یک متخصص تغذیه درباره مضرات مصرف شیرینی جات و اضافه وزن ناشی از آن توضیحاتی را ارائه کرد.

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از تنقلات پرمصرف در بین مردم انواع شیرینی‌ها هستند. در واقع اشکال شیرینی جات این است که در حجم کم، انرژی بسیار زیادی را وارد بدن می‌کند؛ بنابراین می‌تواند به عنوان یک عامل مهم برای اضافه وزن و چاقی از آن یاد کرد. 

او در ادامه افزود: البته مضرات شیرینی فقط به اضافه وزن خلاصه نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند باعث افزایش چربی‌های نامطلوب خون، فشار خون و همچنین پوسیدگی دندان‌ها شود. مصرف شیرینی به میزان زیاد، می‌تواند بی طاقتی و کم حوصلگی را ایجاد کند. در واقع به دلیل ترشح انسولین، خواب آلودگی در افراد را هم افزایش می‌دهد. از همه مهم تر مصرف بیش از حد شیرینی، اعتیاد به شیرینی را ایجاد می‌کند.

این مشاور تغذیه مطرح کرد: اعتیاد به مصرف شیرینی، همانند اعتیاد به نیکوتین یا دخانیات است که بدن را وابسته می‌کند. به صورتی که بعد از اعتیاد به مصرف شیرینی، کوچک‌ترین کاهش مصرف باعث احساس ضعف و بی حالی می‌شود. یکی از مشکلات دیگر در این زمینه؛ آستانه تحمل در شیرینی است که با مصرف آن افزایش پیدا می‌کند و در دفعات بعد باعث می‌شود شما میزان بیشتری را مصرف کنید.

اولیایی گفت: در افرادی که اعتیاد به مصرف شیرینی پیدا می‌کنند در صورتی که یک روز میل نکنند، کم تحرک، کم انرژی یا حتی افسرده می‌شوند. همچنین شیرینی در ابتلا به دیابت و تشدید کنندگی این بیماری بسیار نقش دارد.

اولیایی در پایان تصریح کرد: توصیه می‌کنیم مصرف شیرینی جات را تا حد تعادل نگه دارید. همچنین از شیرینی‌های کوچک میل کنید. البته جایگزین کردن میوه‌ها به جای شیرینی بهتر است. در افرادی که کاهش وزن دارند، مصرف شیرینی باعث می‌شود اشتهای آن‌ها کامل از بین برود و باعث تشدید لاغری شود؛ بنابراین با توجه به نکات گفته شده نسبت به مصرف شیرینی‌ها دقت کنید.

شیرینی


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار