نمی‌شود تا بتوانیم از تجاری که حداقل نیم قرن از عمر خود را در این کار گذاشته اند، استفاده کنیم و کالا‌های موازی را تا زمان رسیدن تولید به حد اشباع در جامعه وارد کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران تصریح کرد: در نبود کالا و گران فروشی همه مغازه دار‌ها را متهم می‌کنند، اما هیچ کس درد دل مغازه دار را نمی‌شنود در حالی که مغازه دار خودش نیز یک مصرف کننده است.

او افزود: طی سه سال، قیمت یخچال ساید بای ساید ایرانی آن قدر افزایش یافته که اگر یک کارمند به مدت ۵ ماه، حقوق ۳ میلیون تومانی اش را پس انداز کند، نمی‌تواند آن را بخرد و این یک معضل است و اگر قرار است که به تولید کمکی کنیم، باید صفر تا صد مواد اولیه تولیدکننده را به او بدهیم و سپس از او بخواهیم که قیمت، تعداد کالای تولید شده و نحوه عرضه آن‌ها را در رصد ما قرار بدهد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: اکنون با یک سوم یا گاهی با یک پنجم از سودی که قانون اجازه داده، خرید و فروش می‌کنیم و دلیل آن، این است که میزان کالا در سطح عرضه یک مقدار کم است.

او ادامه داد: چرا باید اجرای یک قانون از سطح عرضه شروع شود؟ مگر این قانون کلی نیست؟ در کدام نقطه از دنیا، از حلقه انتهایی به حلقه ابتدایی می‌رسند؟ گاهی اوقات قانون تحریف می‌شود، چون کسی که مشغول فروش کالای داخلی است در همین قانون مورد اذیت قرار می‌گیرد.

پازوکی بیان کرد: قانون سامانه جامع تجارت، یک قانون به روز، عالی، درست و تکامل یافته است، اما نباید به صورت یک شبه اجرایی شود. این قانون در سال ۹۸ صنف لوازم خانگی ابلاغ شد در حالی که باید از سال ۹۵ اجرایی می‌شد. بنابراین، قابلیت اجرای یک شبه نداشت.


بیشتر بخوانید


او تاکید کرد: در بحث لوازم خانگی، با تولیدکنندگان و واردکنندگان مواجه بودیم که به خاطر قانون ممنوعیت ورود کالای دارای تولید مشابه، اکنون دیگر وارد کننده‌ای در این زمینه وجود ندارد. تولیدکننده می‌خواهد کالایی را به بازار بفرستد که باید روی آن شناسه درج شود؛ بنابراین مردم می‌دانند که دیگر کالای فیک و قاچاق قابل شناسایی است، اما باید به تولیدکننده فرصت داد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران افزود: متاسفانه به صورت یک شبه تمام ورودی‌های مملکت را به روی کالای لوازم خانگی بستیم و تولید کننده خواستیم که نیاز داخلی را تامین کند در حالی که نمی‌توان به صورت یک شبه قانون را اجرایی کرد.

او در ادامه ضمن بیان این که اداره مالیات، مبلغی را برای صنف لوازم خانگی در نظر گرفته که هیچ کس نمی‌تواند اعتراضی کند، گفت: اگر قرار است سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یک مرجع قانونی از کسبه مالیات بگیرد، باید ابتدا کسبه را ترغیب به فروش کالای ایرانی کند.  در حالی که در شرایط کرونا باید بیشتر به کسبه کمک می‌کرد، تنها دو ماه مهلت دادند، اما هیچ بخشی از آن را نبخشیدند.

پازوکی تاکید کرد: ۳۵ میلیون نفر افراد مرتبط با صنف لوازم خانگی هستند، اما در قبال پرداخت مالیات، خدماتی دریافت نمی‌کنند. 

او در پایان گفت: اگر دولت می‌خواهد هم بازار را حفظ کند و هم مالیات داشته باشد، باید عملکردش شفاف باشد و در برخورد با اصناف نیز شفافیت داشته باشد. امروز به جای فرار مغزها، با فرار تجار مواجه هستیم مثلا سرمایه گذارانی که این روز‌ها به ترکیه رو آورده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار