چطور می توان با تغییر اقلیم سازگار شد؟

بهار زودرس و زمستان گرم امسال یکی از نشانه های تغییر اقلیم است. با تغییر اقلیم نمی توان مقابله کرد اما می توان با آن سازگار شد.

سید جواد رسولی رئیس تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به اینکه امسال شاهد بهار زودرس بودیم گفت:بارندگی خراسان رضوی از اول مهر ماه تا اول اسفند ۵۱.۷ میلی متر بوده است که نسبت به دوره آماری سه دهه اخیر ۴۴ درصد کاهش بارندگی داشته ایم و همچنین میانگین دمای خراسان رضوی اول مهر ماه تا اول اسفند به طور متوسط ۸.۹ سانتی گراد بوده که نسبت به دورآماری  سه دهه اخیر ۰.۳ سانتی گراد سردتر شده است.
 
او افزود: بارندگی سه ماه آتی  خراسان رضوی نرمال تا بیشتر از نرمال پیش بینی شده است. همچنین میانگین دمای هوا در این مدت بین یک تا یک و نیم درجه گرم تر می شود.
 
رئیس تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما بودیم ادامه داد : در طول چهار دهه اخیر به طور متوسط دمای خراسان رضوی در هر دهه ۰.۶ سانتی گراد افزایش و میانگین بارندگی به طور متوسط یک میلی‌متر در هرسال کاهش داشته است.

رسولی به گرم شدن کره زمین و ارتباط آن با تغییر اقلیم اشاره و بیان کرد : تغیرات اقلیم بیشتر ناشی از افزایش گاز‌های گلخانه‌ای بوده که این گاز‌ها شامل دی اکسید کربن، متان، دی اکسید نیتروژن و فلورکلرو کربن است.

بیشتر بخوانید


 او تصریح کرد: تغییر در بخش‌های انرژی، صنعت، جنگل زدایی، کشاورزی، حمل و نقل و، ساختمان سازی و... باعث افزایش گاز‌های گلخانه‌ای شده که مهم‌ترین عامل تغییر اقلیم است. اگرچه با تغییر اقلیم نمیتوان مقابله کرد، اما می‌توان آن را مدیریت کرد.

رئیس تحقیقات هواشناسی کاربردی خراسان رضوی به نقش انسان در سازگاری با تغییر اقلیم اشاره و تأکید کرد: ما میتوانیم با کاهش انتشارگاز‌های گلخانه‌ای به محیط و سازگاری با آن تغییر اقلیم را مدیریت کنیم. بهترین کاری که هر شهروند برای کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌تواند انجام دهد، مدیریت کاهش سطح انرژی استفاده شده در زندگی روزمره و کمک به افزایش فضا‌های سبز و درختکاری است که افزایش اکسیژن در محیط را به دنبال دارد.

انتهای پیام//ح. ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار