تکاپوی بازار شب عید لرستان و زنگ خطر کرونای انگلیسی

زنگ خطر شیوع کرونای انگلیسی به صدا درآمده، اما هیاهوی بازار شب عید و بی توجهی مردم لرستان به این زنگ خطر، روند ابتلا را افزایشی کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان،روز‌ها از نواختن زنگ خطر شیوع کرونای انگلیسی در لرستان گذشته است، اما رفت و آمد‌های بدون محدودیت بازار شب عید و هیاهوی شهر‌های لرستان سعی در بی توجهی به این زنگ خطر و روانه شدن به سوی پیک چهارم کرونا در استان دارد.

در حالی‌که در چند ماه گذشته سیر ابتلا به کرونا در لرستان رو به کاهش می‌رفت، اما متاسفانه شلوغی بازار شب عید از طرفی و همسایگی با استان خوزستان از طرفی دیگر باعث صعودی شدن سیر ابتلا در استان شده است و در این میان احتمال شیوع کرونای انگلیسی در استان بیش از پیش شده است.

در چنین شرایطی که هر لحظه بیم ابتلا و شیوع کرونای انگلیسی در لرستان روبه افزایش است کم نیستند افرادی که سعی در بی اهمیت برشمردن زنگ خطر کرونا دارند و بی توجه به این خطر جدی در حال رفت و آمد در معابر هستند و جان خود و دیگر افراد جامعه را در معرض تهدید قرارداده اند.

همچنان رعایت شیوه نامه‌های اجتماعی، فاصله گذاری اجتماعی و دوری از تجمعات مورد تاکید متخصصان امر است و ازدحام خیابان و فروشگاه‌ها در اخرین ماه سال ناقض شیوه نامه‌‌های بهداشتی شده است و افراد بدون کمترین توجه در تدارک و خرید شب عید در مغازه‌های و فروشگاه‌ها در حال رفت و آمد هستند.

این رفت و آمد‌های هرروزه و بدون برنامه ریزی مرکز شهر خرم آباد را تبدیل به منبعی برای انتشار ویروس کرونا کرده است و از طرفی بیم شیوع ویروس کرونای انگلیسی در مراکز خرید مستعد ایجاد بحرانی بزرگ و داغدار شدن خانواده‌های زیادی را محتمل کرده است.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری لرستان می‌گوید: باتوجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا در استان‌های همجوار خوزستان و مرکزی، رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا در لرستان ضروری است.

"علی پورسیف" افزود: ویروس جهش یافته جدید موسوم به کرونای انگلیسی در برخی از استان‌های کشور به ویژه استان همجوار خوزستان به طور روز افزونی در حال شیوع و گسترش می‌باشد و به طوریکه که ظرف چند روز، وضعیت این استان از آبی و زرد به رنگ قرمز و حالت هشدار تغییر یافته است.

او گفت: باتوجه به قدرت سرایت و میزان کشندگی بالای ویروس جدید و از طرفی امکان بسیار زیاد انتقال بیماری از سمت استان خوزستان، لازم است هم استانی‌های گرامی جهت جلوگیری از ابتلای خود و اطرافیان به این ویروس نکات بهداشتی را رعایت کنند.

پورسیف افزود: با توجه به نزدیکی به ایام پایان سال مردم تا حد ممکن از حضور و تردد در معابر و مکان‌های عمومی و همچنین شرکت در اجتماعات شادی و عزا و دورهمی‌ها جداً خودداری کنند همچنین جهت حفظ سلامت خود و دیگران حتی الامکان همزمان از ۲ ماسک استفاده نمایید.

او ادامه داد: از آنجایی که ویروس جدید بیشتر نوجوانان و جوانان را درگیر می‌کند لازم است این موضوع جهت جلوگیری از ابتلای فرزندان مورد توجه ویژه قرار گیرد و تا از سفر‌های غیر ضروری اجتناب گردد.

احتمال ورود کرونای انگلیسی به لرستان زیاد است

استاندار لرستان گفت: احتمال ورود ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در این استان با توجه به همجواری با خوزستان زیاد است بنابراین مردم باید همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند.

سید موسی خادمی اظهار کرد: روند بیماری کووید ۱۹ در لرستان تا حد زیادی کنترل شده است، اما به دلیل نزدیکی به خوزستان و رشد بی سابقه ویروس در این استان، احتمال ورود ویروس جهش یافته انگلیسی وجود دارد.

او گفت: ورود و خروج به سمت خوزستان و بالعکس باید با جدیت کنترل شود چرا که سرایت ویروس جهش یافته انگلیسی بسیار بالا است و مردم باید همکاری لازم را داشته باشند.

او ادامه داد: شهروندان باید با مشاهده مورد مشکوک، فرد مورد نظر را در سریعترین زمان ممکن به مرکز درمانی معرفی کنند.

استاندار لرستان افزود: بهترین راه مبارزه با کرونای انگلیسی و کاهش ابتلای آن معرفی افراد مشکوک به مرکز درمانی است چرا که این ویروس نسبت به ویروس قبلی بسیار سریع‌تر عمل می‌کند و آمار ابتلا و مرگ آن بیشتر است.

خادمی بیان کرد: اکنون بجز چگنی و رومشکان که وضعیت آبی شیوع کرونا دارند مابقی شهر‌های استان در وضعیت زرد هستند.

موج چهارم کرونا خطرناک‌تر از موج‌های قبلی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: موج چهارم کرونا که اکنون در برخی مناطق کشور شروع شده بسیار خطرناک‌تر از موج‌های قبلی است.

 "محمدرضا نیکبخت" اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نمونه‌هایی که از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در استان گرفته می‌شود، مثبت هستند.

او با بیان اینکه اکنون به طور معمول این روز‌ها موارد مرگ ناشی از کرونا در استان وجود دارد افزود: تعداد فوتی‌ها در موج چهارم در برخی مناطق، نسبت به موج‌های دیگر بیماری بیشتر بوده است.

او اضافه کرد: در مجموع، چون هشت شهر خوزستان قرمز است و ما نیز در جوار این استان هستیم بنابراین زنگ خطر برای لرستان وجود دارد و ممکن است هر لحظه به وضعیت نارنجی و قرمز برگردیم و مجبوریم به شدت در این روز‌ها دستورالعمل های  بهداشتی را رعایت و از تجمعات خودداری کنیم.

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۷ هزار و ۲۸۵ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان تاهفتم اسفندماه به ۶۷ هزار و ۲۸۵ نفر رسیده است.

" مریم کوشکی" اعلام کرد: تا امروز ، ۲۱۷ هزار و۷۶۳ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه‌های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۲۱۷ هزار و ۵۱ مورد اعلام شده است.

او بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه‌های مرجع استان ۱۴۹ هزار و ۷۶۴مورد منفی بوده است.

کوشکی  اظهار کرد: تاکنون یک هزار و ۳۴۸ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کوشکی با بیان اینکه کرونای انگلیسی پشت دروازه‌های لرستان قرار دارد اضافه کرد: مردم استان با دوری از تجمعات، دورهمی و رعایت دستورالعمل های  بهداشتی از خود و فرزندانشان مراقبت کنند.

او ادامه داد: بر همین اساس از تمامی مردم لرستان تقاضا می‌شود در خصوص رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش تردد‌های غیر ضروری، مسافرت‌های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

کوشکی  یادآور شد: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته‌های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.