رئیس مرکز تحقیقات زلزله نگاری گفت: حریم گسل خیز تهران حدود ۵۵ کیلومتر است که در ۲۰ کیلومتر مربع آن ساخت و ساز صورت گرفته است.

علی بیت اللهی  رئیس مرکز تحقیقات زلزله نگاری  مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه به طور متوسط پهنای حریم گسل‌ها متغیر است، گفت: سطح حریم گسل‌ها بسیار متفاوت است به طوری که در برخی از شهر‌ها طول گسل کوتاه است، اما در برخی شهر‌ها مثل تهران طول گسل‌ها بسیار زیاد است.

او با بیان اینکه به طور مثال حریم گسل مساحت تهران حدود ۵۵ کیلومتر است و در ۲۰ کیلومتر مربع آن ساخت و ساز صورت گرفته است، گفت: در این مصوبه قانون کنترلی نداشتیم و همین موضوع باعث ایجاد و ساخت و ساز‌هایی مانند ساخت بیمارستان‌ها در حریم گسل‌ها شده است.

رئیس مرکز تحقیقات زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تاکید کرد: این اقدام یک کار ارزشمند بوده و با اجرای این مصوبه مانع ساخت و ساز‌های بلند مرتبه می‌شویم.


  • بیشتر بخوانید

زلزله بم، نقطه عطف پیشرفت در حوزه ایمنی ساختمان‌ها


بیت اللهی اظهار کرد: امیدواریم بعد از طراحی نقشه‌های حریم گسل‌ها و با توجه به قانونی که ایجاد شده است، ساخت و ساز‌ها در خارج از حریم گسل‌ها الزامی شود و برای ما بسیار اهمیت دارد که ساختمان‌های مهم از جمله بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حریم گسل‌ها ساخته نشوند.

او گفت: اولویت اول برای ما مقاوم سازی، ساختمان‌ بیمارستان‌ها، مدارس و وزارتخانه‌ها و آموزش و پرورش است و طراحی و مهندسی مقاوم سازیساختمان‌های در این حریم گسل‌ها در حال انجام است.

این مقام مسئول گفت: در تقاطع برخی از این‌ها لوله‌های گاز فشار قوی و اصلی وجود دارد و در این نقاط تقاطع این لوله‌ها وجود دارند، بنابراین شرکت گاز هم موظف شده که تمهیدات قطع اتوماتیک گاز را مد نظر قرار دهد.

بیت اللهی در پایان عنوان کرد: در شهر تهران با همکاری شرکت گاز این موضوع طراحی شده و در حال حاضر پس از وقوع زلزله‌ ممکن است، آسیب‌های بسیار جبران ناپذیری ایجاد شود. بنابراین در حال طراحی طرحی هستیم که در زمان وقوع حادثه، گاز قطع شود و این اقدامات در راستای سایر برنامه‌های دیگر همواره در جهت کاهش مخاطرات زلزله باید انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار