چهارمین ماه ۹۹ برای آموزش و پرورش اخباری با مضمون برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید کرونایی و جذب نیروی انسانی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تیر۹۹ در وزارت آموزش و پرورش با توجه به زیست بوم جدید در سال تحصیلی قبلی نیاز به برنامه‌ریزی‌های متنوعی را گوشزد می‌کرد، بر همین اساس سناریوهای متعدد برای سال تحصیلی جدید و چگونگی حضور دانش‌آموزان از جمله مهم‌ترین رویدادهایی بود که اتفاق افتاد؛ در ادامه به طور اجمالی به وقایع این ماه می‌پردازیم:

جزئیات بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی آینده

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود امسال سال تحصیلی را از نیمه شهریور با سه وضعیت قرمز، زرد و سفید آغاز می‌کنیم همچنین ممکن است دانش آموزان را به دو دسته زوج و فرد تقسیم بندی می‌کنیم.

او درباره تعویق آزمون‌های ورودی مدارس و برنامه‌ریزی برای جبران آن گفت: یک ماه و نیم بیشتر تا آغاز سال تحصیلی نداریم و بنا بود تا آزمون‌ها برگزار شود اما چاره ای جز تعویق آن نداریم اما با توجه به شرایط کارها را فشرده پیش می‌بریم تا خللی در سال تحصیلی وارد نشود.

اخذ شهریه در مدارس دولتی خلاف قانون است

رضوان حکیم زاده، رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش درباره دریافت وجه برای ثبت نام ترم آینده در مدارس اظهار کرد: هرگونه دریافت وجه به صورت اجباری از طرف مدارس دولتی قابل قبول نیست و کمک دهی والدین به مدارس باید با میل و علاقه خودشان همراه باشد.

او افزود: مدارس به هیج عنوان نمی‌توانند «دریافت وجه» را از شرایط ثبت نام بدانند، این کار بر خلاف قانون است اما در صورتی که والدین با توجه به کیفیت و فعالیت مدارس تمایل به پرداخت وجه داشتند، این امر باید حتما به صورت داوطلبانه صورت بپذیرد و هیچ گونه اجباری در کار نباشد.

حکیم زاده با بیان اینکه الزامی بودن خانواده‌ها برای پرداخت شهریه در مدارس دولتی مطابق دستورالعمل‌های ارسالی نخواهد بود، تاکید کرد: اگر مدارس دولتی بر خلاف قوانین اقدام به دریافت شهریه کنند، مشخصات دقیق آن باید از سوی والدین به مرکز رسیدگی به عملکرد و ارزیابی شکایات آموزش و پرروش ارسال شود تا در صورت درخواست ثبت شان بتوانیم مشکلات را رسیدگی کنیم.

جذب بیش از ۵۲ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره وضعیت تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیان کرد: برای سال تحصیلی آینده مجوز جذب ۲۰هزار دانشجومعلم را با توجه به رایزنی‌های انجام شده دریافت کردیم علاوه بر آن با موافقت سازمان اداری استخدامی ۲۷ هزار و ۳۰۰ نیرو از طریق ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش خواهند شد همچنین ۵ هزار مجوز جذب نیرو از سال‌های گذشته باقی مانده است.

او با اشاره به اینکه در مجموع بیش از ۵۲ هزار نیروی جدید جذب آموزش و پرورش می‌شوند، گفت: روند جذب از طریق ماده ۲۸ بعد از برگزاری آزمون استخدامی که زمان آن از سوی سازمان سنجش اعلام خواهد شد، امکان‌پذیر است.

راه اندازی نهضت آموزش برای معلمان در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از مرداد

مسعود شکوهی مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت آموزش و پرورش درباره تمهیدات انجام شده این اداره کل برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی عوامل زمینه‌ای بسیاری از قبیل عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و فردی را مورد توجه دارد و برای همین اموزش‌هایی را در بعد فردی در نظر داریم.

شکوهی با اشاره به اجرای برنامه نماد گفت: در برنامه مراقبتی در نظر گرفته شده از مرداد امسال تا آبان نهضت آموزش و توانمندسازی برای همکاران فرهنگی و دانش آموزان را پیش بینی کردیم تا موضوع مراقبت اجتماعی در در سطوح اولیه آموزش داده شود.

برگزاری آزمون و مصاحبه در مدارس ابتدایی ممنوع است

زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره برگزاری کلاس‌های دو زبانه و تست زنی در مدارس ابتدایی، تاکید کرد:  اولویت در مدارس ابتدایی به سمت و سویی نخواهد رفت که ضوابط و ممنوعیت‌ها را نادیده بگیریم.

او بیان کرد: انجام مصاحبه و آزمون  برای دانش‌آموزان ابتدایی ممنوع است و مدارس نباید خارج از این ضوابط  عمل کنند.

الزام دانش‌آموزان به پوشش مناسب در کلاس‌های مجازی

نورعلی عباسپور مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی زنده شبکه خبر درباره اخباری که در چند روز گذشته در فضای مجازی با مضمون الزام دانش آموزان به پوشش مناسب در کلاس‌های مجازی منتشر شده است توضیح داد.

عباسپور گفت: در زمینه پوشش دانش آموزان در کلاس مجازی ابهام، نگرانی و سوء تفاهمی به وجود آمده است. تاکید ما این بوده که در فضای مجازی هم کلاس رسمی است و تمام قواعد کلاس رسمی مثل ساعت آموزش و حضور و غیاب باید رعایت شود.

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه در ارتباط با پوشش باید توضیح بیشتری داده شود، اظهار کرد: در فضای مجازی، چون ارتباط دانش آموز و معلم تصویری است و معلم دانش آموز را می‌بیند برای حفظ ارتباط رسمی، اعلام کرده ایم که دانش آموزش پوشش مناسبی داشته باشد و منظور ما استفاده از لباس خاصی نبوده است.

روابط سیاسی تاثیری در فعالیت مدارس ایرانی خارج از کشور ندارد

غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره وضعیت فعالیت مدارس خارج از کشور به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس بیان کرد: به لحاظ سیاسی تنشی وجود ندارد و در چارچوب روابط سیاسی مشکلات را با وزارت خارجه حل کردیم بنابراین مدرسه‌ای از این بابت تعطیل نخواهد شد.

او ادامه داد: البته برای فعالیت مدارس شرایط کشور‌ها در حال تغییر است و آیین نامه خاصی تدوین می‌کنند که در چهارچوب این آیین نامه‌ها فعالیت آموزشی را ادامه خواهیم داد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: برای سال تحصیلی آینده در ۴۵ کشور، با ۹۵ مدرسه و ۱۴ هزار دانش‌آموز فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کند همچنین برای تامین نیروی انسانی برنامه‌ریزی کردیم تا با حداقل نیروی اعزامی، استفاده از ظرفیت نیرو‌های خارج از کشور و اعزام معلم با حقوق ریالی آموزش‌ها برقرار باشد.

دلیل تجمیع کلاس‌های المپیاد مدارس فرزانگان چیست؟

فاطمه مهاجرانی رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره تجمیع کلاس‌های المپیاد فرزانگان تهران و اعتراض‌هایی که به دنبال داشته است، اظهار کرد: متمرکز کردن کلاس‌های المپیاد دختران برای بهبود کیفیت و خدمات در نظر گرفته شده انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش شهر تهران این طرح را ارائه داد و به نظر طرحی مطلوب بود، ادامه داد: در برخی مدارس یک یا ۲ دانش آموز المپیادی وجود داشت که با اجرای این طرح ضمن متمرکز کردن خدمات، بار مالی کمتری هم به خانواده‌های آن‌ها تحمیل می‌شود و ارتقای کیفیت را هم در پی دارد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان درباره ممنوعیت فعالیت معلم مرد در مدارس دخترانه حتی در کلاس‌های آمادگی المپیاد بیان کرد: سال گذشته بخشنامه‌ای مبنی بر این ممنوعیت صادر شد که پیگیری‌هایی در این مورد داشتیم البته نباید فراموش کنیم که دبیر توانمند خانم حداقل در تهران کم نداریم و باید تغییر نگرشی نسبت به این دیدگاه که صرفا معلمان مرد برای المپیاد توانمندی کافی دارند، داشته باشیم.

مهاجرانی افزود: علاوه بر این موضوع با توجه به اینکه این ممنوعیت از سوی وزیر ابلاغ شد اجرا نکردن آن به منزله تخلف و اجرا نشدن قانون بود بنابراین مدارس به اجرای آن توجه داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار