صفاری نیا گفت: برای کاهش آسیب‌های موج چهارم کرونا برای دانشجویان، طرح نوروز کرونایی با همکاری کانون‌های همیار سلامت روان، اجرایی می‌شود.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید صفاری نیا، سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در همایش مجازی کانون‌های همیار سلامت روان اظهار کرد: اعضای کانون‌های سلامت روان دانشجویان نوعدوست و مسئولیت پذیری هستند که همدلی بالایی با دانشجویان آسیب پذیر دارند و می‌توانند از دید دانشجویان دیگر به مسائل و مشکلات نگاه کنند.

صفاری نیا افزود: برای کاهش آسیب‌های موج چهارم کرونا برای دانشجویان، طرح نوروز کرونایی با محوریت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها و همکاری کانون‌های همیار سلامت روان از ۲۵ اسفند اجرایی می‌شود.

او با توجه به گستردگی و اهمیت فعالیت کانون‌های همیار سلامت روان در دانشگاه‌ها گفت: شیوه نامه حمایت از این کانون‌ها در حال تدوین است و به زودی به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

صفاری نیا با اشاره به شرایط کرونا در کشور و افزایش ۳۰ درصدی فعالیت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نسبت به گذشته گفت: بخش مهمی از این اقدامات با همکاری کانون‌های همیار سلامت روان انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و استاد تمام روان شناسی اجتماعی گفت: با توجه به اینکه هم اکنون اغلب دانشجویان عضو کانون‌های همیار سلامت روان از رشته‌های تحصیلی گروه علوم انسانی و غالبا علوم اجتماعی و رفتاری هستند نیاز است اعضای کانون‌ها با دانشجویان رشته‌های علوم فنی و علوم پایه هم ارتباط بگیرند و از آن‌ها هم عضوگیری شود.

نقش کانون‌های همیار سلامت روان در کاهش آسیب‌های روانی 

در ادامه محمد رضا علم، معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: کانون‌های همیار سلامت روان از طریق آگاهی رسانی و آموزش‌های حضوری و مجازی نقشی مهمی در کاهش آسیب‌های روانی دارند.

او افزود: علاوه بر تلاش کانون‌های همیار سلامت در ارئه آموزش‌های مجازی از طریق انتشار کتابچه‌ها و نشریات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های مشاوره‌ای، کانون‌ها از طریق نقش واسطه‌ای خود بین مراکز مشاوره و دانشجویان در کاهش انواع آسیب‌های روانی ایفای نقش می‌کنند.

علم تاکید کرد: مراکز مشاوره، وضعیت سلامت روانی دانشجویان را رصد می‌کنند، ولی اعضای کانون‌های همیار سلامت، چون از جنس دانشجویان هستند و تجربه زیستی مشترک با دانشجویان دارند، می‌توانند گزارش‌های دقیق تری از سلامت روانی دانشجویان و آسیب‌های موجود در هر خوابگاه و دانشگاه ارائه کنند.

او  یادآوری کرد: شکل گیری کانون‌های همیار سلامت روان در دانشگاه‌ها ایده خلاقانه‌ای بود که با استقبال بدنه دانشجویی مواجه شد و روند روبه رشدی را از حیث تعداد کانون‌ها و توسعه فعالیت‌ها تجربه کرد. طبق آمار تعداد کانون‌ها از ۴۳۳ کانون در سال ۸۸ به ۴۸۸ کانون افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار