تاراسی بااشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰۰ هکتار باغ پسته در زنجان وجود دارد، گفت : پارسال ۶۷ تن پسته از باغات استان زنجان برداشت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، تاراسی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: استان زنجان دارای ظرفیت‌های مناسبی در حوزه باغداری است و پسته یکی از این محصولات به شمار می‌رود که سودآوری بالایی دارد.

او ادامه داد: این محصول راهبردی برای دستیابی به جایگاه اقتصادی واقعی خود نیازمند رویکرد‌های نوین در ایجاد باغ‌ها، سامانه‌های آبیاری، روش‌های تحقیقاتی و تغییر دیدگاه در عرضه تولیدات به صورت فرآوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: محصول پسته اقتصادی محسوب می‌شود، اما نسبت به سرمای بهاره و بارندگی آسیب‌پذیر است و گرمای شدید هم جوانه‌های آن را از بین می‌برد که با بهره‌گیری از توان تحقیقاتی در عرصه اجرا، می‌توان خسارات ناشی از مخاطرات جوی راکاهش داد.


تاراسی افزود: طرح توسعه پسته در استان زنجان مطالعه شده است تا توسعه طرح با اطمینان از اقتصادی بودن آن در یک منطقه محقق شود.

او گفت: امکان استفاده از آب‌های بی‌کیفیت یا به عبارتی آب‌های با EC و درجه شوری بالا از مزایای کشت پسته است در حالیکه استفاده از آب‌های با درجه شوری بالا سبب کاهش عملکرد محسوس سایر محصولات می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بابیان اینکه شهرستان ماهنشان بیشترین میزان کشت پسته در این استان را دارد، گفت: در شهرستان‌های خدابنده و زنجان نیز  تعداد محدودی باغ پسته وجود دارد، اما میزان برداشت محصول تولیدی پایین است.

تاراسی بااشاره به اینکه ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زنجان به کشت پسته اختصاص دارد، افزود: پارسال ۶۷ تن پسته از باغات استان زنجان برداشت شد.


او ادامه داد: در شرایطی که خشکسالی در کشور ریشه دوانده و زمین‌های کشاورزی دیگر آبی به خود نمی‌بینند تا روز‌های پررونق گذشته را زنده کنند، روی آوردن به کشت گونه‌هایی با نیاز آبی پائین می‌تواند راهکاری برای نجات کشاورزی باشند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.