مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در این استان وجود دارد که ۳۱۳ گونه از آن‌ها دارویی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  اسفندیار خزایی مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در این استان می‌روید که ۳۱۳ گونه از آن‌ها دارویی است.

او با بیان اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی روییده شده در این منطقه، خواص دارویی دارد که نیازمند تحقیق و پژوهش بیشتر است تاکید کرد: در حفظ و ارتقای پوشش گیاهی استان همدان هر چقدر بکوشیم کم است.

موسیر، ریواس، سماق، کنگر، تره وحشی، شنگ، پای غازی، کرفس کوهی، والک، پیازک، و پنیرک از جمله گیاهان دارویی استان همدان است.

از مهمترین گیاهان دارویی استان همدان می‌توان به آویشن، بابونه، اسپند، رازیانه، پنیرک، گاوزبان، ریواس، کنگر، کلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی و مریم گلی اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به دست اندازی برخی از کشاورزان و صنعتگران به عرصه‌های منابع طبیعی گفت: حفظ پوشش گیاهی و جنگلی، برای  ادامه فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی ضروری  است که نباید از آن غافل باشیم.

خزایی به تغییر و تحول ایجاد شده در اقلیم استان اشاره کرد و گفت: کاهش برف در منطقه کوهستانی همدان و بارش‌های سیل آسا در فروردین نتیجه این تغییرات ناخوشایند است.

او تصریح کرد: پوشش گیاهی مناسب و جنگلی تنها راه مقابله با سیلاب‌هایی است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از سبز شدن گیاهان و جوانه زدن درختان در اسفند ماه ابراز نگرانی کرد و افزود: این تغییرات اب و هوایی برای منطقه کوهستانی همدان هشدار‌هایی است که نباید نادیده گرفته شود.

خزایی تاکید کرد: از نظر زمین شناسی و زمین شناختی دچار مشکلاتی شده ایم که همه ما در مقابل آن مسئول هستیم.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآور شد: کاشت درخت و احیای مناطق جنگلی می‌تواند با تولید اکسیژن به تنظیم زراعت و تحول خاک کمک کند.

خزایی افزود: هر هکتار جنگل سالانه ۲ و نیم تن اکسیژن تولید می‌کند و مردم باید به این مهم توجه کنند و به فرموده رهبری باید منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

او به اهمیت درختکاری در آیات قرآنی و روایات دین اسلام نیز اشاره کرد و گفت: حفظ جنگل‌ها و ارزش نهادن به منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآوری کرد: دولت با چند اداره توان حفاظت ندارد همه باید احساس مسئولیت کنیم و به فرموده رهبری انقلاب اسلامی باید منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
طبیعت و گونه های جانوری و گیاهی و جنگل ها سرمایه های همه مردم هستند و باید برای حفاظت از این سرمایه ها برای نسل های آینده فرهنگ سازی شود ..همه ما مسئولیم